شناسهٔ خبر: 66434 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

شمخانی: هیچگونه زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار مارتین لیندگارد وزیر امور خارجه دانمارک گفت: در مقابل انجام تعهدات بر دستیابی کامل به حقوق هسته ای قانونی خود اصرار داریم و هیچگونه زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش نماینده، مارتین لیندگارد وزیر امور خارجه دانمارک صبح امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

 شمخانی در این دیدار، تروریسم را تهدیدی فزاینده برای ثبات و امنیت بین المللی توصیف کرد و با اشاره به ضرورت از میان بردن بسترهای شکل گیری آن که دارای ریشه های سیاسی، امنیتی و اعتقادی است اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز نیز با پشتیبانی از مردم مظلوم عراق تأثیرگذارترین نقش را در مقابله با این پدیده شوم برعهده دارد.

وی با اشاره به سوابق حمایت برخی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم از این گروه ها تأکید کرد: هرگونه اقدامی در مبارزه با تروریسم باید صادقانه، واقعی، بر اساس ظرفیت ها و مشارکت های منطقه ای، بدون نقض حاکمیت کشورها و فارغ از اهداف سیاسی و امنیتی سلطه جویانه باشد.

شمخانی حمایت ایران از مقاومت فلسطین و مبارزه مردم سوریه و عراق در برابر تروریسم را تکلیفی دینی و لازم الاجرا توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران پیروان همه مذاهب اسلامی را امت واحده دانسته و بر توسعه همکاریهای اسلامی به منظور تقویت ظرفیت های جهان اسلام برای مقابله با چالش های امنیتی تأکید دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان عزم جدی و رویکرد صادقانه ایران در مذاکرات هسته ای با ۱+۵ بر تداوم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد و اظهار داشت: در مقابل انجام تعهدات بر دستیابی کامل به حقوق قانونی خود نیز اصرار داریم و هیچگونه زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت.

وی افزود: ایران با تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی خود و بدون توجه به تحریم ها مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را در روندی مثبت به پیش می برد و کشورهای اروپایی باید از فرصت تعامل سازنده با ایران استفاده کنند زیرا این پنجره همواره باز نخواهد ماند.

مارتین لیندگارد وزیر امور خارجه دانمارک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان از روند توسعه اعتماد و همکاری میان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران اظهار رضایت کرد و افزود: مذاکرات هسته ای با تلاش ارزشمند طرفین برای دستیابی به توافق جامع برغم وجود برخی اختلافات در مسیری امیدوارکننده به پیش می رود.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و به ویژه در حوزه مقابله با تروریسم، ریشه کنی پدیده تروریسم را مستلزم همکاری مجموعه بازیگران تأثیرگذار منطقه ای و بین المللی دانست و اظهار داشت: در کنار اجرای اقدامات نظامی مؤثر، لازم است در سایه همکاریهای های بین المللی، امکان دسترسی گروه های تروریستی به منابع مالی، ‌ تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی نیز کاملاً مسدود شود.

وزیر امور خارجه دانمارک تهدید تروریسم برای کشورهای اروپایی را موضوعی کاملاً مهم و قابل توجه خواند و افزود: توجه کافی نداشتن به مقابله با پدیده تروریسم می تواند امنیت و ثبات بین المللی را با آسیب های غیرقابل پیش بینی مواجه سازد.

نظر شما