شناسهٔ خبر: 68445 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

اشرف غنی احمد زی سوگند یاد کرد

'محمد اشرف غنی احمد زی' به عنوان رییس جمهور جدید و عبدالله عبدالله به عنوان رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با حضور 'حامد کرزی' رییس جمهور پیشین و 1400 تن از میهمانان داخلی و خارجی سوگند یاد کردند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، در این مراسم که امروز (دوشنبه) با حضور 'محمد شریعتمداری' معاون اجرایی رییس جمهور کشورمان و مقامهای ۳۴ کشور جهان در کابل برگزار شد، 'محمد اشرف غنی احمد زی' سوگند یاد کرد که از استقلال، تمامیت ارضی و قانون اساسی افغانستان حراست و از دین مقدس اسلام اطاعت و حمایت کند.

'عبدالرشید دوستم' و 'محمد سرور دانش' نیز در این مراسم به عنوان معاونان اول و دوم ریاست جمهوری افغانستان سوگند وفاداری به قانون اساسی و دین مبین اسلام، یاد کردند.

عبدالله عبدالله نیز در این مراسم به عنوان رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان سوگند یاد کردند که از استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی مردم افغانستان حراست کنند.

'محمد خان' و 'محمد محقق' نیز در این مراسم به عنوان معاونان اول و دوم عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان سوگند یاد کردند.

حامد کرزی در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان در سخنانی کوتاه با تاکید به اینکه بسیار افتخار می کنم که قدرت را به صورت مسالمت آمیز به رییس جمهور منتخب واگذار می کنم، گفت: مردم ما ثابت کردند که پختگی و درایت سیاسی لازم را دارند.

رییس جمهور پیشین افغانستان در ادامه با قدردانی از کشورهای کمک کننده به افغانستان، افزود: از مردم افغانستان تقاضا می کنم دولت وحدت ملی را یاری کنند و پشتیبان این دولت باشند.

کمیسیون انتخابات افغانستان هفته گذشته پس از برگزاری انتخابات جنجالی این کشور که تا اعلام نتیجه شش ماه به طول انجامید، اشرف غنی احمد زی را به عنوان رییس جمهوری جدید افغانستان اعلام کرد تا نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان رقم زده شود.

بر اساس توافق عبدالله عبدالله نامزد معترض در سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و اشرف غنی احمد زی، دو نامزد حکومت وحدت ملی تشکیل خواهند داد که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی رییس جمهور و عبدالله به عنوان رییس اجرایی این دولت انجام وظیفه خواهد کرد.

'محمد اشرف غنی احمدزی' در سال ۱۳۲۸ در استان لوگر واقع در جنوب کابل چشم به جهان گشود و کودکی و همچنین دوران تحصیل ابتدایی خود را در این استان سپری کرد.

وی دوره دبیرستان را در مدرسه حبیبه کابل به پایان رساند و از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی در بیروت، کارشناسی خود را دریافت کرد.

اشرف غنی احمدزی از دانشگاه کلمبیای آمریکا مدرک دکترای مردم شناسی خود را اخذ کرد و سپس با بانک جهانی همکاری کرد.

اشرف غنی در دانشگاه های کابل، دانمارک و جان هاپکینز آمریکا به عنوان استاد تدریس کرده است.

وی پس از کنفرانس بن در سال ۱۳۸۰ و تشکیل دولت موقت افغانستان به عنوان مشاور اقتصادی دولت موقت حامد کرزی برگزیده شد و مدتی نیز به عنوان مشاور اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد فعالیت کرد.

وی در سمت های وزارت دارایی، رییس دانشگاه کابل و رییس کمیته انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان ایفای وظیفه کرده است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در کابل به دنیا آمد و پس تکمیل دبیرستان وارد دانشکده پزشکی کابل شد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی کابل به مدت دو سال در بیمارستان چشم پزشکی کابل خدمت کرد.

عبدالله در سال ۱۳۶۵ مسئولیت بهداشت و درمان جبهه های جنگ علیه شوروی در افغانستان را بر عهده داشت.

وی در جمع افراد نزدیک به احمد شاه مسعود قرار داشت و سخنگوی احمد شاه مسعود بود.

عبدالله عبدالله در زمان دولت حامد کرزی نیز مدتی به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان انجام وظیفه کرده است.

عبدالله در انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان رقیب سرسخت حامد کرزی وارد کارزار انتخاباتی شد اما هنگامیکه انتخابات به دور دوم کشیده شد از شرکت در این دور انتخابات خودداری کرد.

نظر شما