شناسهٔ خبر: 69274 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بررسی موضوع پناهندگان ایرانی به استرالیا در کمیسیون اصل نود

افضلی فرد/1 دبیر کمیسیون اصل90 مجلس گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل90 با مقامات وزارت خارجه موضوع پناهندگان ایرانی به استرالیا و اجرای موافقت‌نامه‌های استرداد مجرمین و انتقال محکومین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش نماینده، مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه روز گذشته مشترک کمیسیون اصل ۹۰ با برخی از مقامات وزارت امور خارجه گفت:‌ در این جلسه که معاون کنسولی وزارت خارجه نیز در آن حضور داشت موضوع پناهندگان ایرانی به استرالیا و نیز اجرای موافقت‌نامه‌های مربوط به استرداد مجرمین، انتقال محکومین و قضایی و کیفری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مطرح و بررسی شد عدم اجرای ماده ۶ آئین‌نامه اجرایی قانون صیانت از تأمین خسارات وارده به ایرانیان خارج از کشور بود که مباحثی در این خصوص نیز مطرح شد.

دبیر کمیسیون اصل۹۰ مجلس اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد تا طی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور این موضوع مورد سؤال قرار گیرد که چرا آئین‌نامه اجراییه در خصوص قانون صیانت از ایرانیان خارج از کشور اجرا نمی‌شود و چرا دولت در لوایح بودجه سنواتی ردیف بودجه برای تأمین خسارات ایرانیان خارج از کشور به مجلس ارائه نمی‌کند.

افضلی‌فرد خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد تا مکاتبه‌ای با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد اجرای ماده ۶ آئین‌نامه مذکور انجام شود چرا که متولی این امر معاونت برنامه‌ریزی است و علت عدم اجرای این آئین‌نامه از وی سؤال شود.

وی افزود: همچنین در ارتباط با پناهندگان ایرانی به استرالیا مقرر شد تا اگر طبق توافقنامه ژنو این پناهندگان موردی داشتند اعلام کنند تا وزارت امور خارجه اقدامات تأمینی و حمایتی را در مورد آنان انجام دهد.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در مورد استرداد مجرمین نیز بر این موضوع تأکید شد که کشورهایی که با آنها توافقنامه استرداد مجرمین به امضاء رسیده انتظار می‌رود تا وزارت امور خارجه در ارتباط با استرداد مجرمین و هم در حوزه انتقال محکومین فعالتر عمل کند.

نظر شما