شناسهٔ خبر: 66777 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی اعلام کرد

از هر ده نفری که خودکشی می‌کنند، یک نفر به اورژانس مراجعه می‌کند

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی گفت: از هر ده نفری که اقدام به خودکشی می کنند، تنها یک نفر به اورژانس مراجعه می‌کند، از طرفی شانس اقدام دوباره به خودکشی در افرادی که قبلا این عمل را انجام داده‌اند، ۲۰ برابر بیشتر از سایرین است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، سیدکاظم ملکوتی، در سمینار نقش اورژانس اجتماعی در پیشگیری از خودکشی که روز گذشته در بیمارستان فیروزگر برگزار شد، با اشاره به اهمیت عدم قضاوت درباره فردی که افکار خودکشی دارد گفت: کار کادر درمانگر قضاوت بر مراجعه کنندگان خودکشی نیست و فقط باید کاری کنند که آنها نمیرند، اجازه دهید که مراجعان حرف بزنند و هیجانات خود را تخلیه کنند.

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ادامه داد: برخی متخصصان حوزه بهداشت روان معتقدند که نباید درباره خودکشی از مراجع سوال پرسیده شود زیرا می‌تواند این فکر را در ذهن او ایجاد کند در حالی که باید در این رابطه سوال پرسیده شود.

 ملکوتی با اظهار تاسف درباره اینکه تاکنون تنها پنج درصد افرادی که قصد خودکشی داشته‌اند به مراکز خدمات بهداشت روان ارجاع داده شده‌اند اظهار داشت: کادر پزشکی در اورژانس بیمارستان‌ها نیز وظیفه دارند با مشاهده فردی که قصد خودکشی دارد یا اقدام به خودکشی کرده است، او را به مراکز مربوط ارجاع دهند.

وی ادامه داد: چندی پیش من بیماری را به اورژانس بیمارستانی ارجاع داده بودم، اورژانس در آنجا حرف های فرد مراجعه کننده را جدی نگرفته بود، ‌ آیا حتما این فرد باید بمیرد تا کادر پزشکی باور کند که او قصد خودکشی دارد

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی گفت: از هر ۱۰ نفری که اقدام به خودکشی می کنند،  تنها یک نفر به اورژانس مراجعه می‌کند، از طرفی شانس اقدام دوباره به خودکشی در افرادی که قبلا این عمل را انجام داده اند، ۲۰ برابر بیشتر از سایرین است.

سعیده مهدی پور،  مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران،  نیز با بیان اینکه ورود آمار و اطلاعات خودکشی کمرنگ است، گفت: اهمیت موضوع آمار خودکشی کمتر از کنترل عفونت بیمارستانی نیست و حتی ممکن است از آن پیشی گیرد، بیشترین میزان خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارد که سن فعال جامعه است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به موضوع خودکشی مهم است و باید برای آن برنامه ریزی های لازم اجرا شود، ما وظیفه داریم محیط را آنچنان بسازیم تا همه مردم جامعه زندگی خوبی داشته باشند.

نظر شما