شناسهٔ خبر: 66838 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در صدای آمریکا چه می گذرد؟

تغييرات در صداي آمريكا (رسانه رسمي وزارتخارجه آمريكا) كه به زبان فارسي منتشر مي‌شود جنجال تازه‌اي را در ميان حاميان قديمي اين رسانه به راه اندخت.

به گزارش نماینده،  voa، كه مستقيما توسط وزارتخارجه آمريكا و با حمایت سرویس جاسوسی این کشور اداره مي‌شود، مدتي است در روند برنامه‌هاي خود تغييراتي را صورت داده است. اين تغييرات حاميان سابق و كساني كه پيش از اين به عنوان كارشناس به برنامه‌ها دعوت مي‌شدند را نارحت كرده است. تاجايي كه اين درگيري به سطح رسانه‌ اي نيز كشيده شده است.

مجيد محمدي یکی از ضد انقلاب ها  كه پيش از اين در تعداد زيادي از برنامه‌هاي صداي آمريكا حضور پيدا مي‌كرد و با حرفهاي خود عليه جمهوري اسلامي جو سازي مي‌كرد، از تغييرات اين رسانه به شدت انتقاد كرده است. او كه پيش از اين فرصت داشت تا تحليل‌هاي تكراري و سراسر دروغ اين طيف از اپوزيسيون خارج نشين را عليه جمهوري اسلامي از طريق اين شبكه منتشر كند، حالا مي‌گويد اين رسانه «فتيله نقدهاي ساختارشكنانه» را پايين كشيده است.

محمدي در مقاله‌اش كه در گويا نيوز منتشر شده زير عنوان، «بی‌بی‌سيزاسيون صدای آمريکا»، مي‌نويسد: اقداماتی مثل استخدام سردبير از ميان کارکنان، مجامله با روحانيت شيعه، پايين کشيدن فتيله‌ی نقدهای ساختارشکنانه، و حذف انحلال‌طلبان از جمع کارکنان و ميهمانان در جهت بی‌بی‌سيزاسيون صدای آمريکاست. هنگامی که رسانه دنباله‌روی سياست شود ديگر نمی‌تواند سد سانسور و تماميت‌خواهی را بشکند. »

آنطور كه پيداست اين بخش از به اصطلاح كارشناسان سابقا دعوت شده به صداي آمريكا از تغييرات در اين رسانه كاملا ناراحت هستند.

علت به كارگيري عبارت «بي‌بي‌سيزاسيون» در مقاله مجيد محمدي اين است كه مديران ارشد اين رسانه بعد از اخراج كاوه باسمانچي، محمد منظر‌پور را به اين سمت برگزيده‌اند. البته گفته مي شود در حال حاضر ستاره درخشش با سابقه فعاليت طولاني از نظر سلسله مراتب داراي رتبه بالايي است اما برپايه اطلاعات موجود در سايت صداي آمريكا منظرپور سردبيري اين رسانه را برعهده دارد.

منظرپور سابقه فعاليت در رسانه‌هاي زيادي را داراست. او پس از خروج از ايران به بي بي‌سي رفت و مدت سه سال را به عنوان نماينده اين رسانه در اسرائيل به فعاليت پرداخت.

 او قبل از پیوستن به رادیو بی بی سی در سال ۲۰۰۲، دبیر سرویس اقتصادی روزنامه تهران تایمز بود. فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد تهران دارد و در سال ۲۰۰۹ با شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل، مصاحبه‌ای اختصاصی انجام داد.

پس از اتمام كارش از اسرائيل به همراه دخترش (روژان) به آمريكا سفر مي‌كند و مسئوليت دفتر بي‌بي‌سي در آمريكا را برعهده مي‌گيرد. اما بعد از اخراج كاوه باسمانجي او به سردبيري رسانه صداي آمريكا رسيد. اقدامي كه با ناراحتي طيف گسترده‌اي از ميهمانان سابق اين رسانه روبه‌رو شد.

پيش از اين اكثر كارشناي اين رسانه را كساني تشكيل مي‌دادند كه بعد از پيروزي انقلاب به آمريكا مهاجرت كرده بودند. در اين ميان سلطنت‌طلب‌ها و يا كساني كه از نظام پادشاهي همچنان دفاع مي‌كردند وجهه غالب را داشتند.

مجيد محمدي  در مقاله اي مفصل معتقد است كه در اين دوساله يكي از كارهايي كه انجام شده اين است: «حذف افرادی که منتقدان جدی جمهوری

مجيد محمدي در صداي آمريكا

اسلامی هستند (ميزبان و ميهمان) و اين نظام را اصلاح ناپذير می دانند و دادن فرصت بيشتر به کسانی که جهت گيری‌های ضد امريکايی و ضد اسرائيلی دارند (مثل سهيمی) با اين که در برنامه‌ها به ديگر مهمانان به طور شخصی حمله می کنند. مجموعه‌ی اسامی اين افراد منتقد ليست سياه اين رسانه را تشکيل می دهند. »
مجيد محمدي جامعه شناسي است كه دكتراي جامعه شناسي‌اش  را از دانشگاه استوني بروك در سال ۲۰۰۶ دريافت كرده است. او در سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) از ايران خارج شد. در ايران در امور نشر فعاليت داشت و برخي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب مقاله مي‌‌نوشت.


به اعتقاد او اين رسانه از كاركرد «ساختار شكنانه‌» خارج شده و «به سمت ايران غش كرده است».
محمدي معتقد است كه اين تغييرات براي «جلب توجه مقامات جمهوري اسلامي» صورت گرفته است و سياست‌هاي زير را به عنوان «سياست‌هاي اعلام نشده» اين رسانه بر مي‌شمرد:

الف. ايالات متحده به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نيست؛
ب. ايالات متحده جمهوری اسلامی را قابل اصلاح می داند؛ و
پ. ايالات متحده آماده‌ی همکاری با جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای است.
او مي‌گويد كساني كه در اين رسانه از «همساني جمهوري اسلامي ايران و داعش» حرف مي زنند و يا نسبت به «قوت گرفتن لابي جمهوري اسلامي در آمريكا» سخن مي‌گويند، «در فهرست سياه قرار گرفته و حذف مي‌شوند»

منبع: مثلث آنلاین

نظر شما