شناسهٔ خبر: 67824 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش نماینده از سازوکار انتخاباتی اصولگرایان؛

زنگ انتخابات در اردوگاه اصولگرایان به صدا در آمد

اصولگرایی

گروه سیاسی نماینده - جامعه روحانیت مبارز تهران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به تبیین فعالیت انتخاباتی خود در ایستگاه یازدهم بهارستان پرداختند و از وحدت و همگرایی اصولگرایان در انتخابات آتی سخن گفتند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری با خبرنگاران، از موافقت این جامعه برای تشکیل «کمیته سیاسی» به عنوان کمیته انتخابات خبر داد و گفت: کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز به عنوان کمیته انتخابات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد فعالیت‌های انتخابات آینده را سیاستگذاری و هدایت کند.

وی پیرامون فعالیت کمیته انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز هم توضیح داد: در این کمیته ۲ کارگروه تشکیل شده است که یکی از این کارگروه‌ها انتخابات مجلس خبرگان را که همزمان با انتخابات مجلس بعدی برگزار می‌شود، پیگیری می‌کند تا در این انتخابات جامعه روحانیت و جامعه مدرسین هماهنگ باشند و کارگروه دوم نیز پیگیری انتخابات مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.

پس از اعلام تشکیل کمیته انتخاباتی در جامعه روحانیت مبارز، حجت الاسلام جعفر شجونی دیگر عضو جامعه روحانیت از حضور سید رضا تقوی و مصطفی پورمحمدی در این کمیته خبر داد، کمیته ای که هشت عضو دارد و برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در حال برنامه ریزی است.

البته پیش از این، حجت الاسلام سید رضا تقوی از برگزاری جلسات میان جامعتین خبر داده بود و گفته بود که در جلسه هفته گذشته جامعه روحانیت مقرر شد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در آینده نشست‌هایی با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشته باشیم.

البته به گفته تقوی، جلسات همگرایی اصولگرایان، انتخاباتی نبوده و نیست و فقط در جهت هم اندیشی بین نیروهای ارزشی تشکیل می شود. اما با انتشار خبر "فعالیت کمیته انتخاباتی" در جامعه روحانیت مبارز، زنگ انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان به صدا در آمد تا تشکلی که اکثر اصولگرایان بر محوریت آن تاکید دارند چراغ انتخابات خود را روشن و رسما در جهت وحدت و همگرایی اصولگرایان حرکت کند.

فعالیت انتخاباتی اصولگرایان فقط به جامعه روحانیت مبارز محدود نشد و پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که تشکل متبوعش در عرصه سیاسی به عنوان "اصولگرایان تحول خواه" شناخته می شوند از طراحی مدل وحدت پایدار اصولگرایان در این جمعیت خبر داد و تاکید کرد: ما در جمعیت رهپویان طراحی این مدل و فرآیند را پیگیری می‌کنیم.

سروری به جزئیات بیشتر از طرح جمعیت رهپویان اشاره نکرد اما از وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس سخن گفت و با اشاره به انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر، خاطرنشان کرد: انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران می‌تواند به عنوان زمینه مثبتی تلقی شود؛ ما در شورای شهر در بین اصولگرایان طیف‌های مختلفی را داریم، اما این طیف‌های مختلف با احساس مسئولیت و ضرورت توانستند به موفقیت مناسب دست پیدا کنند.

با رصد فعالیت احزاب و رسانه های دوم خردادی می توان به استراتژی آنها علیه اصولگرایان پرداخت و در تبیین این استراتژی گفت: جریان رقیب اصولگرایان در صدد است جبهه پایداری را جدا از اصولگرایان و جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دهد بنابراین مدام در رسانه های خود به انشعاب و دو دستگی در جبهه پایداری و یا مخالفت این جبهه با سازوکار انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس می پردازند و می گویند جبهه پایداری با محوریت آیت الله مصباح سازوکار اصولگرایان را نخواهند پذیرفت.

سید رضا تقوی اما امروز" یکشنبه" در گفتگو با روزنامه اعتماد پاسخ این تحلیل ها و تفسیرها را داد و در عین حال  ابراز امیدواری کرد خبرهای خوبی را می توانیم در آینده به هواداران اصولگرایان در باب وحدت  گروه های این جریان سیاسی بدهیم.

وی همچنین از راهکار انتخاباتی آیت الله مصباح رونمایی کرد و گفت: راهکار ایشان برای تحقق وحدت اصولگرایان برگزاری جلسات هم اندیشی کارشناسی شده از تمام سلایق اصولگرا، جمع بندی نظرات و به رای گذاشتن ایده ها و راهکارهای مختلف است، همه می دانیم که نگاه و رویکرد آیت الله مصباح در این زمینه تکلیف مدارانه است. ما هم به این رویکرد  اعتقاد  داریم.

موضع گیری حجت الاسلام سید رضا تقوی پاسخ روشن و شفافی به روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اصلاح طلب بود، آنها پیش از این می گفتند: سرنوشت اصولگرایی در دست دو آیت الله(آیت الله یزدی و آیت الله مصباح است) و این وحدت بین آنها ایجاد نخواهد شد و در انتخابات آینده هم سایر اضلاع اصولگرایی ساز خود را کوک می کنند و لیست های متعددی به نام اصولگرایی منتشر خواهد شد اما روز یکشنبه را می تواند روز روشن کردن چراغ وحدت و هم گرایی در اردوگاه اصولگرایان خواند، روزی که برخی از نیروهای اصولگرا به فعالیت های انتخاباتی خود با تاکید بر وحدت و همگرایی سخن گفتند، وحدتی که جامعه روحانیت مبارز آن را در کنار شخصیت تاثیر گذاری همچون آیت الله مصباح قرار داد.

"انتخابات مجلس اسفند ماه سال آینده برگزار می شود و نباید از هم اکنون فضای جامعه را انتخاباتی کرد"، این مطلب بارها از سوی چهره های شاخص اصولگرا همچون محمد رضا باهنر مطرح شد به همین جهت کنش و واکنش اصولگرایان پیرامون انتخابات آینده بهارستان را می توان برگرفته از دریافت ایده ها و پیشنهادات سایر اصولگرایان برای ایجاد الگو و سازوکار جدید در زمان انتخابات عنوان کرد چرا که ترسیم ساختارهای گذشته دیگر با استقبال احزاب اصولگرا روبه رو نخواهد شد.

اسدالله بادامچیان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بدون اینکه نامی از سازوکار انتخاباتی اصولگرایان در ادوار گذشته ببرد به انتقاد از این سازوکارها پرداخت و به "نماینده" گفته بود: اگر می خواهیم ائتلاف کنیم بگوییم چند تا از جناح ماچند تا از جناح تو این ائتلاف است؟ این یک معامله است راستی برسر چه چیزی معامله می کنید؟ شما و دوستان نمی دانید در این چند سال چقدر از این بحث ها رنج برده ایم.

در صورتی که دیدگاه های امروز جامعه روحانیت مبارز، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و سید رضا تقوی را در پازل انتخابات اصولگرایان کنار هم قرار دهیم نما و شاکله "وحدت و حتی  آسیب شناسی گذشته" تکمیل می شود و این، اتفاق نوید بخش برای اصولگرایان است. اصولگرایان اگر می خواهند با رقیب خود که این روزها در حال برنامه ریزی و ظهور و بروز در انتخابات هستند رقابت کنند باید آهنگ خود را بر وحدت، پرهیز از شکاف و دو دستگی و توجه به اصول اساسی کوک کنند.

اصولی که غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان به تببین آن پرداخت و گفت: «سعی می کنیم همه اصول‌گرایان در خطوط کلی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، به وحدت رسیده و متحدانه عمل کنند، امیدواریم اصولگرایان از تجربه های گذشته عبرت گرفته و با وحدت در انتخابات آینده عمل کنند».

 

 

 

نظر شما