شناسهٔ خبر: 66308 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

اصلاحات با القای ژست چند صدایی، به دنبال چیست؟

اصلاحات/1*

گروه سیاسی نماینده نظریه پردازان و تحلیل گران اصلاح طلب این روزها برای رسانه های دوم خردادی به خوبی تیتر تولید و هرکدام از ایده پردازی های خود در عرصه سیاسی، تشکیلاتی دفاع می کنند.

حمیدرضا جلایی‌پور از جمله کسانیست که معتقد است دولت اعتدال‌گرایان برای ادامه‌ی حیات سیاسی خود نیازمند و مدیون اصلاح‌طلبان است. وی این‌ روزها به الزامات «اصلاحات سه» می‌اندیشد و معتقد است: « اعتدال‌گرایان اگر بخواهند فراتر از التزام به یک مشی سیاسی میانه‌روانه حرکت کنند و به اعتدال مضمون، محتوا و گفتمانی تعیین کنننده بدهند لاجرم باید محتوای اصلاحات سه را جدی بگیرند. در غیر این صورت پس از پایان دوره ریاست جمهوری روحانی، «اعتدال‌گرایی» به لحاط مضمونی همچون «مکتب ایرانی» دوره احمدی نژاد به فراموشی سپرده خواهد شد».

وی در مقاله‌ای که در خصوص تبیین اصلاحات سه نگاشته شده است، پس از تبیین مطالبات و اقتضائات اصلاحات سه، آن بخشی که با اهداف دولت مشترک است را مد نظر قرار داده و اصلاحات را ملزم به حمایت از دولت در این حوزه‌ها می‌داند. این نوع رفتار دوگانه تهدیدی – حمایتی را می‌توان بیشتر به پای نگاه ابزارگرایانه اصلاحات به دولت نوشت.

محمدرضا تاجیک که همه او را یکی از عناصر استراتژیست بسیار موثر در اصلاحات می‌دانند و امروز در حال تئوریزه کردن ایده‌ی نو اصلاح‌طلبی است، ‌ اعتقاد دارد دولت (جریان اعتدال) از پایگاه اجتماعی وسیعی برخوردار نیست. وی معتقد است دولت از شرایطی برخوردار نیست که بتواند از پایگاه و جایگاه اجتماعی‌ برخوردار شود که آن را مستغنی از حمایت حامیان سایر جناح‌ها کند.

علاوه بر این دو، صادق خرازی مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات نیز این روزها به دنبال تشکیل ندا(نسل دوم اصلاحات) است، البته پس از واکنش اصلاح طلبان به نام این تشکل، ندا به ندای ایرانیان تغییر نام داد و درخواست مجوز را به خیابان فاطمی(کمیسیون ماده ده احزاب) فرستاد تا پس از دریافت پروانه رسمی، فعالیت خود را در جغرافیای سیاسی و تشکیلاتی آغاز کند.

با توجه به ارائه ایده دو نظریه پرداز اصلاح طلب و فعالیت ندای ایرانیان باید این سوال را مطرح کرد «آیا اصلاح طلبان از ایده های ارائه شده و تشکیل ندای ایرانیان استقبال خواهند کرد»؟ حمید رضا جلایی پور عضو حزب منحله مشارکت که خود این روزها ایده "اصلاحات ۳" را کلید زده است به انتقاد از فعالیت ندا پرداخت و گفته بود که " حزب ندا يك جريان سياسي معتنابه [قابل توجه] نيست و تا اينجا بيشتر اعلام علاقه چند نفر نه‌چندان هماهنگ به كار سياسي است.

اما صادق خرازی به برخی شبهات و انتقادات که از سوی همفکران اصلاح طلب خود پیرامون "ندا" بیان شد پاسخ داد و گفت: :واقعاً اخلاق این است که به جوانان باانگیزه اهانت کنیم؟ اینها تا دیروز که پیاده‌نظام شما بودند چطور خوب بودند اما امروز بدند؟ با این حال اصلاح طلبان تاکنون هیچ چراغ سبزی را به دو ایده مطرح شده و فعالیت ندا نشان ندادند.

پس از مخالفت چهره های حزبی اصلاح طلب با تشکیل جبهه یا حزب فراگیر اصلاح طلبان این بار فعالان دوم خردای باز مخالفت خود را با اصلاحات ۳، نو اصلاح طلبی و فعالیت ندای ایرانیان مطرح کردندو از ایده های نظریه پردازان خود به عنوان «گفتمان های اقماری و حاشیه ای» نام بردند.

محمد رئوف قادری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار "نماینده"، اصولگرایان و اصلاح طلبان را دو جریان شاخص در عرصه سیاسی کشور عنوان کرد و با اشاره به فعالیت ندای ایرانیان و ایده اصلاحات ۳ و نو اصلاح طلبی گفت: ممکن است در کنار این جریان ها، گفتمان های اقماری و یا حاشیه ای هم درست شود.

"اگر در جریان اصلاحات حرکت نکنند خود به خود حدف خواهند شد. " این مطلب از سوی حمید رضا شکوهی عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب مردم سالاری خطاب به گفتمان های جدید مطرح شده در اردوگاه اصلاح طلبان بیان شد.

وی در گفتگو با "نماینده"، تاکید کرد: این تشکل ها می توانند به عنوان زیر مجموعه جریان اصلاحات فعال باشند و طبیعتا اگر همان ماموریت های جریان اصلاحات را دنبال کنند مورد استقبال جریان کلی اصلاحات قرار می گیرند واگر منویات جریان اصلاحات را دنبال نکنند خودبخود از این جریان حذف می شوند.

شکوهی اظهارداشت: ما در طول سال های اخیر دیده ایم که جریان هایی به عنوان اصلاح طلب مطرح شدند اما کسی به آنها گرایش پیدا نکرد و خود بخود حذف شدند، مثلا جبهه مردمی اصلاحات نمونه ای است که کسی به آن توجه نکرد و خودبخود در حال حذف شدن است و فقط یک حیات حداقلی دارد.

موضع گیری دو فعال سیاسی اصلاح طلب نشان از عدم استقبال نسبت به ارائه طرح نظریه پردازان سیاسی اصلاح طلب است. البته عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری شرطی را برای این گفتمان ها که رئوف قادری آنها را اقماری و حاشیه ای نامید قائل شد. به شرط آنکه در مسیر اصلاحات حرکت کنند در غیر این صورت حذف می شوند.

"همان مسیری که الهه راستگو در انتخابات شهردار پایتخت اعمال کرد و با رای دادن به محمد باقر قالیباف از حزب اصلاح طلب کار اخراج شد".

رسانه های اصلاح طلب با سرمایه گذاری بر روی متفکران و تحلیل گران سیاسی خود به ترویج دیدگاه ها و ایده های آنها پرداخته اند اما گویا برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب هیچ خبری از این پیشنهاد ها و نظریه ها ندارند و از کلید خوردن اصلاحات ۳، نو اصلاح طلبی و فعالیت ندا که با حاشیه هایی روبه رو شده است ابراز بی اطلاعی می کنند.

حجت الاسلام ذاکری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با "نماینده" درخصوص ندای ایرانیان وطرح نو اصلاح طلبی و اصلاحات ۳، گفت: آن بحث ندای ایرانیان را که فرمودید چیست!؟

وی درپاسخ به این سوال که آیا شما در جریان تشکیل این گروه و گفتمان های مطرح شده نیستید؟، پاسخ داد : نه اصلا در جریان نیستم.

با این حال آیا اصلاح طلبان می خواهند برای تشکل های جدید و گفتمان های مطرح شده دیکته ای که خود می خواهند را بنویسند؟ آنچه می توان از  موضع گیرهایی که در این گزارش به آن اشاره شد نتیجه گرفت آن است که در حال حاضر چند صدایی در بین اصلاح طلبان افزایش چشمگیری پیدا کرده و هریک از نظریه پردازان به دنبال اجرایی شدن نظریه ها و ایده های خود هستند، نظریه هایی که تاکنون نه تنها با استقبال بلکه با اختلاف اصلاح طلبان مواجه شده است.

نظر شما