شناسهٔ خبر: 66008 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدیرکل اجتماعی استانداری تهران:

تشکیل قارچ‌گونه و بدون حس انسان‌دوستی بعضی NGOها/ نباید در NGOها فساد باشد

وزارت کشور/1 مدیرکل اجتماعی استانداری تهران گفت: بعضی NGOها(سازمان‌های مردم‌نهاد) قارچ‌گونه و بدون حس انسان‌دوستی شکل گرفته‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمد شهریور در اختتامیه نهمین همایش سازمان‌های غیر دولتی که با حضور ۲۵۰ نفر شرکت‌کننده در سه روز در استان اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: برای ورود به یک تعامل و همکاری دو جانبه داشتن اساسنامه و مجوز از دستگاه‌های دولتی از ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه نقاط اتصال دولت به سازمان‌های مردم نهاد مغفول مانده است گفت: در برنامه پنجم نگاه دولت به کار و توسعه در کشور است و در این برنامه چندین موضوع که موجب متصل شدن NGO ها با دولت است وجود دارد.

شهریور به پیوست فرهنگی اجتماعی در پروژه‌های دولت و نقش سازمان‌های مردم نهاد در انجام این پیوست‌ها اشاره کرد و گفت: هنگامی که پروژه‌های بزرگی مانند مسکن مهر در حال ساخته شدن است باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن که از جمله مساجد، مدارس و درمانگاه‌ها و کلانتری‌ها است دیده شود و هنگامی که این پروژه‌ها بدون پیوست‌های خود افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد سازمان‌های مردم نهاد که نقشی انسان‌دوستانه و اجتماعی دارند باید در این خصوص ورود پیدا کنند و نسبت به رفع مشکلات کمک دولت اقدام کنند.

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه سازمان‌های غیر دولتی در حوزه‌های سلامت قضایی، طلاق‌، کودکان، ‌ متکدیان، ‌ کاهش ازدواج و دیگر معضلات اجتماعی دامنگیر در جامعه باید نقش بهتری ایفا کنند گفت: انتظار می‌رفت که NGO ها در این معضلات کارهای بزرگی را انجام دهند ولی متاسفانه شاهد نبودیم.

وی به اقدامات صورت گرفته در اداره کل اجتماعی استانداری تهران برای سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و گفت:‌ برای اولین بار منشور همکاری دولت و سازمان‌های مردم نهاد با امضای استاندار تهران به سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و تمام بخش‌ها موظف به اجرای آن هستند.

شهریور افزود: اتاق فکری توسط نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در استانداری تهران تشکیل و به زودی اولین جلسه آن در هفته آینده برگزار می‌شود و این اتاق فکر زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های کلان است و مطمئنا گره‌گشای خیلی از مشکلات است.

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران یادآور شد: در استان تهران مرکز توانمندسازی شبکه خیریه و NGO ها را فراهم کرده‌ایم و این سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با میراث فرهنگی، شهرداری‌ها، وزارت کشاروزی و سایر سازمان‌ها تعامل و همکاری داشته باشند.

وی به آسیب‌شناسی سازمان‌های مردم نهاد اشاره کردو گفت:‌ بعضی از این NGO ها قارچ ‌گونه شکل گرفته است و بر مبنای یک حس‌ انسان‌دوستی نبوده است به عنوان مثال خیریه‌ای ۳۰۰ میلیون تومان درآمد داشته که ۲۵۰ میلیون آن صرف پاداش و مزد شده است و مطمئنا کسی که این تشکل را ثبت کرده است پایه دینی کمتری داشته است.

وی افزود: بعضی از NGO ها یکدیگر را به چشم دشمن و رغبت نگاه می‌کنند بلکه حس انسان‌دوستی و دموکراسی خواهی باید در بین همین NGO ها تقویت و سپس در دولت و جامعه منتشر شود.

شهریور خاطر نشان کرد: NGO ها باید دیدبان دولت باشد و به دور از فساد باشند تا شاهد جامعی سالم در آینده باشیم.

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید به فکر یک مجمع ملی باشند تا در این مجمع یک نهاد نظارتی ایجاد کنند و پروتکل مبارزه با فساد شکل بگیرد.

 

نظر شما