شناسهٔ خبر: 67697 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

شهریه‌هایی که بی سرو صدا بالا رفت

درحالی که فضای جامعه درگیر افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد شد، سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های شبانه، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی و علمی کاربردی شهریه‌های خود را به صورت نجومی افزایش دادند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری دانشجو، افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید مسئله‌ای است که با اعتراض بسیاری از دانشجویان این دانشگاه همراه بود، در واقع افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد آغاز افزایش شهریه در دانشگاه بود.

 

افزایش شهریه‌ها طبق سنوات گذشته با افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد آغاز شد، و در حالی که فضای جامعه درگیر افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد بود سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های شبانه، پیام نور، موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه علمی کاربردی شهریه‌های خود را به صورت نجومی افزایش دادند، بدون اینکه اعتراضی از دانشجویان در رسانه‌ها انعکاس داده شود.


از جمله تخلفی که در افزایش شهریه‌ها رخ داده، بالا بردن میزان شهریه ثابت است که بر اساس قانون، دانشگاه‌ها موظف هستند که شهریه‌های ثابت دانشجویان ورودی هر سال را تا پایان دوره تحصیلات ثابت نگه دارند.


میزان افزایش شهریه‌ها قبل از ثبت نام دانشجویان ۱۵ درصد اعلام شده بود، اما هزینه‌ای که از دانشجویان دریافت می‌شود افزایش بیشتر از ۳۰ درصد را نشان می‌دهد.


به عنوان مثال دانشجوی شبانه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه که ترم دوم سال ۹۲ میزان شهریه ثابت و متغیر حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرده، که این میزان در سال تحصیلی جدید به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.


دانشجویان مقطع کارشناسی غیر حضوری دانشگاه پیام نور سال گذشته ۸۰ هزار تومان شهریه ثابت داشتند که این مقدار به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.


دانشگاه علمی و کاربردی نیز در مقطع کارشناسی میزان شهریه ثابت را از ۲۴۰ هزار تومان به ۳۷۰ هزار تومان افزایش داده که این میزان افزایش در شهریه متغیر بالای ۳۰ درصد است.


در ادامه نیز موسسات غیر انتفاعی میزان شهریه کارشناسی را از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش داده است.


در راس همه اینها، دانشگاه آزاد است که می‌خواهد گرانی حاصل از  تورم را از جیب دانشجویان جبران کند، که به گفته دانشجویان این دانشگاه میزان شهریه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

تمامی این افزایش شهریه‌ها از دانشجویان به صورت اجباری دریافت می‌شود و اعتراض آنها هم تاکنون نتیجه‌ای نداشته؛ در صورتی که مسئولان به ویژه کمیسیون آموزش مجلس باید نظارت درستی بر روی افزایش شهریه‌ها و مهمتر از آن دریافت این هزینه‌ها از دانشجویان داشته باشند.

نظر شما