شناسهٔ خبر: 69297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه:

گزارش حقوق بشری احمدشهید به دور از واقعیت و یکطرفه است

افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد : مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ به صورت دو و چند جانبه تا قبل از پایان هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به اینکه درک بهتری از اختلافات با گره ۱+۵ در حال ایجاد شدن است گفت که پیشرفت در مذاکرات کند است ولی "تفاهمی وجود دارد که مذاکره ادامه پیدا کند. "

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ به صورت دو و چند جانبه تا قبل از پایان هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

 افخم با کند بودن پیشرفت مذاکرات تاکید کرد درک بهتری به نسبت ماه های گذشته وجود دارد و این ها بخش های اشتراکی یا نزدیک تر طرفین است درحالی که هنوز موضوعات مهم و اصلی مورد گفت و گو است و اختلاف نظر وجود دارد.

وی درباره اخبار برخی رسانه‌های غربی مبنی بر ۲ پیشنهاد آمریکا در خصوص سانتریفیوژها گفت: در هر دوره از مذاکرات طرفین با ابتکارات و پیشنهاداتی وارد مذاکرات خواهند شد اما این پیشنهادات ملاک پذیرش قطعی نیست و درباره این خبر هم به دلیل اینکه هیچ مبنای فنی و سیاسی وجود نداشت حتی درباره آن مذاکره‌ای صورت نگرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، تصریح کرد : این گزارش به صورت یکجانبه، به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به مامورین از جانب شورای حقوق بشر تهیه شده و فاقد وجاهت حقوقی لازم است.

مرضیه افخم با بیان اینکه به نظر می رسد در تدوین این گزارش اراده ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد دخیل بوده است، تصریح کرد :جمهوری اسلامی ایران به عملکرد غیر منصفانه و غیر علمی گزارشگر ویژه  به لحاظ عدم رعایت اصول و موازین بین المللی با تردید می نگرد، زیرا گزارشگر ویژه با پایه گذاری روشهای  نادرست و غیر قانونی از جمله تحت عنوان سفر حقیقت یابی به شماری از کشورهای اروپائی ومصاحبه های جهت دار با رسانه ها و پیش داوری نسبت به ادعاها،خود در موضع یک مدعی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته واز شرح وظایف ماموریت داران شورای حقوق بشر تخلف جدی نموده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم اراده جدی همکاری با نهادهای بین المللی وگزارشگران موضوعی، انتصاب گزارشگر ویژه را با راهبردهای سیاسی، جانبدارانه و برخورد گزینشی قدرتهای ذینفوذ از طریق استفاده ابزاری از حقوق بشر دانسته و می داند.

مرضیه افخم خاطر نشان ساخت : اگرچه در بخشهائی از این گزارش به تحولات مثبت در کشورمان اشاره هائی شده، ولی ذکر موارد خلاف واقعیت و تشابهات زیاد این گزارش و گزارشهای سالانه برخی کشورهای غربی نشان می دهد که منبع این گزارشات یکسان بوده و منابع مرتبط با برخی کشورهای غربی و سایتهای خبری و گروههای تروریستی بدنام و وابست منبع و مرجع تهیه گزارش قرار گرفته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران پاسخ مفصل و مستدلی را در خصوص پیش نویس گزارش گزارشگر ویژه ارائه و به وی تسلیم نموده است، اما متاسفانه گزارشگر ویژه کمترین توجه را در متن نهائی خود به پاسخهای ارائه شده از سوی ایران داشته و انها را نادیده گرفته است. وی همچنین اضافه کرد: همچون گذشته  گزارشگر به لحاظ عدم اگاهی از نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران و مراحل دادرسی ان استنباط و تفسیر نادرستی از روند قضائی در ایران داشته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه یاد آور شد : جمهوری اسلامی ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین المللی خود در زمینه حقوق بشر واقف بوده و همواره همکاریهای خوب و گسترده ای را با مکانیزمهای بین المللی در این زمینه انجام داده است. در این ارتباط گزارش ملی حقوق بشر ایران در گروه کار یوپی ار حقوق بشر در ماه اینده ارائه خواهد شد که حاوی اخرین پیشرفتها و اقدامات ملی در زمینه حقوق بشر است.

مرضیه افخم در پایان تاکید کرد : دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود برای ارتقاء همه جانبه حقوق شهروندان پایبند بوده و طی یکسال گذشته  اقدامات بسیار مهمی در این زمینه از جمله در خصوص ارتقاء حقوق شهروندی، حقوق اقلیتها و حقوق زنان انجام داده و به  برنامه ها و تلاشهای خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از آماده کردن کمک های ایران برای مردم شهر کوبانی که در محاصره داعش سا خبر داد و گفت: این کمک‌ها، کمک‌های انسانی، دارویی، بهداشتی و غذایی است.

افخم همچنین از بی‌تفاوتی و بی‌توجهی جامعه بین‌المللی و ائتلاف مبارزه با داعش در خصوص مردم این مناطق انتقاد کرد و گفت: آنچه شاهدیم این است که دست داعش برای تحرکات و انجام عملیات‌ها بازتر شده است.

افخم همچنین درباره شرکت ترکیه در ائتلاف علیه داعش و رایزنی های تهران و آنکارا گفت: در همان روزی که مجوز این کار از سوی پارلمان ترکیه برای دولت آن کشور صادر شد آقای ظریف با همتای ترک خود گفت وگوی تلفنی کرد و نگرانی خود را از پیچیده‌تر شدن شرایط اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به مسئولان ترکیه گفته‌ایم که رفتار مسئولانه‌تری داشته باشند و از پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه‌ای جلوگیری کنند. این نگرانی‌ها وجود دارد و امیدواریم با مسائل منطقه‌ای هوشمندانه‌تر برخورد شود و مبارزه با تروریست به اشخاص، ‌مسائل مقطعی و منافع کوتاه مدت خلاصه نشود.

افخم همچنین تاکید کرد : ما اعتقاد داریم که  در برخورد با مسائلی از این نظیر باید حاکمیت ملی کشورها و احترام به موازین و اصول بین‌المللی مد نظر قرار گیرد و اگر کشورها در خواست کمک بخواهند آماده کمک به آنها برای مبارزه با تروریست هستیم کما اینکه در مورد کشور عراق نیز پس از درخواست رسمی آن کشور، کمک‌های خود را برای آنان ارسال کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا تاکنون دولت سوریه در قبال مسئله کوبانی در خواست رسمی کرده است ابراز داشت: تا اکنون و تا آنجایی که من اطلاع دارم چنین در خواستی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفتگو درباره داعش را در مذاکرات با ۱+۵ رد کرد و عنوان کرد: از قبل اعلام کرده‌ایم که مذاکرات ایران با ۱+۵ صرفا هسته‌ای است و ما در موضوعات دیگر اجازه ورود و مجوز مذاکره را نداریم.

افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قبل از تشکیل ائتلاف به کمک عراق شتافت و از جدیت خود برای مبارزه با تروریست سخن گفت و جدیت ما در این مبارزه منوط به تشکیل این نوع ائتلاف‌ها نیست. در صحبت‌های اخیر آقای ظریف هم دیدیم که ایشان بیان کردند که اگر کمک‌های ایران نبود چه بسا بغداد نیز توسط داعش اشغال می‌شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدارها و ملاقات‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک یاد آور شد: در تمامی این دیدارها به نقش و جایگاه منحصر به فرد ایران در مبارزه با تروریست تاکید شد که این مسئله یک واقع بینی به دلیل پایبندی ایران در مبارزه با تروریست است.

وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که مبارزه با تروریست باید جامع و ریشه‌ای باشد و پرداخت دوگانه و مبارزه موردی، ‌مقطعی و مبتنی بر منافع کوتاه مدت صورت نگیرد چرا که در این صورت بحث تروریست در منطقه را پیچیده‌تر هم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بابیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم مسئولانه برخورد کرده است خاطر نشان کرد: این برخورد مسئولانه هم در مواضع و هم در ارائه کمک‌ها و مشاوره‌هایی بوده است که مبتنی بر موازین جهانی است و اعلام درخواست آن کشورها بوده است.

خبرنگاری پرسیدکه آیا ایران در خصوص مسئله کوبانی کمک تسلیحاتی می‌کند که افخم پاسخ داد: ملاک ما در خواست رسمی دولت سوریه است چرا که کوبانی بخشی از حاکمیت و کشور سوریه است و اگر این کشور از ما کمکی بخواهد آماده ارائه کمک‌هایمان هستیم.

افخم درباره امباحث اخیر صورت گرفته در خصوص کمپین حمایت هنرمندان از مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: پوستری از سوی برخی هنرمندان در حمایت از روند مذاکرات منتشر شد پیش از انتشار این پوستر هم برخی از هنرمندان برای اعلام حمایت درجهت دیپلماسی عمومی موضوع را به ما بیان کرده بودند و ما از یک دید کلی و در چهارچوب دیپلماسی عمومی از این مسئله استقبال کرده و در بیانیه‌ای هم از آنها تشکر کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این کار با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان خارجی صورت گرفت و البته بازخوردهای خوبی هم داشت و شاهد تاثیرات دیپلماسی عمومی آن بودیم و در مجموع این حرکت مثبت بود.

وی با بیان اینکه برخی‌ها موضع این پوستر موضع وزارت امور خارجه می‌دانند در حالی که موضع وزارت‌امور خارجه روشن است یادآور شد: موضع تیم مذاکره کننده خطوط قرمز و اظهارات تیم مذاکره کننده نیزبسیار روشن است. ورود هنرمندان و اقشار مختلف نسبت به این مسئله هم حرکتی مثبت وموثر است وتوجه جامعه هنری به برنامه هسته‌ای کشور قابل قدردانی است.

افخم درباره انتقادات مطرح شده از صحبت‌های وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا در سفر به نیویورک از انتشار غیر دقیق اظهارات ظریف توسط برخی رسانه ها انتقاد کرد و گفت: متن سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی در سایت این شورا به طور دقیق قرار گرفته است.   بعلاوه متأسفانه در انتشار این سخنان به طور سلیقه‌ای برخورد شده و تنها چند جمله از مجموعه صحبت‌های ایشان انتخاب شده است که آن هم به درستی ترجمه نشده بود. برای کسانی که می‌خواهند برداشت‌های خود را از این صحبت‌ها ارائه کنند توضیحی نمی‌توان داشت و کسانی که این بحث را ادامه می‌دهند هم مبنای صحبت‌هایشان همان ترجمه غلط است.

وی تأکید کرد: نگاه ما در بحث هسته‌ای باید منافع محور باشد و این موضوعی تردیدناپذیر است و پرداختن به این موضوع از جهت منافع حزبی و گروهی مردود است. موضوع هسته‌ای از طرف همه اعضای تیم مذاکره کننده و مسئولان کشور به دقت دنبال می‌شود که آسیبی به مذاکرات وارد نشود و امیدواریم دوستانی که به این بحث‌ها می‌پردازند بیش از پیش منافع ملی را در نظر بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیدار ظریف با همتای عربستانی خود در نیویورک را مثبت ارزیابی کرد  و گفت: در این دیدار که دیدار و گفت و گویی مثبت و سازنده بود مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت. امیدوارم در برنامه آقای ظریف با توجه به روند گفت‌وگوها و با توجه به شرایط دیدار با عربستان در دستور کار قرار گیرد.

افخم بدون اشاره به تاریخ دقیقی؛ تایید کرد سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق  به تهران در دستور کار قرار دارد.

نظر شما