شناسهٔ خبر: 67389 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

محیط بانان در صف مقدم حفاظت از یوز ایرانی هستند

محیط بانان مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت : محیط بانان درصف مقدم حفاظت ازگونه ارزشمند و درخطر انقراض یوز پلنگ ایرانی هستند.

به گزارش نماینده ، ایرنا 'هومن جوکار' عصر چهارشنبه درآیین تجلیل از ۱۲ محیط بان نمونه گونه یوزپلنگ ایرانی در روستای گردشگری 'رویین' اسفراین اظهار کرد: موفقیت در جلوگیری از انقراض و حفظ این گونه جانوری، دستاوردی مهم برای محیط زیست کشور است.

وی گفت : در یکسال اخیر بیشترین میزان مشاهدات یوز ایرانی، بعد از پارک ملی 'توران' شاهرود، که ازنظر وسعت بزرگتر از 'میاندشت' جاجرم است، در استان خراسان شمالی صورت گرفته است.

وی به اجرای طرح هایی چون پوشش یوز پلنگ ایرانی ازسوی بیمه دانا اشاره کرد وگفت : دریکسال گذشته در قالب این طرح ۱۲۶ محیط بان یوزپلنگ ایرانی زیر پوشش خدمات این بیمه قرار گرفته اند.

جوکار با بیان اینکه بیمه حتی غرامت خسارات یوز به دام های مردم را پرداخت می کند، افزود: این اقدام به این منظور صورت می گیرد تا دامداران برای حفاظت از دام های خود، یوزپلنگ ها را در معرض خطر قرار ندهند.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی نیز دراین آیین اظهارکرد: منطقه میاندشت جاجرم پرتراکم ترین جمعیت یوزپلنگ را در کشور دارد که باید سعی کنیم ضمن حفظ این جمعیت و زیستگاه، بر شمار یوزها افزوده شود.

'سیداصغر مطهری' گفت: اصلی ترین چالش حوزه محیط زیست در سالهای اخیر کاهش پوشش گیاهی و خشکی چشمه سارها و دشت ها است که این موارد محیط زیست استان خراسان شمالی را نیز بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین از ازدیاد شمار شکارچیان دراین استان گلایه کرد وگفت: افزایش سلاح های غیرمجاز در میان شکارچیان استان، تهدیدی است که محیط زیست استان را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: این درحالی است که مردم و تشکل های مردمی علاقه مند به محیط زیست خواستار توقف صدور پروانه شکار، برای حفظ گونه های مختلف جانوری هستند.

مطهری با اشاره به وجود ۳ پارک ملی، ۳ منطقه حفاظت شده، یک پناهگاه حیات وحش و ۵ منطقه شکارممنوع در خراسان شمالی، گفت: ۷ درصد از وسعت این استان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و ما برای محافظت از این گستره با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم.

درپایان این مراسم از۱۲محیط بان نمونه کشوری از استان های مختلف، که برای حفاظت از گونه یوزپلنگ ایرانی تلاش کرده بودند، تقدیر شد.

نظر شما