شناسهٔ خبر: 66296 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کمالوند:

ایران در راستای اعتمادسازی مواردی فرا‌تر از پادمان را پذیرفت و عمل کرد/ چیزی برای پنهان کردن نداریم

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در راستای اعتمادسازی مقداری فرا‌تر از پادمان را پذیرفت و عمل کرد.

به گزارش نماینده "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: این گزارش را از چند زاویه می‌توان بررسی کرد، بخشی از این گزارش تکراری است و همیشه تکرار می‌شود و قبلا نسبت به این موضوعات تکراری مواضعمان را اعلام کرده‌ایم و ضرورتی ندارد که دوباره تکرار شود.

وی ادامه داد: بخش مهم این گزارش به قطعنامه شورای امنیت و شورای حکام بر می‌گردد و ما به درخواست تعلیق و پذیرش پروتکل الحاقی پاسخ داده‌ایم و گفته‌ایم که قطعنامه‌ها غیرقانونی هستند و بخشی از پروتکل الحاقی مسیرش مشخص است و پذیرشش برای برخی کشور‌ها الزام آور نیست.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی، تاکید کرد: اگر موضوعاتی بررسی شود، علاوه بر آنکه رسیدگی خواهدشد، جزئیاتش در یک سیستم کلی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد.  
 
کمالوندی افزود: یعنی این گزارش می‌خواهد برای خودش دوباره ارزیابی قائل شود و به این موضوع هم در گذشته اعتراض کردیم.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مدیرکل آژانس نمی‌تواند حرفی را که قبلا زده دوباره به عقب بازگشته و مطرح کند؛ آن‌ها می‌گویند با توجه به سیستم خود باید دوباره موضوعات را بررسی کنیم از این رو یک بخش مطالب تکراری است و بخش دیگر گزارش، مربوط به وضعیتی است که در حال حاضر موجود است.  
 
وی اضافه کرد: در بخش دیگر، مطالب مثبتی است که کماکان نشان می‌دهد ما تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌مان با ابعاد و اهداف صلح آمیز صورت می‌گیرد و هیچ انحرافی تاکنون دیده نشده است و این مهم بیانگر و تایید کننده این بوده که مصادیق و اقدامات جمهوری اسلامی ایران درست است.  
 
کمالوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مبحث دیگر این گزارش گفت: در این گزارش به توافقات داوطلبانه ما اشاره می‌‍شود که ما الزامی نداشتیم این‌ها را انجام دهیم چراکه یک پادمان داریم و بر اساس آن باید اقدامات را انجام دهیم، دسترسی‌ها به اندازه پادمان بوده و مشخص شده، اما ایران در راستای اعتمادسازی مقداری فرا‌تر از پادمان را پذیرفت و عمل کرد.

وی افزود: این اعتمادسازی در قالب یک بیانیه مشترک در سفر آمانو به تهران صورت گرفت، بنابراین ما با یک همکاری داوطلبانه جهت حل و فصل موضوعات در راستای اعتمادسازی گام برداشتیم تا نشان دهیم جمهوری اسلامی ایران چیزی را برای پنهان کردن ندارد.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفت: نکته مهم بحث صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای‌مان است که در این راستا هیچ انحرافی مشاهده نشد و شاید آن چیزی که در رسانه‌های بین المللی باید منتشر شود همین است، اما برخی از رسانه‌های خارجی به موارد حاشیه‌ای اشاره کردند که این موضوع حاشیه‌ای مسئله سومی است که تفسیرهایی را خود آژانس و احتمالا آقای آمانو راجع به برخی اقدامات و زمانبندی‌ها دارند.  
 
کمالوندی با اشاره به موضوع زمانبندی در طول مذاکرات گفت: این زمانبندی‌ها آنگونه نبوده است که برای ایران تعهدآور باشد، درخواست آژانس بوده، اما آن چیزی را که ما پذیرفتیم، امضاء کردیم و تعهد دادیم، گام اول بود.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی درباره قسمتی از گزارش آژانس مبنی بر اینکه ایران تا ۲۵ آگوست به ۵ مورد مطرح شده پاسخ نداده، عنوان کرد: این بخش توسط خبرگزاری‌های بین المللی تعمدا برجسته شده و سعی کردند جنبه منفی به گزارش بدهند. ۲۵ آگوست تاریخی است که آژانس تعیین کرده و ما تعهدی در رابطه با دوره‌های سه ماه بعد از دوره اول نداشته‌ایم، حتی قبل از ۲۵ آگوست نیز به آژانس گفته بودیم که امکان اینکه به ۵ مورد مطرح شده تا این تاریخ پاسخ دهیم وجود ندارد. اگر چه همواره گفتیم که آماده‌ایم با سرعت و با حسن نیت به سوالات آژانس پاسخ دهیم.

کمالوندی ادامه داد: ما از ابتدا نیز اعلام کردیم که برای پرداختن به موضوعات مورد توافق نباید وارد چارچوب زمانی شویم و چارچوب زمانی نیز باید معقول باشد. درباره ۵ موضوع اول تعهدی برای ما بود که ظرف سه ماه پاسخ دهیم، ولی درباره گام‌های بعدی چنین تعهدی نداشتیم. آژانس موارد را مطرح کرده و ما سعی کردیم در آن چارچوب و همزمان با آن نظر خود را اعلام کنیم و اگر بنا باشد آژانس به بازه‌های زمانی سه ماهه تأکید کند، جای گلایه ما از آژانس را باقی می‌گذارد.
 
وی ادامه داد: ما به برخی از سوالات پاسخ دادیم و در مراحل بعدی به سختی کار اشاره کردیم و به آن‌ها گفتیم که نباید در یک چارچوب زمانی دنبال چیزی باشیم، که اگر فرض بر این باشد که ایران باید بعد از تاریخ ۲۵ آگوست کارهایی را انجام می‌داده، به همین اعتبار می‌توانیم بگوییم آژانس هم می‌بایست بعد از تاریخ مقرر یعنی چند ماه بعد از اینکه لازم بود، جواب ما را می‌داد.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر بنابر زمانبندی باشد، آژانس هم می‌بایست در تحلیل خود اعلام می‌کرد اطلاعاتی را که از ایران گرفته با کاربرد، چاشنی‌ها و مواضع غیرنظامی و خصوصا صنعت نفت ناهمخوانی ندارد. بنابراین اگر قرار بر زمانبندی باشد نمی‌تواند یک طرفه باشد؛ در زمان مذاکرات تهران می‌خواستند که هرگام را گام‌های سه ماهه کنند، اما ما نمی‌پذیرفتیم و ما به آن‌ها می‌گفتیم که بگویند چه موضوعاتی را می‌خواهند و ما براساس آن زمان را مشخص کنیم.  
 
کمالوندی ادامه داد: ما گفتیم اگر بنا باشد که شما گام‌ها را تعریف کنید باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید که عملیاتی شود و ما نمی‌خواهیم موضع زمان بر بخش مثبت مذکرات سایه بیندازد و این بخش تکراری برای رسانه‌ها بین‌المللی کارایی نداشته و فقط بحث تکراری است.
 
وی اضافه کرد: آن‌ها به دنبال موضوع جدید و کوچکی هستند، با همه این تفاسیر آژانس و مدیرکل اعلام کردند که همه موضوعات اخیرا جواب داده شده یا پاسخ دادن به آن شروع شده است و چیزی که خلاف قاعده باشد، نداریم.  
 
کمالوندی با اشاره به بند ۶۲ این گزارش مبنی بر وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما قبلا پیرامون این مسئله مطالبی را گفته بودیم و قبلا هم یادداشت توضیحی پخش کردیم و این دفعه هم این کار را می‌کنیم و ظرف چند روز آینده از طریق دفتر نمایندگی ایران در بین اعضای شورای حکام آژانس توزیع خواهد شد ملاحظات را خود مطرح خواهیم کرد.
 
وی افزود: ما به بکاربردن واژه ابعاد احتمالی نظامی اعتراض کردیم و این واژه را قبول نداریم و در یک بیانیه مشترک تفاهم داشتیم که در گذشته و حال بررسی شود و موضوعات گذشته همین سوالاتی است که مطرح می‌کنند و برای خودشان یک بسته بندی نظامی تعریف کرده بودند.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایرادی که به این گزارش گرفته می‌شود، این است که علی‌رغم اینکه ما برای حل موضوعات گذشته به تفاهم رسیده‌ایم، دوباره بخش ابعاد نظامی احتمالی را مطرح کردند که ما قبلا هم معترض بودیم و همچنان هم اعتراض داریم که عنوانی که در گزارش آمده و مطالبی که هنوز اثبات نشده، ولو با قید احتمال، دلیلی نمی‌شود که در متن گزارش قید احتمال برای آن گذاشته شود.  
 
کمالوندی با اشاره به بند شماره ۷۰ این گزارش پیرامون پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: اینکه این‌ها به قطعنامه شورای امنیت اعتراض کنند و بگویند ایران باید پروتکل را اجرا کند غیرقانونی و قابل قبول نیست.

نظر شما