شناسهٔ خبر: 65575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در نشست خبری با ظریف

وزیر خارجه فنلاند: داعش تهدیدی جدی برای همگان است/امیدواری به حصول توافق جامع هسته‌ای

وزیر خارجه فنلاند/1 وزیر امور خارجه فنلاند گروهک تروریستی داعش را تهدیدی برای همگان برشمرد و بر حمایت از دولت عراق در مبارزه با این گروهک تاکید کرد و خواستار همکاری ایران و اتحادیه اروپا در این زمینه شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، «ارکی تیومیویا» وزیر خارجه فنلاند که به تهران سفر کرده امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران با بیان اینکه در سال ۲۰۰۳ به ایران سفر کردم نسبت به روند کنونی روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و گفت: ما تاکنون مشکلی در زمینه روابط دو جانبه‌ نداشته‌ایم.

وزیر خارجه فنلاند با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران ۱+۵ ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آتی موارد باقیمانده حل و فصل شود.

وی حصول توافق در این خصوص را منجر به توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دانست.

تیومیویا اوضاع کنونی در عراق و بی ثباتی و ناامنی در کشور اشاره کرد و افزود:‌من از طرف نخست‌وزیر فنلاند برای گفت‌وگو در این زمینه به تهران آمدم. این ناامنی‌ها و اقدامات تروریستی خطری برای امنیت جهانی است و در حال حاضر شاهد فاجعه انسان‌دوستانه در عراق هستیم که البته با فرایند سیاسی قابل حل است.

وزیر خارجه فنلاند بر توقف افراطی‌گری و خشونت در عراق تاکید کرد و افزود: ایران و اتحادیه اروپا بایستی در این خصوص همکاری کنند.

وی همچنین عادی‌سازی روابط بین ایران و اتحادیه اروپا را نه تنها به نفع دو طرف بلکه برای کل دنیا مفید خواند و افزود: عادی‌سازی روابط می‌تواند تغییرات مثبت را ایجاد کند.

وزیر خارجه فنلاند در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات تروریستی گروهک داعش در عراق با بیان اینکه ما داعش را تهدید جدی برای همه می‌دانیم، افزود: داعش مسئول جنایات فجیعی است و ما از درخواست‌های دولت عراق برای مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم و باید از فرایندهای سیاسی و اقتصادی که ثبات را به عراق باز می‌گرداند حمایت کنیم و خشونت باید متوقف شود و امنیت و ثبات به عراق بازگردد.

تیومیویا در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دورنمای روابط تهران و هلسینکی اظهار داشت: علاقه زیادی برای توسعه روابط با ایران در فنلاند وجود دارد ما به دنبال از بین بردن محدودیت‌ها در روابط دوجانبه با توافقنامه هسته‌ای هستیم.

وزیر خارجه فنلاند اظهار داشت: جامعه فرهنگی، اقتصادی تجار و سازمان‌های مردم نهاد در فنلاند علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند و پتانسیل‌های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد و سفر من به تهران نیز نمونه بارزی از علاقمندی در جامعه فنلاند در این زمینه است.

نظر شما