شناسهٔ خبر: 65925 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

حزب یا جبهه فراگیر اصلاح طلبان روی فرکانس اختلاف !

منتجب نیا "کنشگران سیاسی اصلاح طلب در واکنش به پیشنهاد رسول منتجب نیا می گویند: حزب فراگیر اصلاح طلبان شکل نخواهد گرفت و از آن استقبال نمی کنیم".

به گزارش نماینده، پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کنش و واکنش های اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده به طوری که حزب اعتماد ملی و اعضای شاخص و تاثیر گذار آن همچون حجت الاسلام رسول منتجب نیا برای جریان اصلاحات استراتژی جدید پیشنهاد کردند.

منتجب نیا ترجیح داد در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جوانان اصلاح طلب از پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل جبهه فراگیر اصلاح طلبان در انتخابات مجلس با محوریت هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمد رضا عارف سخن بگوید، حتی وی نام یکی از سران فتنه را هم در حلقه اصلی این جبهه قرار داد.

تشکیل جبهه فراگیر اصلاح طلبان نه تنها مورد استقبال اصلاح طلبان قرار نگرفت بلکه با واکنش برخی از آنها روبه رو شد، محمد رضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی، گفت: بعید به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در یک حزب واحد گردهم جمع شده و سازماندهی شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت در یک حزب واحد به معنی پیروی از اهداف و خط‌ مشی یکسان است، ادامه داد: جریان اصلاحات دارای سلایق سیاسی متفاوت و طیف‌های مختلف است.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی تصریح کرد: کار سیاسی مانند کار اداری نیست که رئیس و مرئوس داشته باشد، بلکه افراد باید به توافق و تفاهم کاری مشترک برسند، طبق قانون اساسی نمی‌توان فردی را به اجبار عضو حزبی کرد و یا از عضویت در آن منع کرد.

پیشنهاد قائم مقام حزب اعتماد ملی البته فقط با استقبال جبهه اصلاح طلبان روبه رو شد، مجید محتشمی سخنگوی این جبهه ضمن دفاع و حمایت از پیشنهاد منتجب نیا از دیدارش با او (منتجب نیا) خبر داده و گفت" در این دیدار بنده استقبال جبهه اصلاح طلبان از پیشنهاد اخیر منتجب نیا را ابلاغ کردم و آماده ایم ظرفیت جبهه را برای تشکیل جبهه فراگیر اصلاح طلبان قرار دهیم". با این حال هم جبهه اصلاح طلبان و هم شخص منتجب نیا ترجیح دادند در حد استقبال و پیشنهاد ساده از ایده "تشکیل جبهه فراگیر" عبور کنند چرا که همفکران آنها در جریان اصلاحات به جای چراغ سبز، چراغ قرمز نشان دادند.

با این حال پس از سکوت چند ماهه منتجب نیا، وی در گفتگو با روزنامه "اعتماد" باردیگر از پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل حزب فراگیر سخن گفت.

روزنامه اعتماد این پیشنهاد منتجب نیا را با روتیتر «برای جایگزینی تشکل های خرد و خنثی» پوشش داد و در ابتدای مصاحبه خود با منتجب نیا نوشت «عصر عسرت اصلاح طلبان با پایان دوران احمدی نژاد پایان یافته است. حالا اصلاح طلبانی که با تاسیس اتاق فکر در انتخابات ریاست جمهوری و تن دادن به خرد جمعی توانستند فرمان ماشین دولت را بدست روحانی بسپارند، به آینده سیاسی خود امیدوارترند»

قائم مقام حزب اعتماد ملی در این گفتگو باز همان گفته های پیشین خود را پیرامون تشکیل، تشکل فراگیر اصلاح طلبان تکرار اما این بار به جای جبهه از کلید واژه حزب استفاده کرد.

با این حال، اصلاح طلبان ترجیح دادند باز به پیشنهاد منتجب نیا واکنش نشان دهند و بگویند" حزب یا همان جبهه فراگیر در جریان اصلاحات شکل نخواهد گرفت و از تشکیل آن هم استقبال نخواهیم کرد".

میرزا بابا مطهری نژاد عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب مردم سالاری، در گفتگو با خبرنگار "نماینده"، ضمن واکنش به پیشنهاد منتجب نیا، تاکید کرد: حزب فراگیر در بین اصلاح طلبان جایگاهی ندارد و تشکیل آن هم درست نیست.

وی افزود: علت مخالفت با تشکیل حزب فراگیر آن است که اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو به عنوان طیف شناخته می شوند و تفکرات مختلفی را در برمی گیرند و حزب فراگیر نمی تواند این طیف ها را پوشش دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این مطلب که برای تشکیل حزب فراگیر راه طولانی را پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد مطرح، اما رد شد چرا که شدنی نیست و بنده به عنوان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می گویم طیف های سیاسی در ایران گسترده هستند و چنین حزبی نمی تواند گستردگی طیف ها را شامل شود.

البته برخی از چهره های حزبی اصلاح طلب براین باورند "نظام حزبی در کشور شکل نگرفته از این رو احزاب نمی توانند رشد کنند پس حزب فراگیر اصلاح طلبان هم شکل نخواهد گرفت".

اسماعیل حق پرستی فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه الان هم احزاب وجود دارند اما نمي توانند خيلي قدرت داشته باشند به خبرنگار "نماینده"، گفت: معتقدم هم اکنون حزب فراگیر در جریان اصلاحات شکل نخواهد گرفت، البته مسئولان بايد به اين باور برسند كه اگر حزبي در كشور شکل می گیرد هم آن را بپذيرند و هم ارزش آن را مضمحل ندانند و رفتاري با آن داشته باشند كه مايه رشد حزب شود. متاسفانه در كشور ما احزاب نمي توانند خيلي رشد كنند.

منتجب نیا در پیشنهاد خود از حضور سید محمد خاتمی، محمد رضا عارف و هاشمی رفسنجانی در هسته اصلی حزب فراگیر سخن گفته بود در حالی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، محمد رضا عارف با فعال کردن بیناد امید ایرانیان بر حضور فعال و تاثیر گذار در ایستگاه یازدهم بهارستان با محوریت و توجه به جوانان سرمایه گذاری کرده است. محمد خاتمی هم همچون انتخابات گذشته بر شورای مشورتی خود تاکید دارد و هاشمی رفسنجانی نیز خود را فراجناحی و نه وابسته محض به یک جریان می داند البته بدون شک رئیس دولت سازندگی را می توان پدر معنوی حزب دولت ساخته کارگزاران سازندگی معرفی کرد، حزبی که پس از انتخابات ریاست جمهوری چراغ و موتور تشکیلاتی خود را روشن کرده و می خواهد انتخابات بهارستان را به نفع خود کارگردانی کند.

از این رو باید پرسید آیا با حضور و نقش آفرینی این افراد اصلا حزب فراگیر اصلاح طلبان شکل خواهد گرفت؟ افرادی که هریک به دنبال نزدیکان و هم یاران خود در فضای سیاسی و انتخاباتی هستند؟ آیا عارف با نام و تابلوی "امید ایرانیان" حاضر می شود با حزب کارگزاران سازندگی(نزدیک و همسو با هاشمی رفسنجانی) ائتلاف کند.

سید مرتضی سجادیان مدیر مسئول سابق روزنامه کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب نسبت به پیشنهاد منتجب نیا واکنش نشان داد و با بیان اینکه مخالف تشكيل حزب فراگير اصلاح طلبان هستم، به خبرنگار "نماینده" تصریح کرد: اگر بخواهيم حزب فراگير تشكيل دهيم كه ديگر نياز به تشكيل احزاب مختلف در كشور نيست.

اين فعال اصلاح طلب اظهارداشت : معتقدم اگر احزاب درست و سالم در قالب جمهوري اسلامي ونظام فعالیت كنند و رقابت سالم داشته باشند براي رشد و توسعه كشور خيلي مفيد است و اگر بخواهد تك حزبي باشد كه دیگر معنا ندارد.

با توجه به فعالیت جداگانه چهره های شاخص اصلاح طلب برای حضور و نقش آفرینی در انتخابات و مخالفت احزاب اصلاح طلب می توان تشکیل حزب و یا جبهه فراگیر اصلاح طلبان را که منتجب نیا این روزها شدیدا آن را پیگیری و دنبال می کند در موج فرکانس اختلاف دوم خردادی پیدا کرد. حزبی یا جبهه ای که با این مخالف ها شکل نخواهد گرفت.

نظر شما