شناسهٔ خبر: 66623 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نوبخت اعلام کرد:

واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد/متولدین جدید یارانه می گیرند

نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد: با تصویب دولت واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد.

به گزارش  نماینده به نقل فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز(چهارشنبه) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به مصوبات امروز هیأت دولت اظهارداشت: یکی از مصوبات ممنوعیت واردات خودروهای سواری با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود، البته در مواردی تصویب‌نامه‌هایی در دولت واردات این خودروها را برای افراد خاص به عنوان نوعی مساعدت و یا برای کمک به ساکنان جزایر ایرانی وجود داشت.

وی ادامه داد: از سویی دیگر با توجه به ممنوعیت واردات آن یک روش دیگر نیز برای واردات اینگونه خودروها استفاده می‌شد؛ در ابتدا این خودروها متروکه می‌شدند و متروکه‌ها طبق قوانین امکان واردات به کشور را داشتند که در جلسه هیأت دولت نیز این راه بسته شد و اینگونه تصویب شد که کالاهای متروکه حتما باید مرجوعه شود تا به داخل کشور نیاید.

نوبخت گفت: در خصوص تصویب‌نامه‌هایی که در مورد واردات خودرو به عنوان کمک به قهرمانان و یا افراد جزایر ایرانی داده می‌شد به طور معمول این اجازه‌ها واگذار می‌شد و اینگونه خودروهای گرانقیمت و غیرمتعارف که ما در سطح جامعه می‌بینیم از همین طریق وارد می‌شد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات این خودروها گفت: قرار شد تا واردات اینگونه خودروها از مناطق آزاد نیز به داخل کشور ممنوع شود.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش قیمت هزینه محصولات باقی خبر داد و گفت: این قیمت‌ها مربوط به سال ۱۳۹۰ بود که دولت برای حمایت از کشاورزان قیمت مصوب برای خرید این محصولات را ۱۵۵ درصد افزایش داد؛ چرا که کشاورزان از فاصله بین قیمت تولیدی و فروش آن متضرر می‌شدند.

نوبخت همچنین با اشاره به رکود موجود در بازار برنج، گفت: قرار شد تا نشستی بین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر امروز برگزار شود تا نسبت به اتخاذ روش‌هایی برای حمایت از کشاورزان و حتی خرید برنج به قیمت توافقی اقدام شود.

همچنین نوبخت از افزایش قیمت تسهیلات بازسازی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مبحث یارانه پرداختی به بخش تولید، گفت:‌ ما در شهریورماه سال جاری وقایع چهارگانه فوت، طلاق، تولد و ازدواج را در خصوص پرداخت یارانه اعمال خواهیم کرد البته دولت و شخص رئیس‌جمهور نیز بر این مسئله تأکید دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مبالغ ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به سه بخش اختصاص پیدا می‌کند، گفت:‌ بخشی از این مبالغ پرداخت یارانه، بخشی دیگر اجرای طرح تحول سلامت و بخشی دیگر به بهبود تولید و حمایت از آن اختصاص می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مبلغ مازاد در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نسبت به مرحله اول ۱۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: ‌از این ۱۰ هزار میلیارد تومان ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به طرح سلامت و ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حمایت از تولید اختصاص پیدا می‌کند که ما از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت خواسته‌ایم تا برنامه‌‌های خود را برای توزیع این ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا ۳۱ شهریورماه به ما بدهند.

همچنین نوبخت به یارانه ویژه‌ای که به اقشار کم‌درآمد برای حفظ امنیت غذایی آنها اختصاص داده شده، اشاره کرد و گفت: این یارانه‌ها در قالب کمک غذایی علاوه بر مبالغ گفته شده به این اقشار اختصاص خواهد یافت.

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد امضای تفاهم‌نامه تهاتر نفتی بین ایران و روسیه، گفت:‌ در جریان هستید که شرایط جدیدی بر کشور روسیه از سوی قدرت‌های بزرگ به دلیل تحریم تحمیل شده است و همین مسئله سبب شده است تا ما شرایط بهتری را برای گسترش فعالیت‌ها داشته باشیم.

نوبخت با اشاره به توافقات دو طرف گفت: ‌این توافقات روابط دوجانبه را برای توسعه در جهت خدمت به منافع ملی دو طرف تسهیل می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره بیمه جانبازان افزود:‌ شما در جریان هستید که بر اساس تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۳ قرار شد تا به جای بیمه تکمیلی جانبازان از سوی وزارتخانه‌ها تمام این خدمات در بنیاد شهید تجمیع شود و بررسی‌های اختصاصی به این مسئله از ردیف‌های وزارتخانه‌ها کم و به بنیاد شهید اختصاص یابد.

وی افزود: ‌البته در همان زمان یک استفساریه مطرح شد که آیا وزارتخانه‌ها باز هم خودشان می‌توانند نسبت به بیمه جانبازان با استفاده از اعتباراتی که در اختیار دارند اقدام کنند که در آن زمان جواب این استفساریه مثبت بود.

نوبخت گفت:‌ جانبازان می‌توانند هم‌اکنون در وزارتخانه‌های مربوطه که در آن اشتغال دارند بیمه شوند و یا برای بیمه به بنیاد شهید مراجعه کنند و هیچ خلأ قانونی برای بیمه جانبازان وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سخنان معاون اول در خصوص بیمه متولدین گفت:‌ حرف ایشان کاملا درست است چرا که ما برای بحث پرداخت یارانه‌ها یک برنامه یکساله داریم و نمی‌توانیم سایت را مرتب باز یا بسته کنیم.

وی افزود: با این حال در مورد متولدینی که به جمع ما اضافه شده‌‌اند در ماه جاری نسبت به پرداخت یارانه اقدام خواهد شد و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد و تأکید دولت نیز بر همین مسئله است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در رابطه با حمله به مرزهای کشورمان از سوی تروریست‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: اقدام مذبوحانه‌ای صورت گرفت و نیروهای ما نیز دفاع خاص خود را نشان دادند و این حمله دفع شد. البته همه نهادهای متولی امنیت مرزها باید هوشیار باشند و ما نیز از آنان حمایت می‌کنیم.

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با بحث نرخ خودرو گفت: من تصور می‌کردم که این مسئله بسته شده است همانطور که می‌دانید دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است اما مکانیزم تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت تعیین می‌شود.

وی با اشاره به کاهش ۳ درصدی قیمت خودرو، گفت: این کاهش نیز به طور حتم از سوی شرکت‌های خودروسازی با توجه به عدم رضایت دولت از افزایش قیمت خودرو صورت گرفته است اما همه کالاها و اقتصاد در دست دولت نیست، ما هم از افزایش قیمت کالاها در بازار ناخرسندیم اما دولت تلاش می‌کند در کالاهایی که مربوط به دولت است افزایشی نداشته باشیم چرا که مجموعه کلی دولت به دنبال کاهش نرخ تورم است.

نوبخت گفت: ‌البته برخوردهایی که در پاره‌ای از مواقع صورت می‌گیرد به قصد حفظ ارزش‌هاست اما چون با ایجاد نوعی لجاجت همراه است ما خواهش می‌کنیم رعایت حرمت بانوان را داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اضافه کرد: این روش‌ها باید متفاوت و نوآورانه باشد و به هر تقدیر سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و باید این مسائل حل و فصل شود. البته نهادهای فرهنگی که از دولت نیز پول می‌گیرند و در این حوزه فعال هستند نیز باید بیش از گذشته تلاش کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره معرفی نماینده ایران به سازمان ملل و حضور روحانی در مجمع سالیانه این سازمان، ‌ گفت:‌ هم‌اکنون کرسی ما در آنجا خالی نیست و ما با سرپرستی که معرفی کردیم کارها در حال انجام است و از منافع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در آن عرصه دفاع می‌کنیم البته با یک کار غیرمدنی و غیرمعقولی که آمریکایی‌ها انجام دادند و موظف هستند نماینده کشورها را بپذیرند ما اقدامات قانونی خود را در این رابطه به پیش می‌بریم.

نوبخت سخنان خود در پاسخ به وضعیت دانش آموزان سوخته شین‌آباد، گفت: مطالبات این عزیزان در حوزه‌های بیمه، درمان، مستمری و آموزش فرزندان آنها تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام به دستگاهی مرتبط است و البته ممکن است برخورد شایسته‌ای با آنان صورت نگرفته باشد.

وی افزود: من در جلسه‌ای که با حضور این عزیزان در معاونت برنامه‌ریزی و  نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برگزار شد سخنان آنها را شنیدم و قرار شد تا این مسائل به صورت متمرکز از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌‌جمهور دنبال شود و من رئیس حوزه معاونت را مسئول رسیدگی به امور این عزیزان کرده‌ام که البته این مسئله حق آنها است و نگران‌ی‌های آنها نیز به جا است.

 

نظر شما