شناسهٔ خبر: 66531 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همکاری‌های ایران و قزاقستان گسترش می‌یابد

روحانی مذاکرات هیأت‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان روز سه‌شنبه با تأکید روسای جمهور دو کشور بر گسترش همه جانبه روابط تهران – آستانه برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در  نشست مذاکرات هیأت‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان با قدردانی از استقبال گرم دولت قزاقستان از هیأت ایرانی گفت: حضور هیأت بلندپایه اقتصادی و جمعی از کارآفرینان بخش خصوصی ایران در این سفر نشان‌دهنده اراده مصمم ایران برای توسعه روابط تهران – آستانه است.

روحانی گفت: نتیجه مذاکرات موفق و سازنده وزرا با همتایان خود نشان می‌دهد که دو طرف از اراده لازم برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف برخوردارند.
رییس جمهوری اظهارداشت: در زمینه کشاورزی، معدن، صنعت و انرژی و حمل و نقل، پولی و بانکی، سرمایه گذاری مشترک و خدمات فنی و مهندسی، مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستیم.

روحانی با اشاره به مراحل پایانی تکمیل راه آهن قزاقستان از طریق ترکمنستان به ایران، گفت به این ترتیب قزاقستان می تواند از طریق ایران به خلیج فارس و ایران نیز متقابلا از طریق خط ریلی به چین و روسیه مرتبط شود.

رییس جمهوری در زمینه کریدور جنوب به شمال و تفاهماتی که بین ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان وجود دارد، گفت: پیوستن قزاقستان به این جمع می تواند این کریدور را فعال تر کند.

روحانی همچنین آمادگی ایران را برای گسترش همکاریهای دو کشور در عرصه انرژی بویژه نفت و گاز مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهوری در ادامه به ضرورت همکاریهای مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و اظهارداشت: همکاری مشترک کشورهای منطقه و از جمله ایران و قزاقستان در مبارزه با خشونت و افراطی گری به عنوان یک نفع جمعی و مشترک، مد نظر ما است.

روحانی سپس به بحث گردشگری و همکاریهای علمی مشترک پرداخت و افزود: همکاری های علمی می تواند به شکوفایی دو کشور بویژه در زمینه فناوریهای نو و ارتقای کیفی دانشگاهها منجر شود.

رییس جمهوری گفت: در زمینه گردشگری نیز با توجه به جاذبه های دو کشور، باید همکاری های دوجانبه گسترش و تعمیق یابد.

رییس‌ جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور هیأت بلندپایه ایرانی در آستانه گفت: قزاقستان، ایران را به عنوان شریک مطمئن خود در منطقه و دریای خزر می‌شناسد.
نور سلطان نظربایف با ابراز ناخرسندی از حجم مبادلات کنونی دو کشور گفت: ما باید همه تلاش خود را برای گسترش این همکاری ها و افزایش حجم مبادلات تجاری انجام دهیم.

وی افزود: در مذاکرات خصوصی راجع به مسایل مهمی بویژه در زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور گفت‌و گو کردیم و وزارتخانه‌های مربوطه را مأمور پیگیری توافقات نمودیم.

رییس‌ جمهوری قزاقستان پیشنهاد داد که برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور، شورای مشترک همکاریهای تجاری توسط اتاق های بازرگانی ایران و قزاقستان تشکیل شود.

نظربایف همچنین با اشاره به مراحل پایانی خط راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران، گفت که کشورش علاقه مند است در بنادر جنوبی ایران مرکز فعال تجاری ایجاد کند.

گسترش همکاریها برای حفظ امنیت و محیط زیست دریای خزر، علاقه مندی برای برای استفاده از امکانات فنی ایران، ابراز امیدواری برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران و ۱+۵ و همکاریهای مشترک بانکی از دیگر مواردی بود که رییس جمهوری قزاقستان به آنها پرداخت.

نظربایف در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: پیوسته به گسترش روابط با ایران اهمیت می‌دهم و خواهان توفیق روزافزون کشورتان هستم.

نظر شما