شناسهٔ خبر: 67653 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران رتبه ۱۹ در تولید علم رشته شیمی

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با اشاره به رتبه ۱۹ ایران در تولید علم شیمی گفت: کشورهای اسلامی عموما از نظر تولید علم و رتبه بسیار پایین‌تر از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، جعفر مهراد سرپرست ISC، گفت: یکی از زیرمجموعه‌های پایگاه استنادی تامسون رویترز ESI است که در ایران از آن به عنوان طلایه‌داران علم نام می‌بریم.

وی افزود: پایگاه ESI مولفه‌هایی مانند کشورها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، دانشمندان و پژوهشگران و رشته‌های موضوعی را از نظر تولید علم در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اندازه‌گیری و رتبه‌بندی می‌کند.

سرپرست ISC گفت: می‌دانیم که ایران از نظر تولید علم در جایگاه ممتازی قرار دارد و در تعدادی از رشته‌های موضوعی در بین کشورهای تولیدکننده علم رتبه در خور توجهی را به دست آورده است.

وی افزود: رشته شیمی یکی از رشته‌هایی است که تولیدات علمی ایران در آن در خور توجه است. در ۱۰ سال گذشته دانشمندان ایران با تولید ۳۰ هزار و ۷۰۱ مقاله رتبه ۱۹ تولید علم را در این رشته موضوعی در بین بیش از ۱۴۰ کشور جهان به دست آورده‌اند.

وی گفت: به این تعداد مقاله در طول ۱۰ سال، ۲۲۸ هزار و ۲۳۵ بار استناد صورت گرفته است که سهم هر مقاله در واقع ۴۳/۷ استناد است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: در رشته شیمی و در بازه زمانی ۱۰ ساله، ایالات متحده ۲۳۷ هزار و ۴۴۴ مقاله منتشر کرده است. میزان استنادات صورت گرفته به این مقالات ۹۲۱/۶۳۵/۴ استناد است.

مهراد گفت: رتبه‌های بعدی تولید علم شیمی با احتساب دوره زمانی ۱۰ ساله در دست کشورهای چین، ژاپن، آلمان و هندوستان است. این کشورها به ترتیب ۲۸۷ هزار و ۷۱۸ مقاله(۲ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۹۷۰ استناد)، ۱۱۲ هزار و ۱۲ مقاله(یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۸۴ استناد)، ۱۰۱ هزار و ۳۷۸ مقاله(یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۹۱۷ استناد)، و ۸۹ هزار و ۱۱۸ مقاله(۷۳۳ هزار و ۵۶۳ استناد) تولید کرده‌اند.

سرپرست ISC اظهار داشت: رتبه‌های ششم تا دهم تولید علم شیمی به ترتیب به کشورهای فرانسه، روسیه، اسپانیا، انگلستان و کره‌جنوبی تعلق دارد. میزان تولیدات علم شیمی این کشورها به ترتیب۶۸ هزار و ۹۹۷ مقاله(۹۹۸ هزار و ۹۷ استناد)، ۶۱ هزار و ۶۳۸ مقاله(۲۵۳ هزار و ۷۳۱ استناد)، ۵۴ هزار و ۴۴۷ مقاله( ۷۸۸ هزار و ۹۸۸ استناد)، ۵۴ هزار و ۱۰۸ مقاله(۹۱۵ هزار و ۶۹۹ استناد) و ۴۹ هزار و ۶۲۹ مقاله(۵۵۵ هزار و ۹۸۴استناد) است.

وی ادامه داد: در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۹ که به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد، کشورهای ایتالیا، کانادا، سوئیس، هلند، استرالیا، تایوان، لهستان و سوئد قرار دارند.

مهراد در زمینه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: رتبه ۲۰ به برزیل تعلق دارد. کشورهایی مانند سنگاپور، بلژیک، دانمارک، اتریش، فنلاند، نروژ، زلاندنو و بسیاری از کشورهای دیگر بعد از جمهوری اسلامی ایران که رتبه ۱۹ تولید علم شیمی را در بازه زمانی ده ساله در اختیار دارد، قرار دارد.

مهراد  افزود: ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی که در منطقه خاورمیانه قرار دارد ۱۸ هزار و ۶۴۰ مقاله در رشته شیمی تولید کرده است که با این تعداد مقالات ۱۴۷ هزار و ۶۳۵ استناد صورت گرفته است. این کشور به همراه کشورهای مالزی، مصر، عربستان صعودی، پاکستان، الجزایر، مراکش و تونس سایر کشورهای اسلامی هستند که عموما از نظر تولید علم و رتبه بسیار پاین تر از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

سرپرست ISC اظهار داشت: مصر و مالزی به ترتیب ۱۰۴ هزار و ۷۶ و ۱۰ هزار و ۴۸ مقاله تولید کرده‌اند که یک سوم تولیدات علم شیمی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: میزان تولیدات عربستان و پاکستان اندک است و کشورهای الجزایر، مراکش و تونس نیز هر کدام در حدود دو هزار مقاله در طول ۱۰ سال تولید کرده‌اند.

مهراد در پایان گفت: ایران کشوری است که از نظر علمی توسعه یافته بوده و این کشور با توجه به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ هم اکنون جایگاه ممتازی را در بین بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیز کشورهای اسلامی و منطقه به خود اختصاص داده است.