شناسهٔ خبر: 66770 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دکتر جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با نماینده:

امیدی به تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی نداریم

رسول جلیلی/1*

دکتر رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو با نماینده ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت این شورا در نگاه رهبری، در پاسخ به علت نرسیدن این نهاد تصمیم گیر به جایگاه واقعی خود تصریح کرد: امکانات، بودجه و توجهی که باید به این شورا می‌شد برای این شورای بسیار راهبردی به عمل نیامد لذا این شورا تا کنون نتوانسته است به جایگاه و شأن واقعی خود برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، در خصوص افزایش پهنای باند و استفاده از فناوری ۳G با اشاره به نظرات شکل گرفته حول این مباحث تصریح کرد: هیچ کدام از اعضای شورا و صاحبنظران در این خصوص، مخالف افزایش پهنای باند نیستند ولی عده ­ای افزایش پهنای باند را صرفاً به عنوان قولی که داده ­اند و باید به طور مطلق به آن قول عمل کنند، به این موضوع توجه دارند و در طرف مقابل عده‌ای دیگر نگران افزایش پهنای باند بدون فراهم شدن زیرساخت­های لازم محتوایی آن هستند.

وی در ادامه توضیح داد: بر این اساس هر دو طرف دغدغه­‌های متفاوتی دارند. یک طرف دغدغه اجرایی نشدن قولی که داده را مستقل از فراهم شدن زیرساخت­‌ها دارد و طرف دیگر نگران فراهم نشدن زیر ساخت­­‌ها و تبدیل افزایش بدون زیرساخت پهنای باند به یک تهدید فرهنگی هستند.

دکتر جلیلی از «شبکه ملی اطلاعات» به عنوان زیرساخت ضروری افزایش پهنای باند نام برد و اذعان داشت: هرچند حداقل ظرف ۴-۵ سال گذشته همه قول ایجاد شبکه ملی اطلاعات را دادند و خواهان راه اندازی آن بوده ­اند ولی اقدامات درخوری در این زمینه صورت نگرفته است. آخرین قولی که شنیده ­ایم از وزیر محترم ارتباطات است که قول تا پایان سال ۹۴ را داده­ ولی ما معتقدیم که زود‌تر از این بازه زمانی می‌­شود نسخه اول شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرد.

وی در ادامه در خصوص ضرورت شبکه ملی اطلاعات، توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات تمام مؤلفه­ های مورد نیاز راه اندازی هر شبکه بزرگی از جمله؛ تولید و انبارش و پالایش محتوا، احراز هویت، اینترنت نوجوان و... باید داشته باشد و خواهد داشت. در نتیجه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تمام زیرساخت­های مورد نیاز افزایش پهنای باند محقق خواهد شد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ‌‌نهایت تصریح کرد: همگان واقف هستند که مباحث مربوط به افزایش پهنای باند و نسل سوم تلفن همراه باید در شورا تصویب می‌­شد. مسئله امروز ما اینست که با توجه به عدم تشکیل جلسات و برخوردهای صورت گرفته بخصوص در سه ماه گذشته، امیدی به تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد.

نظر شما