شناسهٔ خبر: 68390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فرمانده سابق سیا: اوباما ما را فریب داد

فرمانده سابق سیا در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت که دولت اوباما آمریکایی‌ها را فریب داد و هدف واقعی دولت اوباما دخالت آمریکا در منطقه است.

به گزارش نماینده به نقل از سی‌ان‌ان، "مایکل شویر"؛ تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی و فرمانده سابق واحد پیگیری بن لادن در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در گفتگو با شبکه سی ان ان اعلام کرد که دولت باراک اوباما، آمریکایی‌ها را فریب داد و هدف واقعی جنگ آمریکا دخالت این کشور در منطقه است.

وی در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره روی آوردن القاعده و گروه‌های تروریستی به  ضبط و انتشار بخشهای تصویری در اینترنت گفت: من فرد باهوشی نیستم و اشتباهاتی نیز دارم و شاید فکرکنید که من کودن هستم؛ اما در واقع ما با دشمنی روبرو هستیم که هدف خود را صریحا اعلام می‌دارد و پس از آن اقدام به اجرای آن می‌کند؛ اما با این وجود ما سومین رئیس جمهور را پس از بیل کلینتون و جرج بوش داریم که همان حرف‌های مهملی که پیشینیان وی در طول ۱۸ سال گذشته گفته‌اند، تکرار می‌کند.

 

وی درباره نظر خود پیرامون اینکه ملت آمریکا فریب داده شده است و تروریست‌ها با آمریکا نه بخاطر سبک زندگی‌ و آزادی شان بلکه به خاطر مسائل سیاسی می‌جنگند گفت: یک دروغ عمدی از سوی نخبگان سیاسی حاکم در آمریکا وجود دارد؛ دلیل اصلی این که این تروریست‌ها به ما حمله می‌کنند و به اسرائیل و یا عربستان حمله نمی‌کنند این است که ما در جهان آنها دخالت می کنیم.

 

وی با محکوم کردن دخالت آمریکا علیه داعش گفت: برای داعش نمی توان امروز هدیه‌ای بزرگتر از آنچه که اوباما به آنها داد، چیزی را داد؛ هیچ فردی نیست که در واشنگتن این صحبت‌ها را در این سطح بیان کند؛ در صورتی که ما سیاست خارجی‌ کنونی‌مان را به همین صورت ادامه دهیم  تا ابد در این جنگ خواهیم ماند؛ اما درصورتی که برخی وجوه سیاست خارجی‌مان را خصوصا درباره نیاز به انرژی و نیز موضع سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها عوض کنیم، می‌توانیم  به مرحله‌ای برسیم که شکاف در بین تروریست‌ها ایجاد شود و باعث شود تا آنها بجای اینکه با ما درگیر شوند خودشان با خودشان، بجنگند.

 

شویر پیرامون نظر خود مبنی بر اینکه اوباما فعلا قصد وارد ساختن شکست به داعش ندارد گفت: ما برای اولین بار در عراق در سال ۲۰۰۳ این مسأله را شاهد بودیم و دیدیم که پس از آن چه چیزی رخ داد و نیز در افغانستان نیز نتیجه آن را مشاهده کردیم؛ حملات هوایی نمی‌تواند مؤثر واقع شود مگر اینکه ما از بمب هسته‌ای در بمباران‌ها استفاده کنیم که آن هم امکان پذیر نیست.

 

وی گفت: اوباما گفته اوضاع کنونی راه حل نظامی ندارد و این بدان معناست که وی قادر نیست نیروی نظامی آمریکا را همچنانکه بوش وکلینتون برای اهدافی که ملت آمریکا برای  آن مالیات می‌پردازند و آن حمایت از خانواده‌های آمریکایی است بکارگرفتند، بکار گیرد.

 

شویر همچنین در سخنان خود تصریح کرد: آنچه دولت کنونی آمریکا درحال انجام آن است باعث می‌شود که باردیگر در این مقابله فرار کند و مجبور به عقب نشینی شود و در نتیجه ما سه هیچ در مقابل تروریست‌ها می‌بازیم؛ این مسأله باعث می‌شود تا تروریست‌ها آمریکا را شکست دهند.

 

وی در پاسخ به هدف داعش از انتشار ویدیوهای سربریدن در اینترنت گفت: این عناصر مسلح خواهان آن هستند که آمریکایی‌ها برای جنگ با آنها بیایند و از ما می خواهند تا به جنگ آنها برویم؛ آنها خواهان وارد ساختن شکست جدیدی به ما هستند و این دام است.

 

وی افزود: جنگ‌ها باعث وارد آمدن خسارت‌های بی شمار به اموال، جان ها علاوه بر خسارت‌های اجتماعی می‌شود؛ همچنانکه سبب می‌گردد تا تروریست ها بگویند که توانسته‌اند بزرگترین قدرت جهانی را با سلاح‌هایی که به دهه هفتاد برمی‌گردد شکست بدهند؛ آنها ماهیت جنگ را می‌شناسند اما ما نیز آیا آن را می شناسیم، همچنانکه هربار که پیروزی‌مان بزرگتر شد بیشتر دخالت کردیم.

 

وی سپس درباره پیشنهادهایی که می‌توان به دولت اوباما داد گفت: آمریکا باید  در ابتدا مرزهای جنوبی خود را (به منظورجلوگیری از ورود تروریست‌ها از منطقه مرزی آمریکا با مرکزیک) ببندد تا مجبورنشویم از ارتش آمریکا در داخل آمریکا استفاده کنیم؛ و پس از آن باید اقدام به ساخت تأسیسات نفتی و استخراج از آن کنیم تا به خودکفایی برسیم و همچنین باید خود را از اسرائیل که فشار زیادی بر آمریکایی‌ها وارد می‌سازد و شبیه به سرطان در مورد سیاست خارجی ما می‌باشد خود را جدا کنیم.

نظر شما