شناسهٔ خبر: 66546 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

گردآوری 1700 عنوان کتاب درباره امام رضا(ع) در جشنواره کتاب سال رضوی

 گلباران حرم امام رضا(ع) دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی گفت: در چارچوب پنج دوره برگزاری این جشنواره هزار و 700 عنوان کتاب درباره سیره، دانش، تاریخ و معارف امام رضا(ع) از نویسندگان داخل و خارج کشور گردآوری شده است.

به گزارش نماینده، 'محمدهادی زاهدی'  افزود: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از جمله جشنواره های بین المللی اجرا شده طی سالهای اخیر است که آثار و برکات مطلوبی داشته و توانسته با تمام نویسندگان داخل و شماری از نویسندگان خارج از کشور ارتباط برقرار کند.

وی گفت: تاکنون دو دوره از این جشنواره توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و پنج دوره آن توسط آستان قدس رضوی برگزار شده است.

دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی افزود: مراسم پایانی هفتمین دوره این جشنواره ۲۲ شهریور ماه در تالار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برپا و برگزیدگان آن معرفی می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کتاب یکی از رسانه های موثر در تبادل اندیشه است و هنوز قدرت رسانه ای خود را حفظ کرده و رشد فزاینده در حوزه اندیشه داشته طبیعتا انتخاب یا بهگزینی کتابهای مربوط به حوزه معارف رضوی اهمیت ویژه داردتا مفاهیم مربوط به دانش، سیره و معارف امام رضا(ع) به نحو بایسته منتقل شود.

او گفت: آثار برگزیده طی پنج دوره برگزاری این جشنواره به زبانهای مختلف ازجمله عربی، انگلیسی، اردو، روسی، فرانسوی، کردی و ترکی ترجمه و چاپ شده که نشانگر استقبال نویسندگان خارجی از جشنواره است.

زاهدی بیان کرد: در سالهای گذشته برگزیدگانی از کشورهای پاکستان، ترکیه، لبنان و عراق در این جشنواره داشتیم که امیدواریم در مسیر تداوم جشنواره با آثار بهتر و بیشتری از نویسندگان داخلی و خارجی مواجه شویم.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی برای ۱۴ هزار ناشر در داخل و خارج کشور ارسال شد که شامل ناشران حوزه علمی در داخل کشور و ناشران حوزه فرهنگی در خارج کشور بود.

زاهدی گفت: فراخوان این جشنواره با همکاری سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه برای ۸۰ کشور ارسال شد و سپس ۳۲۰ اثر را از داخل و خارج از کشور دریافت کردیم که از این تعداد ۲۷۵ اثر به زبان فارسی و ۴۵ اثر به زبانهای خارجی است.

وی اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت امام رضا(ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده آنها عنوان کرد.

دبیر جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی افزود: بخشهای این جشنواره شامل 'کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ' و بخش کتاب برتر نیز به تنهایی شامل موضوعاتی از جمله 'علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، طب الرضا، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبانهای خارجی' است.

وی بیان کرد: در هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی ۲۱ پایان نامه، ۵۶ اثر در بخش آثار شایسته چاپ و ۳۸ اثر در بخش کتاب دیجیتال و باقی آنها مربوط به بخشهای دیگر است.

او با اشاره به ویژگیهای آثار ارسالی امسال به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: تعداد پایان نامه های مربوط به معارف، سیره، علوم رضوی و آثار شایسته چاپ ارسالی به این جشنواره از رشد خوبی برخوردار بود و استقبال بهتری از بخش کودک این جشنواره شد.

وی با اشاره به داوری آثار ارسالی به جشنواره در هشت بخش توسط استادان مجرب حوزه و دانشگاه نیز اظهارداشت: از مجموع آثار ارسالی به هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی ۱۶ اثر داخلی و خارجی برگزیده شد که برگزیدگان خارجی شامل دو نویسنده پاکستانی و یک نویسنده لبنانی است.

زاهدی افزود: از مجموع آثار برگزیده این جشنواره، انتخاب ناشر در حوزه کتاب برتر حوزه کودک و نوجوان و فعال در حوزه ترجمه کتاب خارجی از آثار ارسالی مربوط به داخل کشور بوده است.

وی بیان کرد: تعداد آثار ارسالی به بخش کتاب برتر حوزه طب الرضا که برای نخستین بار به هفتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی اضافه شد نیز ۱۲ اثر بود که به دلیل ضعیف بودن آنها در این بخش داوران هیچ اثری را برتر ندانستند.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در مجموعه کتابخانه های این سازمان کتابخانه اهل بیت(ع) وجود دارد که در دل آن کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) می باشد و آثار ارسالی از پنج دوره برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در این کتابخانه گردآوری و در اختیار محققان و نویسندگان قرار می گیرد.

زاهدی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره بهگزینی و شناسایی آثار مربوط به امام رضا(ع) می باشد لذا تاکنون در بخش شناسایی و گردآوری آثار هر اثری که طی چند سال گذشته در کشور مربوط به امام رضا(ع) و خاندان ایشان تولید و در قالب این جشنواره جمع آوری شده و در حوزه شناسایی و معرفی آثار موفق بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه بهگزینی آثار رسیده به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز با توجه به داوران متخصص در گروههای مختلف به نظر می رسد بهترین آثار طی چند سال اخیر شناسایی و معرفی شده اند.

دبیر جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی استقبال حوزویان را از جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز مطلوب ارزیابی و بیان کرد: در سالهای گذشته برگزیدگان این رویداد در حوزه های علوم، معارف و سیره رضوی اغلب از بزرگان حوزه از جمله آیت الله جواد آملی و آیت الله مصطفوی بودند.

وی با اشاره به حمایت از پایان نامه های دانشجویی در قالب این جشنواره نیز گفت: سازمان کتابخانه های آستان قدس در سال ۱۳۹۲ از ۱۶ پایان نامه مربوط به حضرت رضا(ع) حمایت معنوی و مادی داشته است.

زاهدی افزود: از کسانی که در حوزه سیره، تاریخ، دانش و معارف رضوی پایان نامه نوشته باشند که به تایید هیات داوران جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی برسد حمایت معنوی در قالب دراختیار گذاشتن منابع مکتوب و حمایت مادی در قالب پرداخت کمک هزینه نقدی برای پایان نامه صورت می گیرد.

 

منبع : ایرنا