شناسهٔ خبر: 67388 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تالاب انزلی دریاچه ارومیه دوم می شود

انزلی استاندار گیلان گفت: اگر در مورد حفاظت از تالاب انزلی غفلت شود، این تالاب نیز تا چند سال آینده به سرنوشت دریاچه ارومیه و بختگان و دیگر تالاب های در حال خشک شدن کشور دچار خواهد شد.

«محمدعلی نجفی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استانداری گیلان بخش زیادی از فعالیت های خود را به مسایل محیط زیستی استان اختصاص داده است.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت تالاب انزلی یکی از برنامه های در دست اقدام استانداری گیلان است و بر این اساس در یک برنامه ریزی در قالب برگزاری جلسات متعدد، دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست استان، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی را نسبت به مساله حساس کرده ایم.

نجفی گفت: تا چند سال گذشته عمق تالاب انزلی بین ۸ تا ۱۱ متر بود اما اکنون آب در عمیق ترین نقطه این تالاب از دو متر تجاوز نمی کند که جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: آلودگی و فاضلاب های اطراف تالاب انزلی این حوضه آبی را تهدید می کند، البته برنامه مدونی برای ساماندهی حاشیه نشینان تالاب انزلی تدوین شده و اقدامات خوبی صورت گرفته اما با توجه به شرایط زیست محیطی این تالاب، اقدامات تدوین شده باید با جدیت بیشتری اجرا شود.

به گفته نجفی، ورود فاضلاب به تالاب انزلی یکی از معضلات اصلی این حوضه آبی است که استانداری با جدیت پیگیر موضوع است و با اقدامات انجام شده تا حدودی ساماندهی شده است.

وی تاکید کرد: نگاه ها نسبت به محیط زیست باید تغییر کند و بخش مهمی از آن به فرهنگ سازی باز می گردد، وقتی افراد با مشکلات خشک شدن تالاب های کشور از جمله انزلی آشنا شوند، بطور قطع در حفظ و نگهداری آن تلاش خواهند کرد.

به گزارش نماینده، استاندار گیلان افزود: با فرارسیدن سال تحصیلی جدید، با آموزش و پرورش استان هماهنگ کردیم تا در روز اول مهر در کنار زنگ مدرسه و شعار آموزش و پرورش، مباحث محیطی زیستی نیز مطرح شود.

نجفی به همکاری های زیست محیطی استانداری گیلان با سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: ابتدای سال جاری تفاهمنامه «مسیر سبز - ساحل پاک» بین استانداری های شش استان تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان منعقد شد و در آن بر حفظ محیط زیست استان ها، جمع آوری زباله و پاکسازی سواحل تاکید شده است.

وی افزود: این طرح از استان های شمالی کشور از جمله گیلان آغاز شد که تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد استان گیلان در اجرای مفاد آن بسیار موفق بوده است.

تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران و در استان گیلان قرار دارد.

مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانوران ایران محسوب می شود و هر ساله میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.

تالاب انزلی با تالاب «کوشیرو» در پارک ملی «کوشیرو شیتسوگن» پیوند خواهرخواندگی دارد و از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران است.

این تالاب از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۳۵۴ است.

همچنین سازمان بین المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است.

تالاب انزلی از نوع تالاب های ساحلی - کواستال وتلند(Coastal Wetland) - است، حوضه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است.

این تالاب، به دلیل گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است.

معروف ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب «لاله مردابی» می خوانند.

حواصیل ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و غیره از پرندگان این تالاب شمرده می شوند.

مرداب انزلی از آنجا که یک تالاب بین المللی ثبت شده اما خطر خشک شدن آن را تهدید می کند از این رو به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

نظر شما