شناسهٔ خبر: 68986 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قیمت طلا سقوط کرد

قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با ۲۳.۱۵ دلار کاهش ۱۱۹۱.۴۲ دلار معامله شد که که نسبت به ۳ ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش ارزش داشته است.

به گزارش نماینده، قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با ۲۳.۱۵ دلار کاهش ۱۱۹۱.۴۲ دلار معامله شد که که نسبت به ۳ ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش ارزش داشته است.

به گزارش رویترز، قیمت طلا در معاملات روز جمعه پس از انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا، ۱.۸ درصد ارزش خود را از دست داد و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، همچنین ارزش دلار به دنبال انتشار این آمار بالا رفت. انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا، انتظارها برای افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو در سال آینده را بالا برده است.

ارزش طلا از ماه جولای تاکنون ۱۱ درصد کاهش یافته است؛ این فلز گران‌بها در ماه جولای ۱۳۴۵ دلار معامله شده بود. همچنین قیمت فلز زرد در نزدیکی پایین‌ترین رقم در ۴ سال گذشته برابر با ۱۱۸۰ دلار قرار داد.

با افزایش ارزش دلار، دیگر فلزهای گران‌بها نظیر پلاتین نیز با کاهش روبرو شدند؛ این فلز نیز ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

به گفته ناظران بازار، علی رغم رشد متغیر و ناپایدار اقتصادی در آسیا و اروپا، تقویت چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، جذابیت بازار طلا را برای سرمایه‌گذاران از بین برده است.

آلکس مرک تحلیلگر بازار طلا در این‌باره گفت، ما با رشد اقتصاد جهان روبرو هستیم که هیچ حرکتی نمی‌کند از طرفی گزارش قوی فرصت های شغلی در بخش کشاورزی آمریکا را داریم که به نظر می‌رسد به اندازه کافی توانایی پایین آوردن قیمت طلا و دلسرد کردن مردم از ذخیره طلا را دارد.

در ابتدای معاملات روز جمعه قیمت طلا با کاهش ۲ درصدی به ۱۱۸۹.۶۴ دلار رسید. این فلز گران‌بها روز جمعه را با کاهش ۱.۸ درصدی یا ۲۳.۱۵ دلاری نسبت به روز پیش از آن به پایان برد و ۱۱۹۱.۴۲ دلار در هر اونس معامله شد. این کاهش بزرگ‌ترین کاهش یک روزه از ماه جولای محسوب می‌شود.

ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها ۱.۲ درصد افزایش یافت و دوازدهمین هفته متوالی افزایشی خود را ثبت کرد که در ۴ دهه گذشته سابقه نداشته است.

منبع: فارس

نظر شما