شناسهٔ خبر: 66031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف: تهران و اروپا با چالش‌های مشترکی روبرو هستند/ موگرینی: دست‌یابی به توافق هسته‌ای متضمن ثبات منطقه است

ظریف.موگرینی/1 وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه پس از دیدار «فدریکا موگرینی» وزیر خارجه ایتالیا گفت: تهران به دنبال بهبود روابط دوجانبه با رم است.

به گزارش نماینده، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه پس از دیدار با «فدریکا موگرینی» وزیر خارجه ایتالیا که به تازگی به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شده، گفت تهران در دوره خانم موگرینی به دنبال بهبود روابط با اروپا خواهد بود.

آقای ظریف با بیان اینکه حوادث عراق و سوریه نشان داد که ایران و اتحادیه اروپا باید برای رویارویی با چالش‌های مشترک، با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: «چالش‌های مشابهی پیش روی اتحادیه اروپا است، هم به عنوان امنیت بین‌الملل و هم به عنوان امنیت منطقه‌ای و داخلی.»

وزیر امور خارجه که به ایتالیا سفر کرده، افزود: «واقعیت بسیار ناراحت‌کننده این است که اکنون شمار بسیار زیادی از جنگجویان خارجی در عراق و سوریه حضور دارند و این امر موجب می‌شود تا این موضوع اینجا در اروپا نیز مسئله‌ای بسیار نزدیک باشد.»

وی ادامه داد: «بنابراین فکر می‌کنم ما زمینه‌های مشترک هم از لحاظ موقعیت‌های همکاری بیشتر، توسعه اقتصادی بیشتر و گفت‌وگو در مورد حقوق بشر و هم از نظر همکاری برای رویارویی با این چالش‌ها را داریم. این ترکیب... باید به پایه‌ای برای همکاری‌های بهتر به خصوص با نقشی که ایتالیا برای برقراری ارتباط میان اتحادیه اروپا و جهان اسلام ایفا کرده، باشد. این نقش می‌تواند با اقداماتی که خانم موگرینی به عنوان نماینده ارشد اروپا انجام می‌دهد، ارتقا یابد.»

در ادامه این کنفرانس خبری، خانم موگرینی نیز گفت با توجه به گفت‌وگوهایی که با همتای ایرانی خود داشته، امیدوار است که تهران و گروه موسوم به ۱+۵ بتوانند در موعد مقرر، به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

وی افزود: «ما عنوان کرده‌ایم که دستیابی به توافق تا ماه نوامبر، می‌تواند متضمن ثبات بیشتر در منطقه باشد. امیدوارم که مذاکرات نتیجه مثبتی داشته باشد و این امر تا ۲۳ نوامبر، یعنی ضرب‌الاجل تعیین‌شده، محقق شود.»

مسئول جدید دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، ادامه داد: «به من اطمینان داده شده است که تهران اراده سیاسی قدرتمندی برای تحقق این امر دارد و ما امیدواریم که گام‌های فنی لازم نیز در این راستا برداشته شود.»

به گفته خانم موگرینی، مقامات ایتالیایی در رابطه با چگونگی دستیابی به ثبات در عراق و سوریه مذاکرات نزدیکی با همتایان ایرانی خود دارند. وی افزود: «ما در این عقیده مشترک هستیم که لازم است تا در صورت بروز وضعیت اضطراری، حضور نظامی صورت گیرد، اما از همه مهمتر تشکیل دولتی فراگیر در بغداد است.»

 

نظر شما