شناسهٔ خبر: 69414 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ارزیابی 283 تشکل اقتصادی از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، محیط کسب و کار ایران در زمستان 1392 را مورد پایش قرار داد.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: گزارش های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان ۱۳۸۹ به طور مستمر توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور تهیه ومنتشر می شود. این گزارش ها، ارزیابی تشکل های اقتصادی ایران از مولفه های ملی محیط کسب و کار در ایران را ارائه می کند. بر اساس پاسخ ۲۸۳ تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه این گزارش، برآیند(میانگین وزنی) ارزیابی ۲۱ مولفه ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان ۱۳۹۲، ۷۵/۵ از ۱۰ (۱۰ بدترین ارزیابی) است که اندکی بهتر از ارزیابی پاییز ۱۳۹۲ (با میانگین ۸۹/۵ ) است. همچنین در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۱ با میانگین ۹۳/۵ از ۱۰ ) بهتر ارزیابی شده است.

 

این ارزیابی نشان می دهد از نظر تشکل های اقتصادی مشارکت کننده در تهیه این گزارش، مجموعا ارزیابی مولفه های ملی محیط کسب و کار در ایران طی زمستان ۱۳۹۲ همچنان در وضعیت بدتر از متوسط (۷۵/۵ از ۱۰ ) قرار داشته است. در این مطالعه، به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها»، «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و « بی ثباتی در قیمت مواد اولیه» مجموعا بدتر از بقیه مولفه ها ارزیابی شده اند. همچنین مولفه های «ضعف زیرساخت های تامین برق»، «ضعف زیرساخت های حمل و نقل» و «تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه محصولات رقیب خارجی در بازار» نسبت به سایر مولفه ها در زمستان ۱۳۹۲ بهتر ارزیابی شده اند.

 

تشکل های اقتصادی استان های البرز، مازندران، آذربایجان غربی و ایلام، به ترتیب با میانگین ارزیابی ۱۵/۷، ۷۶/۶، ۷۴/۶ و ۷۲/۶ مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استان های گیلان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی ۸۷/۴، ۳۱/۵، ۳۹/۵ و ۴۰/۵ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان ها از وضعیت مولفه های محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۲ ارائه کرده اند.

نظر شما