شناسهٔ خبر: 66522 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رضا تقی پور در گفتگو با "نماینده" :

بیش از سه ماه است که جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده

کراپ‌شده - تقی پور

رضا تقی‌پور در گفتگو با نماینده تصریح کرد: بیش از سه ماه است که جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده است. البته جلسات کمیسیون­ ها و دبیرخانه برگزار می­ شود ولی بیش از سه ماه است که جلسات اصلی شورا تشکیل نشده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به ارائه درخواست تشکیل جلسه از طرف دبیر شورا تأکید کرد: در حال حاضر مباحث زیادی در سطح کشور جریان دارد که به نظر، نفس تشکیل شورای عالی مجازی برای مرتفع نمودن این مباحث مفید خواهد بود، لذا مباحث زیادی در دستور کار شورا قرار گرفته است ولی به دلیل عدم برگزاری جلسات، معوق مانده است. ان شاء الله باید با دستور رییس جمهور که ریاست شورای عالی فضای مجازی را برعهده دارند، این جلسات تشکیل شود.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم، شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت و پیش‌ شرط افزایش پهنای باند دانست و در این خصوص اذعان داشت: از طرفی نیازهای داخلی و کاربردهای مختلف فناوری که مطالبه مردم نیز هست باعث شده که امروز ایجاد شبکه ملی اطلاعات از حد ضرورت هم عبور کرده است و امیدواریم در اینگونه مباحث هر چه زودتر تصمیم گیری شود و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه شبکه ملی اطلاعات با اینکه در جلسات شورای معین بحث­ هایی مطرح شده ولی طراحی و خطوط اصلی طرح همچنان ارائه نشده و روند کار در این زمینه به کندی پیش می­ رود.

تقی پور با اشاره به «شورای معین» به عنوان کمیسیون فرعی شورای عالی فضای مجازی و متشکل از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان اعضای حقیقی این شورا، توضیح داد: شورای معین در واقع کمیسیونی فرعی محسوب می­ شود که دستور کارها قبل از بررسی در شورای اصلی در این شورا طرح و بحث، نهایی و تمام جوانب آن سنجیده می­ شود لذا نیاز به طرح و بحث ریز و طولانی در شورای اصلی مرتفع می­ گردد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به صراحت بیان کرد: مباحث مربوط به  ۳G و مباحث مربوط به افزایش پهنای باند متأسفانه تا کنون در شورای عالی فضای مجازی طرح نشده، در حالیکه برابر چهارچوب­ هایی که در شورای عالی فضای مجازی تعریف شده، قرار بر این بود که بخصوص مباحث مربوط به پهنای باند پیش از هرگونه تصمیم گیری، در این شورا طرح شود.

وی در ادامه لزوم طرح مباحث مربوط به نسل سوم تلفن همراه را در شورای عالی فضای مجازی، اینگونه شرح داد: شورا خواهان این بود که از زیرساخت­ های لازم و مقدمات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی این اقدام مطمئن شود و اساساً مطمئن شود که به ملزومات افزایش پهنای باند پرداخته شده است ولی هیچ جلسه ای در شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تشکیل نشد!

تقی پور همچنین در خصوص ارائه خدمات ۳G  توسط مخابرات، تأکید کرد: روش صحیح این بود که بنابر روالی که طراحی شده بود دوستان، برنامه و پیوست فرهنگی خود را (که آقای دکتر واعظی هم اشاره داشتند) در شورا ارائه می­ کردند و بعد از به تصویب رسیدن پیوست­ ها این اقدام صورت می­ گرفت. امیدواریم حداقل پیوست فرهنگی مورد اشاره آقای دکتر واعظی هر چه زودتر در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح و به تصویب برسد تا بتوانیم از این امکانات در کشور به نحو احسن استفاده کنیم.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در نهایت در خصوص نحوه مواجهه دولت یازدهم با شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: شاید مشغله های جانبی باعث بی توجهی دولت به شورای عالی فضای مجازی شده است! ولی امیدورایم جایگاه این شورا در همان شأن و منزلتی که در نگاه مقام معظم رهبری تعریف شده، حفظ شود و بدین ترتیب فضایی فراهم شود که از ظرفیت­ ها و فرصت­ های فناوری بتوانیم در کشور بهره­ مند شویم.

 

 

نظر شما