شناسهٔ خبر: 66962 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وال‌استریت ژورنال:

پیش‌بینی قیمت جهانی طلا همچنان کاهشی است/عروسی‌های هند بی‌تاثیر در نرخ طلا

طلا/1 وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرد با تداوم ارزش دلار و تقویت بورس در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری در بخش طلا کاهش یافته و قیمت‌ها طی روزهای آینده همچنان کاهشی خواهد بود

به گزارش نماینده، تقویت ارزش دلار انتظار کاهش قیمت طلا را در آسیا رقم زده است هرچند که قیمت طلا به کمترین میزان خود طی ۷ ماه گذشته رسیده است اما پیش‌بینی‌ها بر این است که کاهش بیشتری داشته باشد.

این در حالی است که برخی معتقدند افزایش تقاضای طلا در هند و چین به مناسبت آغاز فصل عروسی‌ها قیمت طلا افزایش یابد این دو کشور حدود ۷۰ درصد طلای مصرفی دنیا را دارند.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، طلا و دلار عموماً در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند، اگر ارزش دلار افزایش یابد اجازه می‌دهد تا سرمایه‌ گذاری در بخش طلا کاهش یابد برعکس اگر ارزش دلار کاهش یابد و یا تنش‌های ژئوپلوتیکی بیشتر شود باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به بخش فلزات گران قیمت سوق دهند، در هفته‌های اخیر هر دو عامل بر ضد طلا بوده است یعنی ارزش دلار افزایش یافته و تنش‌هاس سیاسی و ژئوپولتیکی در خاورمیانه و اوکراین نیز فروکش کرده است.

در همین زمان، سرمایه‌گذاران در چین و هند که در مجموع ۷۰ درصد تقاضا و مصرف طلای جهانی را دارند بسیار محتاطانه عمل می‌کنند، آنها نگران هستند که بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ بهره را افزایش دهد که همان دلار با ارزش قوی‌تر بسیار قوی‌تر شده و بازار بورس هم تقویت می‌شود.

والاس ای جی، رئیس یک شرکت تجاری فعال در زمینه فلزات گرانبها در شانگهای گفت:" چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و تقاضا برای طلا و نقره در چین نمی‌بینیم".

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران در چین که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان است از سال گذشته به طور مساوی در دو بخش طلا و بازار بورس سرمایه گذاری کرده‌اند اما چشم‌انداز ضعیف درباره طلا باعث می‌شود که آنها سرمایه‌های خود را بیشتر به سمت بورس سوق دهند و از سرمایه‌گذاری در بخش طلا کاسته می‌شود.

قیمت جهانی طلا طی یک ماه گذشته بیش از ۷۰ دلار کاهش یافته است.

 

نظر شما