شناسهٔ خبر: 65306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گاردین: نمی‌توان منکر نقش عربستان در ایجاد داعش شد

عربستان/1 یک روزنامه انگلیسی طی مطلبی نوشت: به هیچ وجه نمی‌توان منکر نقش ریاض در شکل‌گیری عناصر تکفیری و خرابکار در سطح خاورمیانه شد.

به گزارش نماینده،  روزنامه انگلیسی «گاردین»، طی  گزارشی می‌نویسد:دولت عربستان سعودی منکر ارتباط با داعش است اما غرب نمی‌بایست نقش این کشور را در رواج گروه‌های افراطی این چنینی نادیده بگیرد.

بر اساس این گزارش، ریاض اخیرا اقداماتی را در تقبیح داعش آغاز کرده ولی نمی‌توان حمایت ریاض را در پیشبرد اسلام سلفی که بازتاب جریان‌های سنی است نادیده گرفت.

سلفی‌گرایی منتج شده از عربستان شاید تندروترین فرقه اسلامی در جهان نباشد اما اعتبار مذهبی خود را با ابزارهای سیاسی مصلحت جویانه کسب کرده است. سران مذهبی سعودی با استفاده ابزاری از دین با هر نوع گروه مخالف خود در تضاد هستند و باید اذعان داشت که تلفیق سرمایه و باورهای مذهبی سلفی منجر به پیدایش خطرناک ترین عضو این مجموعه یعنی داعش شده است.

«اسامه بن لادن»، سر دسته القاعده نمونه خوب از پیوند سرمایه و مذهب بود  و  او با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته به حمله نیروهای اتحاد شووری سابق  در افغانستان خاتمه داد.

گاردین در خاتمه می‌نویسد: ایجاد عربستان سعودی همراه با قربانی کردن اهالی این کشور و بخش گسترده‌ای از جهان اسلام  بوده تا از شورش‌های مذهبی همانند آنچه که در دهه ۷۰ میلادی در مکه رخ داد در امان باشد. حال نیاز است تا غرب علاوه بر اقدام‌های ضد تروریستی در مواجهه با داعش  چشمان خود را بر تناقضات موجود در داخل سعودی باز نگه دارد.

 

منبع: فارس

نظر شما