شناسهٔ خبر: 66330 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

موسویان:

روح توافقنامه سعدآباد و ژنو یکی است/ مقام معظم رهبری دست دولت احمدی نژاد و روحانی را برای مذاکره باز گذاشته‌اند

حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید براینکه مقام معظم رهبری قلباً اعتقاد دارد آمریکایی‌ها سوء‌نیت دارند گفت: با این وجود ایشان دست دولت احمدی‌نژاد و روحانی را برای مذاکره باز گذاشته‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»، حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با روزنامه ایران با اشاره به اینکه روح توافقنامه سعدآباد و ژنو یکی است گفت: محورهای مهم تفاهم سعدآباد از این قرار بود که طرف غربی حقوق ایران را درباره تکنولوژی هسته‌ای طبق ان.  پی‌. تی بپذیرد، تحریم نباشد و پرونده به شورای امنیت نرود و با ایران به عنوان یک عضو عادی ان‌پی. تی برخورد شود و متقابلاً ایران هم برای دوره‌ای موقت آن هم از باب اعتمادسازی و شفاف‌سازی، ‌برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند و بعد در چارچوب معاهده ان. پی. تی از حقوق کامل برخوردار باشد و روابط گسترده‌ای با اروپا شکل گیرد.

موسویان با تاکید براینکه توافقنامه ژنو دربرگیرنده همان اصولی است که در توافقنامه سعدآباد بود افزود:  توافقنامه ژنو پیشرفت‌های بیشتری داشت. اولاً؛ موضوع تعلیق مطرح نیست. دوماً؛ در آن دوره جزئیات محورهای مذاکرات تعریف نشده بود و طرفین نتوانستند وارد جزئیات شوند درحالی که در توافق ژنو و بعد از آن، دو طرف وارد همه جزئیات شدند و در نتیجه برآورد کاملی درباره چارچوب گفتگوها دارند.

وی با اشاره به اینکه در کتاب هسته‌ای خود از نظر حقوق بین‌الملل به صورت مستند و نه شعاری ثابت کرده است که مبنای ارجاع پرونده به شورای امنیت، غیر قانونی بود، گفت: حتی آقای البرادعی (رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در کتاب خودش به غیر قانونی بودن تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد. ما متوجه بودیم که اقدام آنها حقوقی نیست و برگرفته از یک تصمیم سیاسی است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه کلیات توافقی که سال گذشته در ژنو انجام شده بر اساس همان پیشنهادی است که در بهار ۱۳۸۴ ارائه شده بود گفت: آقای لاریجانی و جلیلی نیز این پیشنهادات را به شکل کلی‌تر در دوران خود در مذاکرات مطرح کردند. ۴ اصل در فرایند مذاکرات ثابت بوده است. تأمین حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان. ‌پی‌.تی و تحریم نشدن به عنوان دو اصل ثابت برای ایران در هر دوره‌ای مطرح بود و متقابلاً، تضمین‌های لازم کشورمان به طرف غربی مبنی بر عدم ساخت بمب اتمی و اجازه دسترسی‌های لازم به آژانس برای شفاف‌سازی هم دو اصل مهم برای طرف مقابل بود. بنابراین در دوران آقایان لاریجانی و جلیلی هم همین طور بوده است منتهی نحوه مذاکره، رویه مذاکره کننده و جزئیات و ارائه راهکار عملیاتی متفاوت بوده است. البته موضوع کاهش غنی‌سازی از ۲۰ درصد به ۵ درصد هم در دوره هر چهار مذاکره کننده مطرح بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب در آمریکا گروهی شکل گرفت  (track two) که معتقد به کاهش خصومت و برقراری رابطه خوب و معمولی با ایران  بودند گفت: همه سفرای ایران در نیویورک از ابتدای انقلاب تا حالا با این  گروه کار کرده‌اند طبیعتاً من از همان اول ورود به آمریکا سعی کردم این گروه را تقویت و دانش آنها را زیاد کنم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید براینکه مقام معظم رهبری قلباً اعتقاد دارد آمریکایی‌ها سوء‌نیت دارند گفت: با این وجود ایشان دست دولت احمدی‌نژاد و روحانی را برای مذاکره باز گذاشته‌اند.

موسویان در خصوص برداشته شدن تحریم‌های ملل و اروپا برعلیه ایران گفت: واقعاً ظرف چند ماه می‌شود تحریم‌های سازمان ملل و اروپا را برداشت حتی یک ماهه هم می‌توانند این کار را انجام دهند منتهی آنها وقتی تحریم‌ها را لغو می‌کنند که ما هم خواسته‌های آنها را در همین مدت زمان انجام دهیم. اینجا دیگر مذاکره کنندگان باید بررسی کنند که آیا امکان انجام خواسته‌های متقابل یکدیگر را در مدت زمان مورد نظر دارند یا خیر

نظر شما