شناسهٔ خبر: 69186 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام؛

انتقاد هاشمی رفسنجانی از عدم حضور سران قوا در جلسات مجمع

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: نزدیک به ۸۰ مورد تخلف در اجرای سیاست‌های کلی نظام روی داده که برای رسیدگی به این مسائل نیازمند زمان طولانی هستیم.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "هاشی رفسنجانی" در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و حسن اجرای آن با اشاره به شکل‌گیری مجمع تشخیص مصحلت نظام پس از انقلاب اسلامی اظهارداشت: در سال‌های پس از انقلاب هیچ فردی انتظار شکل‌گیری مجمع را نداشت و ما در حال آماده کردن قانون اساسی بودیم.  
 
وی افزود: نظر امام خمینی(ره) و واقعیت‌های میدانی ما را به این نتیجه رساند که در مسائل عمومی کشور با توجه به تغییر بنیانی نظام خلعی وجود دارد و در نظام‌های قبلی شاهد تقیّد به احکام، معارف، عقاید و اخلاق اسلامی در اداره امور نبودیم.
 
رئیس مجع تشیخص مصلحت نظام با اشاره به شکل‌گیری قانون اساسی به عنوان تحولی بزرگ در نظام جمهوری اسلامی گفت: شخصیت‌های سابقه‌دار در شورای نگهبان پس از آماده کردن نظرات حقوقدانان مجرب در تهیه قانون اساسی، نظرات لازم را به حضرت امام(ره) ارسال کردند و ایشان نظر خودرا اعلام کردند و در آن هنگام صحبتی از مجمع مصلحت و حتی ولایت فقیه مطلقه نبود.  
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: نقش ولایت فقیه در آن هنگام مورد بررسی قرار گرفت و بماند که پس از تصویب قانون اساسی که درباره این مسئله به صحبت پرداختیم چه کسانی حرف زدند و این خود جای بحث دارد؛ اما با این حال در کنار مطرح شدن بحث ولایت فقیه باز هم صحبتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام نشد و تا ده سال زمانی که در برخی مسائل بن‌بست‌هایی به وجود آمد جای خالی این نهاد بیش از بپیش احساس می‌شد.
 
وی ادامه داد: اختلاف مجلس و شورای نگهبان موجب شد که در نهایت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به این نتیجه برسند که باید راهی وجود داشته باشد که این بن‌بست‌ها شکسته شود.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امام(ره) افرادی را به عنوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت معرفی کردند و با مشورت اعضاء آیین نامه، مجمع تصویب شد و سعی کرد در این نامه محدودی که تعیین کرده‌ایم مزاحمتی برای دیگران رخ ندهد و ایشان قبول نکردند و گفتند که باید مجمع در هر حالتی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد.  
 
وی با اشاره به سیاست‌های کلی در نظام و قانون اساسی گفت: به دلیل اینکه جهت‌های خاصی برای بخش‌های مختلف در نظام وجود ندارد شاهد ناهماهنگی‌هایی هستیم سپس اصلاح قانون اساسی با نظر امام مورد پیگیری قرار گرفت تا دیگر شاهد این ناهماهنگی‌ها نباشیم لذا آنچه را که حضرت امام می‌خواستند باید با توجه به محدو‌دیت‌ها تغییر می‌دادیم.  
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست، مدیریت و مسئله‌ای که در نظام آمده سابقه فرهنگی ندارد و خیلی‌ها در ادارات از این مسئله مطلع نیستند و در اجرا قطعا باید یک اراده علمیاتی داشته باشیم.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی به عنوان پایه کار در مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: این قوانین نباید مغایرتی داشته باشد و رهبری معظم قدری مسئله را قوی‌تر کردند که علاوه بر وجود عدم مغایرت به انطباق در قوانین برسیم و با این شرایط بود که وارد عمل شدیم.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: تخلف از سیاست‌های کلی نظام بسیار زیاد است و به حدود ۷۰ الی ۸۰ مورد می‌رسد که برای رسیدگی به این مسائل نیازمند زمان طولانی هستیم که این مسئله عملا قابلیت اجرایی ندارد و بررسی‌ها باید صورت بگیرد و از سوی مجمع مصلحت به شورای نگهبان ابلاغ  شود تا پروسه خاصی در این باره طی شود.  
 
 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در اجرایی کردن سیاست‌ها مشکلاتی را پیش روی خود داریم لذا ما سعی در محدود کردن نظارت‌ها داشته‌ایم و مایل بودیم آنچه که می‌خواهیم انجام شود که به عنون مثال در دولت آقای خاتمی شاهد چنین مشکلاتی هم بودیم و البته جلساتی زیادی را برگزار کردیم و آیین نامه به شکل محدودی اصلاح شد اما هنوز هیچ راهی برای اجرایی شدن سیاست‌های کلان جدی گرفته نشده است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در دولت آقای احمدی نژاد که وضعیت به گونه‌ای دیگر بود چرا که وی بدون هیچ ابایی می‌گفت من مجمع تشیخص مصلحت را قبول ندارم و حتی درباره سند چشم‌انداز همین حرف را می‌زد و هرجایی که دولت سیاست‌های مربوط به سند را قبول داشت عملی می‌کرد و در برنامه چهارم توسعه هم با داشتن چنین نظری از سوی احمدی‌ نژاد در ارزیابی‌های مشخص شده از سوی مجلس شاهد اجرایی شدن فقط ۲۳ درصد از برنامه چهارم بودیم.  
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه  داد: اگر دولتی جریمه‌ای زندانی هم نبود خود به خود همین مقدار برنامه چهارم توسعه پیش می‌رفت چرا که صنعتگران، پیمانکاران، کشاورزان درکشور مشغول فعالیت هستند و به اعتقادم من با این حساب باید گفت جرایی شدن ۲۳ درصد از برنامه توسعه در دولت قبلی عقبه منفی داشته و اکنون به این رسیده‌ایم آیین نامه را اصلاح و خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ایم و به مدت ۴ سال این آیین نامه در خدمت ایشان بود و اخیرا به صورت جدی و جامع خواستار عملی شدن سیاست‌های کلی نظام شده‌اند.  
 
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: سیاست‌های کلان با دوام‌تر و طولانی‌تر از قوانین و مقرارات معمولی هستند و بهتر است که در جلسه امروز به دقت به آیین نامه گوش فرا داده شود و به ما موارد و اشکالات لازم را گوشزد کنید.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام از تمامی دستگاه‌ها در مقطع زمانی گزارش‌های لازم را می‌خواهد که در صورت صحیح بودن این گزارش‌ها مورد پذیرش مجمع قرار می‌گیرد، در غیر این صورت این گزارش‌ها به دستگاه‌های مربوطه جهت اصلاح برگردانده می‌شود و این راه هم باید گفت که هیچ کیفری(فردی) در نظارت مجمع تشیخثص مصحلت نظام نیست و البته کار ما پیشگیری در نظارت است.  
 
وی افزود: قسمت‌های مهم در مجمع تشخیص با مجازات اعمال می‌شود اما معمولا ما وارد این فاز نمی‌شویم چرا که آیین نامه هم چنین مسئله‌ای را به ما تأکید نکرده و در واقع رهبر معظم انقلاب اسلامی ناظر اصلی هستند و ما از ایشان نیابت داریم.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انبوه مقررات در حال تصویب درمجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان از سیاست‌های کلی تصویری را دارد و می‌گوید چون این سیاست‌ها مصوبه‌ مقام معظم رهبری است لذا نباید خلاف احکام شرع و قانون اساسی عملی انجام شود  این درحالی است که ما در مجع تشخیص تابع مصلحت هستیم و مسائل را  به گونه‌ای دیگر می‌بنیم و در گاهی اوقات مجبور به دور زدن قانن اساسی هم جهت اجرایی شدن سیاست‌ها می‌شویم.  
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: دولت، نیروهای مسلح، صدا و سیما و... و. همه مشمول اجرای سیاست‌های کلان هستند که بر همین اساس مقررات رسمی را جهت اجرایی شدن ابلاغ کنند و این مسئله باید در چارچوب باشد که متأسفانه ما تاکنون هیچ اعتباری را برای نظارت جدید در اختیار نداریم و هنوز به همان اعتبار و نظارات قبلی محدود هستیم.
 
وی با اشاره به هزینه‌های بالا در اجرایی شدن سیاست‌های کلان گفت: تمامی دستگاه‌ها باید دلسوز نظام باشند و هزینه‌های بی‌خودی را در این مسیر به نظام تحمیل نکنند و دقت زیادی باید صورت بگیرد.  
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در مجمع تشخیص کمیته‌ای در اختیار داریم که مغایرت‌ها در قوانین را به کمیسیون نظارت در مجمع ارسال می‌کند و در این چند روز اخیر تعداد زیادی در این موارد به دست ما رسیده که این مسئله نیازمند زمان بسیار زیادی است.    
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از دبیر مجمع در انتشار کتاب و سبدی حاوی سیاست‌های کلی در حوزه‌‌های مختلف خاطر نشان کرد: درحال حاضر مجمع به طور عمومی و جامع در حال بررسی مسائل مختلفی است که در این میان برای اجرایی شدن با مشکلات عمده‌ای مواجه هستیم و در مجمع همه آزادند که حرف خود را بزنند و شعاری  حرف نزنند، چرا که اجرا نیازمند همکاری سراسری در کشور است.

نظر شما