شناسهٔ خبر: 65180 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

با ۱۳۰ رای موافق؛

مجلس با فوریت طرح افزایش جمعیت بهره‌مند روستایی از آب شرب موافقت کرد

۵۷ نفر از نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی افزایش جمعیت بهره‌مند روستایی کشور از آب شرب را تقدیم مجلس کرده و مجلس شورای اسلامی پس از بیان توضیحات یکی از طراحان با ۱۳۰ رای، یک فوریت این طرح را به تصویب رساند.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتی در توضیحات این طرح، گفت: برای تامین مالی این طرح سراغ منابع نفتی نرفتیم بلکه از محل سود ناشی از سرمایه‌گذاری منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌ها، اوراق مشارکت و درآمد ناشی از فروش اموال دولتی این منبع را تامین کردیم.

نماینده مردم لنگرود افزود: با سرمایه‌گذاری منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌ها پانزده درصد از سود این سرمایه‌گذاری به این طرح اختصاص خواهد یافت، همچنین دوره بازپرداخت اوراق مشارکت پیش‌بینی شده این طرح سه ساله خواهد بود.

وی ادامه داد: عمده دلایل عقب‌ماندگی در بخش آب روستایی کشور را می‌توان ناشی از چهار عامل دانست؛ ۱- تعداد، پراکندگی و ویژگی‌های خاص پروژه‌های آبرسانی روستایی؛ ۲- خشکسالی‌های ادامه‌دار و ایجاد مشکلات اساسی در افت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی؛ ۳- عدم تناسب اعتبارات تخصیص یافته به بخش آب روستایی نسبت به سایر اعتبارات طرح‌های عمرانی و۴- عدم تکاپوی تعرفه آب بهای مصرفی جهت جبران هزینه‌های بهره برداری از تاسیسات تامین آب.

این طرح که مخالفی نداشت با ۱۳۰ رای از ۱۹۹ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.