شناسهٔ خبر: 66540 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رییس جامعه هتلداران کشور:

50 درصد ظرفیت هتل های ایران خالی است

هتل محل مذاکرات رییس جامعه هتلداران کشور با بیان اینکه 50 درصد ظرفیت هتل های کشور خالی است گفت: یکی از مشکلات هتل های ایران این است که از میان 10 هزار و هشتاد و دو هتل کشور تنها سه درصد آن ها 4 و پنج ستاره هستند.

به گزارش نماینده، جمشید حمزه زاده ردر گفت وگو با ایرنا، گفت: طبق گفته مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی تعداد گردشگران خارجی در دولت تدبیر و امید افزایش چشمگیری داشته و خوشبختانه وضعیت هتل های ما هم در مقایسه با بسیاری از کشور ها بهتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورمان ۱۰۸۲ هتل از درجه یک تا پنج در اختیار دارد و تمام همکاران به دنبال ارتقای کیفیت خدمات هتل های خود هستند. متاسفانه تعداد هتل های چهار و پنج ستاره ما بسیار کم است و از ۱۰۸۲ هتل تنها سه درصد چهار و پنج ستاره هستند.

رییس جامعه هتلداران ایران، گفت: در میان ۱۰۸۲ هتل تنها ۳۰ هتل پنج ستاره و ۸۳ هتل چهار ستاره در اختیار داریم که باید تعداد هتل های با کیفیت خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه مسافران در مناطق شمالی کشور علاقه ای به استفاده از هتل ندارند، تصریح کرد: استقبال مسافران داخلی در هر استان از هتل ها متفاوت است و برخلاف استان های شمالی استقبال از هتل در شهر هایی چون شیراز، اصفهان و یزد بسیار زیاد است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران با کمبود هتل روبه رو است، اظهار کرد: به صورت کلان با کمبود هتل روبه رو نیستیم زیرا میانگین اشغال هتل ها در ایران زیر ۵۰ درصد بوده و این به معنای آن است که ما ۵۰ درصد از ظرفیت هتل هایمان خالی می ماند.

حمزه زاده تاکید کرد: البته با وجود اینکه ظرفیت هتل های ما در برخی استان خالی است اما در برخی استان ها به شدت با کمبود هتل روبه رو هستیم و نمی توانیم پاسخ گوی مخاطبان باشیم. سازمان میراث فرهنگی باید مطالعه کند و براساس نیاز هتل بسازد.

** درجه بندی هتل ها در ایران دقیق انجام می شود

وی با اشاره به اینکه در ایران برای دادن ستاره به هتل ها سخت گیری های زیاد و درستی می شود، گفت: درجه بندی هتل برای ما اهمیت فراوانی دارد و برای دادن ستاره به هتل ها باید تمام قوانین رعایت شود.

رییس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه استاندارد سازی در هتل ها به درستی انجام نمی شود، اظهار کرد: برخلاف درجه بندی، استاندارد سازی در هتل ها به شکل درستی انجام نمی شود و فکر می کنم بهتر است این دو کار را همزمان با هم انجام دهیم تا هر هتلی که می خواهد درجه بالاتری بگیرد کار های مربوط به استاندارد سازی را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید اختیارات خود در هتل داری را به هتل داران واگذار کند، تاکید کرد: در اکثر کشور ها اختیارات دولت ها به جامعه هتلداری واگذار می شود و دولت ها تنها برروی کار آنها نظارت می کنند که در ایران اینگونه نیست.

حمزه زاده با تصریح بر اینکه همکاری ارگان های زیر مجموعه دولت بسیاری از مشکلات را در تابستان امسال برطرف کرد، گفت: در بحث مسافرت های تابستانی سال ۹۳ یکی از کم مشکل ترین تابستان های خود را پشت سر گذاشتیم و دلیل این مساله هماهنگی میان سازمان های زیر مجموعه دولت بود.

** برای نخستین بار یک مدیر اجرایی در راس میراث فرهنگی قرار گرفت

رییس جامعه هتل داران ایران، گفت: در طول این سال ها همیشه روسای سازمان میراث فرهنگی از افراد سیاسی انتخاب می شد اما این بار یک مدیر اجرایی برای سازمان انتخاب شد. آدم های سیاسی این سازمان را به بیراهه بردند و وارد حاشیه کردند که امروز شاهد برطرف شدن این مشکلات هستیم.