شناسهٔ خبر: 69355 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعیین زمان ۲۱ روزه برای ارجاع یک طرح از هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون صنایع

تقاضای بررسی با اولویت طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی که ارجاع هیئت رئیسه به کمیسیون صنایع ۲۱ روز زمان برده بود، از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تغییر دستور کار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در نشست صبح امروز وکلای ملت مطرح شد.

این عده از نمایندگان براساس ماده 104 آیین‌نامه  داخلی مجلس خواهان تغییر دستور کار جاری پارلمان و در دستور قرار گرفتن طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی بودند.

نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد به عنوان متقاضی این تغییر دستور طی سخنانی گفت: دوفوریت طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی بیش از یک ماه پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت و به صورت عادی به کمیسیون صنایع ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد اما با توجه به گذشت یک ماه از اراجاع طرح به کمیسیون صنایع، هنوز گزارش کمیسیون در این زمینه به صحن علنی نیامده است لذا با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم ادغام این دو شورا در یکدیگر، با تقاضای تغییر دستور کار مجلس را داریم.

وی افزود: اهمیت موضوع فضای مجازی  برکسی پوشیده نیست و بر این اساس، شورایی به ریاست رئیس‌جمهور و به نام شورای عالی فناوری اطلاعات تشکیل شد تا تمام مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح است، در این شورا مورد بررسی قرار گیرد اما به دلیل اینکه این شورا نتوانست به تمام مسائلی که در این حوزه مطرح است، پاسخ دهد لذا مقام معظم رهبری در سال 90 شورایی را به نام شورای عالی فضای مجازی تشکیل دادند.

در این بین رضا رحمانی نماینده مردم تبریز در مجلس و رئیس کمیسیون صنایع در تذکری با استناد به ماده 146 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی در تاریخ دوم مهرماه سال جاری به کمیسیون صنایع واصل شده و به طور عادی در دستورکار کمیسیون قرار گرفته و بنابراین زمان بررسی این طرح در کمیسیون به یک ماه نرسیده است بنابراین نمی‌توان این تغییر دستور را مطرح کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: طرح مذکور در تاریخ 12 شهریورماه از دفتر هیئت رئیسه به کمیسیون صنایع ارجاع شده است و به طور معمول، 2 روز بعد به کمیسیون واصل می‌شود لذا اگر این موضوع درست باشد از زمان بررسی آن یک ماه گذشته و این تغییر دستور می‌تواند مطرح شود.

پس از این سخنان لاریجانی دبیر کمیسیون صنایع مجلس، دفتر وصول طرح‌ها و لوایح به این کمیسیون را به رئیس مجلس نشان داد که براین اساس، این طرح پس از 21 روز از ارجاع آن توسط هیئت رئیسه به کمیسیون صنایع، در تاریخ 2 مهرماه به کمیسیون صنایع واصل شده است.

رئیس مجلس هم خطاب به متقاضیان این تغییر دستور گفت: تاریخ وصول این طرح  به کمیسیون صنایع 2 مهرماه  بوده و حالا باید صبر کرد تا یک ماه زمان آن بگذرد و اگر پس از یک ماه کمیسیون صنایع گزارش خود را ارائه داد، در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و در غیر این صورت می‌توانید تقاضای تغییر دستور را مطرح کنید.

بنابراین این تقاضای تغییر دستور کار صحن علی مجلس از دستور کار خارج شد.

نظر شما