شناسهٔ خبر: 66344 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

روحانی به قزاقستان و تاجیکستان می رود

روحانی سفر رئیس جمهور به دو کشور قزاقستان و تاجیکستان از فردا آغاز می شود.

به گزارش نماینده ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در گفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به جایگاه مهم آسیای میانه و اهمیت این سفر افزود: ۷ - ۸ سند با مضامین همکاری در عرصه های اقتصادی، صنعتی و علمی آماده شده است که با حضور روسای جمهور ایران و قزاقستان امضا می شود.

رحیم پور گفت: رئیس جمهور در این سفر با مقامات مختلف قزاقستان دیدار و درباره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی و نیز گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو می کند.

وی حضور رئیس جمهور در همایش بزرگ اقتصادی را از دیگر برنامه های سفر دکتر روحانی به قزاقستان دانست و افزود: تیم اقتصادی کارآمدی از اتاق بازرگانی، رئیس جمهور را در این سفر همراه می کند.

رحیم پور گفت : روابط و مبادلات اقتصادی ما با قزاقستان زیاد نیست و ارزش آن کمتر از یک میلیارد دلار است که این میزان با امضای این اسناد افزایش می یابد.

وی همچنین از بهره برداری از خط آهن قزاقستان - ترکمنستان و ایران تا قبل از پایان سال میلادی خبر داد و افزود: ما منتظر اقدام ترکمن ها برای تکمیل این خط آهن هستیم که با بهره برداری از آن، میزان مبادلات اقتصادی تجاری ایران و قزاقستان افزوده خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: رئیس جمهور بعد از ظهر پس فردا به تاجیکستان سفر می کند.

رحیم پور با اشاره به مشترکات متعدد تاریخی، فرهنگی و به ویژه زبان مشترک، این سفر رئیس جمهور را نیز بسیار مهم دانست و افزود: در این سفر نیز چند سند همکاری با حضور روسای جمهور دو کشور امضا می شود.

وی، دیدار و گفتگو با مقامات تاجیکستان و نیز دیدار با بازرگانان تاجیک و تجار ایرانی مقیم این کشور را از دیگر برنامه های رئیس جمهور در سفر به دوشنبه دانست.

رحیم پور، حضور در اجلاس شانگهای را بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور دانست و گفت: آقای روحانی در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای عضو این پیمان بویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار می کند.

وی، بررسی همکاری کشورهای عضو شانگهای بویژه همکاری های امنیتی، اقتصادی، علمی و ترانزیتی را برخی از محورهای این دوره از اجلاس شانگهای برشمرد که اسناد آن با حضور مقامات این کشورها امضا می شود.

رحیم پور با اشاره به حضور کشورمان در اجلاس شانگهای به عنوان عضو ناظر این پیمان در پاسخ به پرسشی درباره زمان عضویت کامل ایران در این تشکل منطقه ای گفت: درخواست کشورمان برای عضویت کامل در این پیمان در مرحله بررسی نهایی است.

نظر شما