شناسهٔ خبر: 65929 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رحمانی فضلی:

معاون سیاسی را با هماهنگی روحانی مشخص می کنم/دولت از کسی در انتخابات شورای شهر حمایت نمی‌کند

رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: برای انتخاب معاون جدید معاونت سیاسی با افراد مختلفی صحبت شده و در نهایت به ۲ تا ۳ گزینه رسیده‌‌ایم که باید با دولت و رئیس‌جمهور هماهنگ شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: معاونت سیاسی وزارت کشور، معاونت بسیار مهم، حساس و تاثیرگذاری است که برای انتخاب معاون جدید این معاونت با افراد مختلفی صحبت شده و در نهایت به ۲ تا ۳ گزینه رسیده‌‌ایم که باید با دولت و رئیس‌جمهور هماهنگ شود.

وی با اشاره به آماده کردن مقدمات تدوین برنامه ششم توسعه گفت: عقب‌افتادگی تاریخی در حوزه توازن و تعادل در مناطق داریم که به دهه ۴۰ برمی‌گردد، به هر حال تجلی این عقب‌افتادگی‌ها در اقدامات و برنامه‌ها در حوزه اجتماعی و منطقه‌ای خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما با مشکلات و مباحثی در مناطق از جمله عقب‌افتادگی توسعه‌ای، فقر عمومی، مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی در کنار شهرهای بزرگ و بیکاری و انواع بزه‌ها و ناهنجاری‌ها روبرو هستیم که دلایل مختلفی دارد، اما یکی از دلایل اصلی آن عدم توجه به مناطق و رعایت توازن و توسعه پایدار است که گزارش مفصلی آماده کرده‌ایم و پیش از این در شورای اجتماعی مطرح شد که با جمع‌بندی نظرات تمام دستگاه‌ها امروز در دولت مطرح کردیم.

وزیر کشور ادامه داد: امیدواریم وزارت کشور در برنامه ششم رد پای موثری بگذارد که براساس آن مناطق به توسعه یافتگی پایداری برسند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حمایت دولت از اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران گفت: قرار نیست دولت در انتخابات داخل شورای شهر از کسی حمایت کند و اساس این اقدام نادرست است. به هر حال شورای شهر یک نهاد دموکراتیک و مدیریتی برخواسته از بطن مردم است که هیئت رئیسه آن براساس رای انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعی است همه جریانات سیاسی که در این نهادها حضور دارند، برای حضور در هیئت رئیسه و برای تاثیرگذاری بیشتر فعالیت می‌کنند و این بار نوع ترکیب‌ها به گونه‌ای شد که آقای چمران رای آورد و وزارت کشور هیچ برنامه‌ و نظری در این خصوص نداشت و در آینده هم نخواهد داشت.

وزیر کشور با اشاره به در پیش بودن انتخابات دوره دهم مجلس گفت: اگر فکر می‌کنید دولت در انتخابات مجلس دخالت کند و تاثیرگذار باشد، قطعا اینطور نیست و ما به عنوان دولت و وزارت کشور باید بسترساز و زمینه‌ساز اجرای انتخابات صحیح و قانونی باشیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره مرزها نیز گفت: عنصر همجواری در کنار دو کشور بی‌ثبات و ناپایدار در حوزه مناطق مرزی مانند افغانستان و پاکستان در شرق کشور و اخیرا کشور عراق در غرب کشور طبیعتا باعث متاثر بودن ما از آنها شده است، همانطور که بحث قاچاق مواد مخدر و اشرار در شرق کشور را شاهد هستیم.

وی افزود: دستجات و فرقه‌هایی هم قصد سوءاستفاده از این وضعیت را دارند و طبیعی است که آنها عقده‌ای نسبت به ایران دارند که در تبلیغات آنها نمایان می‌شود. اما اینکه چقدر موثر باشند و بتوانند به داخل کشور ما نفوذ کنند و اقدامی انجام دهند، واقعا مواردی را به این معنا نداشتیم.

وزیر کشور تصریح کرد: در حوزه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی این گروه‌ها فعالیت‌هایی دارند و تلاش‌هایی در برقراری ارتباط با داخل کشور به عمل آورده‌اند، اما نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی ما کاملا به اوضاع مرز مسلط هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نوشتن نام رهبر داعش در خیابان‌های سیستان و بلوچستان گفت: خیر و قویا چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.

در منطقه غرب کشور  آمادگی کامل در جوار مرز داریم

رحمانی فضلی تاکید کرد: در منطقه غرب کشور  آمادگی کامل در جوار مرز داریم و نیروهای خود را مستقر کردیم اگر بخواهد اقدامی صورت بگیرد که خطوط قرمز ما را در حوزه مرزی تهدید کند، بدون هیچگونه معطلی اقدام خواهیم کرد و در جهت  تامین امنیت داخلی خود براساس تصمیماتی که اتخاذ شده است عمل می‌کنیم. البته اوضاع در داخل عراق به گونه‌ای پیش می‌رود که دولت مرکزی و اجماع مردم و اتحاد یکپارچه مردم را شاهد هستیم. از طریف دیگر با فهم و درکی که کشورهای منطقه و حتی آمریکایی‌ها از مقوله داعش به عنوان یک پدیده خطرناک دریافتند، همه درصدد این هستند که این پدیده مدیریت و کنترل شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه نقش مهمی داشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه وزارت کشور در حوزه مفاسد اقتصادی مستقیما ورود نکرده و ضرورتی هم نداشته است، اظهار داشت: از باب اینکه استانداران ما به عنوان رئیس دستگاه اجرایی باید بر سیاست‌های ابلاغی دولت  و قراردادها در قالب پیمانکاری‌ها نظارت داشته باشند، طبیعتا وزارت کشور در این حوزه‌ها سیاست‌های دولت مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی را دنبال می‌کند و وزارت کشور نقش هماهنگی و پشتیبانی این موضوع را دارد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعتراض کارگری در شهرستان بافق گفت: در آنجا اختلافاتی بین نیروهای محلی و مردمی و کارگرهای معدن وجود داشت که دولت در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کرد و بنا شد مسئولان در محل حاضر شوند و تصمیم‌گیری کنند که تصمیمات خوبی اتخاذ شده و توافق شد با رعایت تمام جنبه‌های قانونی و دادن حق به افراد صاحب حق عمل شود.

وزیر کشور با اشاره به بسته خروج از رکود دولت اظهار داشت: یکی از مقوله‌های مهم در این بسته بحث افزایش صادرات است که یعنی ما باید در کشور تولید را باید با رویکرد صادرات تعریف کنیم که اگر این کار را انجام ندهیم نمی‌توانیم جهش خوبی در بحث رشد اقتصادی داشته باشیم.

رحمانی فضلی بازارچه‌های مرزی را دارای نقش بسیار مهمی در بحث صادرات کالاها دانست و افزود: در دولت مطرح شد که صادرات در مناطق مرزی به کشورهای همجوار را بررسی کنیم که وزارت خارجه و وزارت اقتصاد در این زمینه ماموریت گرفتند.

وی درباره تدوین قانون احزاب نیز گفت: در این زمینه یک مبنای اصلی داشتیم و این مبنای اصلی این بود که متکی بر مردم و مشارکت واقعی آنها در فرآیند تصمیم‌سازی می‌توانیم موفق شویم و این مبنا را در تمام حوزه‌ها که براساس تجربه دراز‌مدت آقای روحانی است مشاهده می‌کنید. مثلا در حوزه‌‌های  اقتصادی  و  اجتماعی و فرهنگی بار اصلی را بر دوش مردم می‌گذاریم. لذا در حوزه سیاسی نیز قصد داریم چنین اقدامی انجام دهیم.

وزیر کشور اضافه کرد: در حوزه احزاب و تشکل‌های بنا شد که در جلساتی باحضور نمایندگانی از مجلس، نمایندگانی از احزاب و وزارت کشور در مورد این قانون جمع‌بندی شود که این جلسات در حوزه قانون انتخابات و قانون احزاب مستمر باحضور نمایندگان احزاب مختلف در مرکز آموزش و پژوهش وزارت کشور برگزار می‌شود و زمانی که به جمع‌بندی برسیم آن را ارائه خواهیم کرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: وقتی در حوزه توازن و تعادل منطقه‌ای حرف می‌زنیم، الزاما به این معنا نیست که تغییراتی در تقسیمات کشوری ایجاد کنیم و ما با همین وضعیت فعلی نیز می‌توانیم با لحاظ کردن اصول کلی در برنامه و اصول اجرایی در بودجه سالانه ساماندهی کنیم. یعنی یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید این خواهد بود که اعتدال را در حوزه جغرافیایی هم داشته باشیم.

وی افزود: با اقدامات دولت در منطقه شرق کشور که در اولین سفرهای دولت تصمیم‌گیری شد، طرح‌های خوب و موثر و تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد و معیشت مردم تصویب شده است و آقای نوبخت نیز تلاش کرده که تمام منابع را صددرصد اختصاص دهد.  

وزیر کشور خاطرنشان کرد: دیدید که در حوزه‌های گروگانگیری ۵ نفره و ۲ نفره با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و نفوذ ریش‌سفیدهای طوایف آنها را آزاد کنند که این موضوع امر بسیار مهمی در معادلات امنیتی است و به دشمن نشان می‌دهد که آنها نیز پای کار هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: اخیرا بحث ریگی نیز در آن مناطق مطرح شده که در گروگانگیری ۵ نفره نقش داشت که در درگیری و اختلافات بین خودشان از بین رفت که نشان از علائمی است که در آن مناطق نیز با این نوع تندروی‌ها مخالفت وجود دارد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با اقدامات مناسب که منجر به توسعه پایدار و متوازن در مناطق بشود و با افزایش روزافزون امید مردم و همکاری همه ملت بتوانیم گام‌های بلندی را برداریم.

نظر شما