شناسهٔ خبر: 68642 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نهاوندیان:

اختار ذهنی استعمارگرایانه خیال می‌کند فقط قدرت‌های بزرگ می‌توانند بازیگری کنند/ بدون ایران هیچ طرحی موفق نیست

نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هرکس در مقابله با تروریسم بخواهد فکر کند یا حرف بزند، باید درمورد ایران حرف بزند و همه می‌دانند که بدون ایران هیچ طرحی موفق نیست.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور که به منظور تشریح مهمترین دستاوردهای رئیس جمهور در نشست های منطقه ای و بین المللی در سفر به نیویورک و روسیه در برنامه امشب سه شنبه ۸ مهرماه در گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به این سوال که می توان مجمع عمومی سازمان ملل را بزرگترین المپیک سیاسی دنیا دانست و مهمترین دستاورد رئیس جمهور در این المپیک چیست و همانگونه که ما در بازی های آسیایی در حال کسب مدال های متنوع هستیم دستاوردهای کشورمان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای حاشیه ای آن بیان کنید اظهار داشت: ضمن عرض تبریک به افتخارآفرینان بازی های آسیایی مخصوصا "احسان حدادی" که پیروزی اش را به یک پیروزی ملی تبدیل کرد، آنچه که امسال در سفر به مجمع عمومی  سازمان ملل و فعالیت های پیرامونی آن اتفاق افتاد، تجلی این حقیقت بود که با اتخاذ رویکرد فعال در دیپلماسی در مقابل رویکرد انفعالی می توان موفق بود.
 
وی اضافه کرد: یعنی به جای این که ما به دنبال حادثه سازی های دیگر، خودمان را در موضع واکنش قرار دهیم؛ می شود در همین فضای موجود دستور کار تعیین کرد و در آن دستور کار در نقش مدیریت صحنه پیشنهاد قابل قبول ارائه داد و از منافع ملی حراست کرد.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد : سال گذشته در همین زمان، ایران اسلامی موضوع افراطی گری و خشونت را مطرح کرد و جهان را به یک موضع متحد در قبال این موضوع دعوت کرد، همچنین طرح ویو را پیشنهاد داد که با اقبال عمومی روبرو شد و با اجماع نیز به تصویب رسید، امسال همه سران در رابطه با خشونت، افراطی گری و تروریسم سخن گفتند و امسال رئیس جمهور ایران اسلامی در موضع یک تحلیلگر استراتژیک، ریشه های تروریسم را مطرح کرد، پیشنهاد عملی ارائه داد و برخی پیشنهادهای نمایش گونه را نقد کرد.
 
نهاوندیان افزود:همان گونه که شما اشاره کردید همگان بیشترین توجه را به نطق نماینده ایران اسلامی داشتند، بنده بیش از این موضوعات این تجربه را شایسته توجه می دانم یعنی به جای این که ما دنبال این باشیم که دیگری چه گفته و چه کرده خودمان طرح داشته  باشیم، البته طرح قابل قبول و با یک اهداف مرحله ای مشخص.
 
وی ادامه داد:این توفیق ملت ایران است که با یک حماسه سیاسی در سال ۹۲ در مقابل همه تصویرسازی ها و ایران هراسی هایی که سال ها برای آن سرمایه گذاری های میلیاردی شده بود، توانستند در صحنه جهانی ترسیم واقعی از مردم ایران را نشان دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد:درحال حاضر این حقیقت غیرقابل انکار است که هرکسی در مقابله با تروریسم که به یک مسئله جهانی تبدیل شده بخواهد فکر کند یا حرف بزند، باید درمورد ایران حرف بزند و همه می‌دانند که بدون ایران هیچ طرحی موفق نیست به خاطر اینکه ایران در صحنه عمل و نه در صحنه لفاظی یک حضور قدرتمندانه و در عین حال منطقی و مودبانه را به نمایش گذاشته و این رویکرد حتما موفق خواهد شد.

نهاوندیان در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در نشست‌های دو جانبه رئیس جمهور با دیگر مقامات حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این احساس وجود داشت که باید یک تلاش واقعی برای مبارزه با تروریسم انجام گیرد؛ پاسخ داد: شاید هیچ ملاقاتی نبود که به آن موضوع تروریسم پرداخته نشده باشد، شاید در بعضی ملاقات‌ها این موضوع، محوری بود.

وی تصریح کرد: این جای عبرت دارد که حتی کشورهایی که مسبب یا موید تقویت این گروه‌های تروریستی بودند الان احساس خطر می‌کنند و این هشدار ایران که مسئله فقط یک مسئله منطقه‌ای نیست و یک مسئله جهانی است کاملا شنیده شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد:البته در رابطه با راه مقابله، وقتی به تحلیل و بعد ارائه طریق می‌پردازید ساختارهای ذهنی شما حاکمیت دارد که در اینجا ساختارهای ذهنی استعمارگرایانه خیال می‌کند که فقط قدرت‌های بزرگ هستند که می‌توانند بازیگری کنند و بعد هم بلافاصله به رویکردهای اقتدارگرایانه فکر می‌کنند که با یک بمباران هوایی مشکل حل می‌شود.

نهاوندیان اظهارداشت:در نطق امسال، رئیس جمهور ایران بر روی همین ریشه‌های خطا در تحلیل و خطا در اقدام تمرکز شد، در برخی مذاکرات دوطرفه خیلی صریح‌تر و ریشه جویانه‌تر به ریشه‌های استعمارگری برخی از کشور‌ها اشاره شد که آن‌ها باید اصلاح شود تا به یک راه حل رسید؛ اما از موضع عمل گرایانه همه به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حضور ایران توفیقی حاصل نمی‌شود و این واقعیت غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه که رویکردشان در مسائل منطقه متفاوت و یا حتی در نقطه مقابل رویکرد صلح طلبانه ایران بوده الان ناگزیر به تغییر سیاست هستتد و به نوعی از سیاست‌های قبلی خود فاصله گرفته‌اند؛ البته هنوز برخی از آن‌ها که بخواهند مستقیما با ایران و در کنار ایران عمل کنند، تردیدهایی دارند و موانعی بر سر راه‌شان است؛ اما رویکرد ایران اسلامی این بوده است که میدان را باز بگذارد تا کسانی که به قول دکتر ظریف می‌خواهند توبه کنند و روش‌های گذشته خود را اصلاح کنند راه برای آن‌ها باز باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت:صحبت بسیار روشن دکتر روحانی که محوریت مبارزه با تروریسم باید به دولت‌ها و ملت‌های منطقه داده شود؛ نکته خیلی روشن و عملیاتی است؛ یعنی هر کشوری که بخواهد بیرون از منطقه عمل کند باید با دولت‌های مشروع منطقه صحبت کند، اگر آن‌ها کمک خواستند به کمک آن‌ها بشتابد و این موضع اصولی و منطبق با مقررات بین المللی است که ایران اسلامی اتخاذ کرده است.

نهاوندیان ادامه داد: ایران در مسائل عراق موثر‌ترین نقش را در جلوگیری از پیشروی داعش و حراست از شهرهای مهمی که در معرض خطر قرار گرفته بودند از جمله اربیل و بغداد داشت.

وی یادآور شد: در آزادسازی "آمرلی" همه می‌دانند که ایران نقش مهم داشت؛ اما اقدام ایران منوط و موکول به درخواست مشروع آن کشور بود، البته نقش اصلی را مردم عراق داشتند که در لبیک به دعوت مرجعیت اسلامی به کمک ارتش عراق آمدند، البته در آن نقطه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران هم بسیار تعیین کننده بود، همه ناظرین بین المللی این واقعیات را می‌دانند و می‌بینند البته ممکن است برخی‌ها اعتراف نکنند، اما در محاسباتشان و حتی در لحن کلامشان و در اقداماتشان از جمله در بحث سوریه این موضوع را لحاظ می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: الان نیز در بحث سوریه اطلاع دادن به دولت سوریه و تعهد به اینکه در حملاتشان نیروهای سوری مورد حمله قرار نگیرند؛ اصلاحاتی است که در شیوه عملشان داشتند، البته مطالبه جمهوری اسلامی ایران بیشتر از این است، منوط و مشروط کردن هرگونه اقدام به طراحی و دعوت و درخواست دولت مشروع منطقه است؛ این موضوع اصولی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری مورد قبول قرار گرفته است.

نظر شما