شناسهٔ خبر: 69098 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مدیر عامل انجمن سینمای جوان:

سی و یکمین "جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران" افتتاحیه ندارد

حبیب ایل بیگی

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، نشست خبری سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان با حضور "حبیب ایل بیگی" مدیر عامل انجمن سینمای جوان و با حضور خبرنگاران برگزار شد.

حبیب ایل بیگی در این نشست خبری در سخنانی عنوان کرد: سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه از 22 تا 27 مهرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود که امسال با یک سری برنامه به استقبال این رویداد رفتیم. از جمله آن می توان به برگزاری 52 هفته فیلم و عکس در 52 شهر اشاره کرد.

وی گفت: همچنین دو جشنواره منطقه ای در استان های مرکزی و خراسان رضوی با شرکت 15 استان برگزار شده است. در ضمن جشنواره ای هم در استان قم برگزار شد که مجموعا در این جشنواره ها آثار فراوانی به نمایش در آمده است.

ایل بیگی افزود: 4 هزار و 826 فیلم از 105 کشور به همراه ایران متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بود که 3 هزار و 40 فیلم خارجی و 1786 فیلم ایرانی به دبیرخانه ارسال شده بود. البته از این تعداد فیلم خارجی 2 هزار و 855 فیلمبه دبیرخانه رسیده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: از میان فیلم های ایرانی 182 فیلم از 187 کارگردان در بخش ملی و از میان فیلم های خارجی نیز 104 فیلم از 33 کشور برایبخش بین الملل انتخاب شده اند. در میان فیلم های خارجی 9 فیلم ایرانی با نظر هیات انتخاب حضور دارد.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های جشنواره امسال کیفیت بالای فیلم های خارجی ارسال شده به دبیر خانه آن است. این به صورتی است که اکثر فیلم ها با کیفیتHD  و FULL HD  هستند. در بخش بین الملل قصد داریم تا چشم اندازی مناسب از جهان معاصر در قالب این فیلم ها به مخاطبان خود عرضه کنیم.

کاهش فیلم های حاضر در بخش ماسبقه جشنواره فیلم کوتاه

ایل بیگی خاطرنشان کرد: در جشنواره سی و یکم در مجموع شاهد حضور فیلم های کمتری نسبت به دوره قبل هستیم. به این صورت که در دوره نخست و در بخش سینمای بین الملل 185 فیلم نمایش داده شده بود که در دوره امسال به 104 کاهش یافته است. همچنین در بخش سینمای ملی نیز دوره قبل 241 اثر نمایش داده شد که در این دوره به 182 اثر رسیده است.

در اختیار داشتن هر چهار سالن پردیس سینمایی ملت برای جشنواره

مدیرعامل انجمن سینمای جوان تصریح کرد: امسال بر خلاف سال های قبل هر 4 سالن پردیس سینمایی ملت را برای نمایش فیلم های جشنواره در اختیار داریم که با کاهش تعداد فیلم های قابل نمایش و فرصت 30 تا 40 دقیقه ای بین هر فیلم زمان مناسبی برای بحث و گفتگو بین فیلم سازان ایجاد می شود.

وی یادآور شد: بخش جنبی امسال نیز با کاهش تعداد بخش ها روبرو بوده و به 6 بخش کاهش پیدا کرده  است. همچنین 37 فیلم در این بخش نمایش داده می شود که 34 فیلم ان ایرانی و 3 فیلم خارجی است.

نمایش فیلم هایی از تقوایی‌، بیضایی‌، شاپور قریب‌ و سهراب شهید ثالث در جشنواره

ایل بیگی اضافه کرد: نخستین قسمت، بخش جنبی فیلم های برگزیده مفاهیم قرآنی شامل 6 فیلم، دومین قسمت، منتخبی از پنجمین جشن خانه سینما شامل 8 فیلم، سومین قسمت فیلم های قدیمی سینمای ایران که شامل 7 فیلم از همچون تقوایی‌، بیضایی‌، شاپور قریب‌ و سهراب شهید ثالث، چهارمین قسمت فیلم های برگزیده جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی کشور شامل 7 فیلم، پنجمین قسمت به نام میهمان است که فیلم هایی از روح الله رفیعی، مرتضی شعبانی، وحید چاوش و نرگس آبیار را دربر می گیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان افزود: ششمین بخش، مرور فیلم های "فرهاد مهران فر" و "شهرام مکری" است. همچنین در قالب این جشنواره برای مرحوم "محمدرضا شریفی راد" مراسم بزرگداشتی برگزار خواهد شد.

برگزاری سه نشست تخصصی در جشنواره فیلم کوتاه

وی به نشست های تخصصی این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: "سید امیر رضا معتمدی" نشستی با عنوان مبانی جلوه های بصری در قیلم سازی، "مجتبی راعی" نشستی با عنوان اهمیت داستان در فیلم کوتاه و "مهرداد اسکویی" نشستی با عنوان ارزیابی منطق ایده پرداز را در قالب این جشنواره برگزار می کنند.

ایل بیگی ادامه داد: از میان فیلم های ایرانی که امسال در بخش مسابقه قرار دارند 59 فیلم توسط بخش دولتی و 123 فیلم توسط افراد و بخش خصوصی ساخته شده است. همچنین فیلم هایی از 27 استان به بخش مسابقه راه پیدا کرده است.

نداشتن افتتاحیه در جشنواره فیلم کوتاه امسال

مدیرعامل انجمن سینمای جوان تصریح کرد: داوری بخش مسابقه سینمای ایران آغاز شده و داوری بخش بین الملل نیز از 23 مهرماه آغاز می شود. همچنین امسال مراسم افتتاحیه نداریم و جشنواره صبح 22 مهر ساعت 10 و 30 با نمایش فیلم "میزبان" ساخته "علیرضا عبدالی" آغاز می شود و آخرین فیلم نیز روز 26 مهر با نام "پایان" کاری پویانمایی از استان کرمانشاه است.

وی به پوشش تلویزیونی این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال شبکه های یک، سه، چهار و تهران برای این دوره از جشنواره برنامه دارند. شبکه های یک، سه و تهران برنامه هایی به صورت مجله تصویری و تولید دارند و شبکه چهار نیز پخش زنده را در دستور کار خود دارد.

نظر شما