شناسهٔ خبر: 66707 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روحانی:

تروریسم و افراطی‌گری تهدیدی جمعی و جهانی است/ جهان برای مبارزه با تروریسم متحد شود

روحانی رئیس‌جمهور تروریسم و افراطی‌گری را تهدید و مشکلی بزرگ برای منطقه و جهان دانست و گفت: همه کشورها باید برای مبارزه‌ای جمعی با تروریسم و افراطی‌گری، متحد شده و دست در دست هم دهند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه در دیدار دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، تروریسم و افراطی‌گری را تهدید و مشکلی بزرگ برای منطقه و جهان دانست و گفت: همه کشورها باید برای مبارزه‌ای جمعی با تروریسم و افراطی‌گری، متحد شده و دست در دست هم دهند.

روحانی در این دیدار که در کاخ سامان در پایتخت تاجیکستان انجام شد، گفت: مبارزه با تروریسم کار ساده و کوتاه‌مدت نیست و نیازمند اراده‌ای جمعی است، بنابراین مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری نیازمند یک تصمیم قاطع سیاسی است و همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی مشترک در این زمینه باید سامان داده شود.

روحانی با بیان اینکه "همه باید باور کنند که وجود یک گروه تروریستی به نفع هیچکس نیست"، گفت: ما وظیفه مهمی داریم و انتظار می‌رود اعضای اصلی و ناظر شانگهای به مسؤلیت‌های خود در زمینه رسیدن به ثبات منطقه‌ای، توجه ویژه کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین حضور ایران در اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای را نشانه علاقمندی ایران به ثبات منطقه دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در توان داشته باشیم را در راه ثبات منطقه انجام خواهیم داد.

بر اساس این گزارش دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای نیز در این دیدار، حضور رئیس‌جمهوری ایران و هیئت ایرانی در این اجلاس سران را نشانه‌ای مهم برای تمام اعضا دانست و گفت: امسال سازمان، تلاش‌های زیادی در راستای افزایش کیفیت همکاری با اعضای ناظر داشته است.

"مزن سف" با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: برای من و سازمان شانگهای، سخنان جنابعالی در خصوص مبارزه با تروریسم بسیار مهم است و ما هم معتقد به کار جمعی و مداوم برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری هستیم.

وی تاکید کرد: همکاری در زمینه امنیت و ثبات منطقه‌ای، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای، برای مجموعه اعضای اصلی این سازمان بسیار مهم و در راستای منافع جمعی است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای با تاکید بر اینکه "هرچه در توان داریم، در دبیرخانه برای تحکیم همکاری با ایران انجام خواهیم داد"، گفت: امیدواریم اجلاس سران در دوشنبه، بتواند صفحه مهمی در تاریخ این سازمان بگشاید.

روحانی قرار است روز جمعه در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، شرکت کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای shanghai Cooperation Organization، ۲۵ خرداد ۱۳۸۰ هجری خورشیدی (۱۵ ژوئن ۲۰۰۱) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل ۳۰ میلیون و ۱۸۹ هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رئیس‌جمهوری در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که با عنوان "همکاری، هم رشدی و هم شکوفایی" برگزار می‌شود، با مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

نظر شما