شناسهٔ خبر: 65045 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر نیرو:

بدهی وزارت نیرو نه تنها کم نشده، بلکه افزایش یافته است

چیت چیان/1 وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع بدهی‌ وزارت نیرو در بخش برق از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نه تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است، گفت: بخش برق ۱۶ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و لایحه‌ای به مجلس ارائه شده تا بتوان میزان بدهی وزارت نیرو را کاهش داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی گفت: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم پرداخت بدهی‌ها جدی شده است، اما این بدهی‌ها نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است، به طوری که بخش برق وزارت نیرو در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

وی افزود: این بدهی‌ها به دلیل وضعیت رشد تعرفه‌های برق است و به جای اینکه بدهی‌ها کاهش یابند، بر عکس افزایش یافته‌اند.

چیت‌چیان گفت: این بدهی‌ها به خاطر پایین بودن بهره‌وری نیست، بلکه به خاطر هزینه‌ بالای تولید برق نسبت به تعرفه‌ها است که از مصرف‌کننده‌ها گرفته می‌شود.

وزیر نیرو گفت: قانونگذار در برنامه پنجم و اصل ۴۴ قانون اساسی گفته است که اگر دولت بنگاه‌های اقتصادی را مکلف کند که محصولات خود را با قیمت تکلیفی ارائه کنند، مابه‌التفاوت سوخت را پرداخت می‌کنند، بنابراین با اجرای هدفمندی این قانون اجرا شده و تلاش می‌کنیم این خلأ را پر کنیم.

وی با اشاره به ارائه لایحه به مجلس گفت: در این لایحه تلاش خواهیم کرد، برای پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها بدهی‌های وزارت نیرو را افزایش نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود، از بابت صرفه‌جویی در سوخت بتوانیم برق تولید شده را صادر کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جلوگیری از افزایش مصرف آب جریمه مشترکان پرمصرف را ندارید، گفت: ما با دوره طولانی خشکسالی مواجه هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که کشور با محدودیت منابع آب مواجه است، پس تلاش می‌کنیم با احداث سد، احداث شبکه‌های انتقال آب و پروژه‌های سنگین آبرسانی به شهرها این موضوع را تا حدودی حل کنیم.

چیت‌جیان ادامه داد: اقداماتی که وزارت نیرو برای عرضه آب و تولید انجام داده است نیازمند مدیریت مصرف تمام مصرف‌کنندگان است، بنابراین اگر مشترکان پرمصرف اقدام به کاهش مصرف نکنند، آنها را جریمه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر مشترکان کشور ۲۰ درصد صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار دهند، می‌توانیم بر کاهش محدودیت منابع آب غلبه کنیم.

وزیر نیرو گفت: میزان متوسط مصرف سرانه آب شرب در کشور روزانه ۲۵۰ لیتر است، همین شاخص در کشور آلمان که یک کشور صنعتی و پیشرفته است ۱۵۹ لیتر است، این هدف نشان می‌دهد که الگوی مصرف ما در کشور بالاست و بسیاری از منابع آب شرب را از بین می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که ۹۲ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود آیا برنامه‌ای برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ندارید؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات مرتبط با تبدیل روش آبیاری به آبیاری تحت فشار را افزایش داده است که این می‌تواند کمک بزرگی به کاهش مصرف آب انجام دهد.

چیت چیان در پاسخ به این سؤال که چرا فقط یک روز اقدام به قطع آب مشترکان پرمصرف در تهران کردید، گفت: اقدامات ما هشدار دادن به مشترکان پرمصرف است، بنابراین نمی‌خواهیم مردم از بابت قطع آب دچار مشکل شوند، پس امیدواریم مشترکان کشور مدیریت مصرف را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: اگر مجبور شویم، جریمه مشترکان پرمصرف را اعمال خواهیم کرد.

 

نظر شما