شناسهٔ خبر: 65994 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

۳ عامل پیروزی اصولگرایان در شورای شهر

امیرابراهیم رسولی

نماینده / امیر ابراهیم رسولی- با گذشت بیش از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و پیروزی حسن روحانی اگرچه پیروزی از آن اصلاح‌طلبان نشد، اما باید پذیرفت که اصولگرایان دچار شکست شدند، شکستی که با عدم گذشت سیاسی بعضی افراد توام بود.

در طول این یکسال گرچه میان اصولگرایان اختلاف نظر وجود داشت اما آنها با پذیرش شکست سعی داشتند در کنار نقد دولت به کمک و یاری دولت جدید نیز همت گمارند.

این سخن گزافی نیست که گفته می‌شود خواست و اراده مردم در رفتار نمایندگان‌شان متجلی است؛ براین اساس وقتی نماینده‌ای در شهر و روستای خود اقبال و رای مردم را می‌بیند در همان مسیر حرکت خواهد کرد و این امری طبیعی است.

رفتار نمایندگان چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای شهر تبلور نظر مردم است در این بین اصولگرایان نشان دادند با کمی توجه به مقوله وحدت، پیروزی برای خدمت‌رسانی بیشتر قابل دسترسی است و می‌توانند در جامعه این امید را پررنگ کنند.

گرچه انتخابات ریاست جمهوری۹۲ امتحانی سخت برای قبولی یا رد بعضی افراد بود اما عملکرد کنونی اصولگرایان می‌تواند دوران گذشته را به فراموشی بسپارد.

پیروزی اخیر اصولگرایان در شورای شهر تهران در باز پس‌گیری صندلی ریاست، مرهون عواملی است که در ادامه می‌آید:

الف) عملکرد اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی: نوع نگاه و عملکرد اصولگرایان در مجلس به ویژه تبلور آن در فراکسیون اصولگرایان باعث شد تا فضای اصولگرایی بیش از پیش پررنگ شود و جانی تازه بگیرد؛ انتخابات هیئت‌رئیسه در چند ماه قبل عدم رای اعتماد به وزیر‌ علوم علیرغم فضا‌سازی‌های مختلف و حتی به قول یک نماینده "گارانتی آقای رئیس"، گواهی اقبال به اصولگرایان است.

ب) منطق گفتمانی: نوع بیان گفتمان اصولگرایی از زبان افرادی موجه، نشان دهنده اقبال به این گفتمان است، در این میان نوع گفتمان در جلسه استیضاح وزیر‌ علوم از سوی مخالفان وی، عملکرد منطقی اصولگرایان شورای شهر همچون سروری چمران، طلایی، تقی پور و ... در یک سال گذشته تاثیر بسزایی در پدید آوردن این فضا داشت.

ج) اولویت خدمت به جای سیاست بازی: در یک سال گذشته که مسجد جامعی اصلاح طلب رئیس شورای شهر تهران بود شاهد کمترین تنش از سوی اصولگرایان شورا بودیم. توجه به خدمت رسانی و پرهیز از حاشیه سازی سیاسی باعث شد تا نگاه خدمت رسانی آنان، اقبال را افزون کند.

مسجد جامعی با تفاوت یک یا دو رای رئیس شده بود اما اکنون ریاست را با اختلافی قاطع از دست داد در حالی که دارای اشتباهات فاحش مدیریتی نبود اما نوع نگاه به این جایگاه اقبال به اصولگرایان شورا را افزایش داد.

نکته مهم: آینده اصولگرایان این چنین است و نشان می‌دهد که این پیروزی‌ها بدون سهم خواهی ایجاد شده است نه گروهی تشکیل شد نه حذبی پای کار آمد و نه کسی به دنبال تشکیل این قبیل جلسات بود و نشان داده شد که ‌توان بدون سهم خواهی و تشکیل گروه‌های محفلی هم به پیروزی رسید.

در پایان باید گفت: اصولگرایان می توانند با یک انسجام درونی همان طور که در یک ماه اخیر وحدت را به سطحی جدید تمرین و اجرا کردند در آینده نیز این مسیر را برای خدمت بیشتر به کشور و انقلاب دنبال کنند و بدانند دستیابی به وحدت بدون گذشت ممکن نخواهد بود.

نظر شما