شناسهٔ خبر: 65018 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

توکلی:

منبع مشخصی برای بار مالی استخدام نیروهای جدید حق‌التدریسی پیش‌بینی نشده است

احمد توکلی/1 نماینده مردم تهران گفت: منبع مشخصی برای بار مالی و هزینه استخدام ۳۸ هزار نفر از معلمان حق‌التدریسی و مربیان پیش‌دبستانی که سالیانه حدود ۷۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود در نظر گرفته نشده است.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، احمد توکلی در صحن علنی صبح امروز مجلس پیرامون بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به مادة ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی را عنوان کرد و گفت: بسیار متأسفم چرا که جوانان بسیار خوبی در کشور داریم اما ما نیز قسم خورده‌ایم که طبق تکلیف و قانون عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: مشکل تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی انتها ندارد و اگر ما بخواهیم ۶۰ هزار نفر از معلمان پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش استخدام کنیم آیا به هزینة شغلی این افراد دقت شده است؟ چرا که هزینة شغلی هر یک از این افراد در ماه یک میلیون تومان می‌شود و در سال ۷۲۰ میلیارد تومان، این در حالی است که ۳۲۰ میلیارد تومان بودجة عمرانی داریم و این بودجه قدرت ندارد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: اگر ما بخواهیم برای معلمان پیش‌دبستانی تعیین تکلیف‌هایی انجام دهیم قطعاً برای دیگر شغل‌ها و مشاغل نیز می‌بایست تعیین‌ تکلیف‌هایی داشته باشیم. آیا برای هزینة آن‌ها فکری شده است؟.

نمایندة مردم تهران در ادامه به منبع تأمین هزینة استخدام معلمان حق‌التدریسی اشاره کرد و گفت: این که ما بخواهیم از اضافه‌کاری حق‌التدریسی‌های فعلی گرفته و به استخدامی‌های جدید بدهیم طبق اصل ۷۵ محل تأمین حساب نمی‌شود و در اجرا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده دارد در پاسخ به اخطار احمد توکلی گفت: اخطار اصل ۷۵ آقای توکلی را قبول دارم و این اخطار وارد است. چرا که من از مسؤولان آموزش و پروش که حضور دارند سؤال کردم که این هزینة حق‌التدریسی که مطرح می‌شود، چیست؟ آن‌ها به من گفتند که این هزینة پرداختی به حق‌التدریسی‌های موجود در آموزش و پرورش است. بهتر است که منبع دیگری در نظر گرفته شود چرا که این هزینة حق‌التدریس ربطی به اضافه کاری ندارد و ما نمی‌توانیم پول‌های این افراد را هم ندهیم.

 اصل ۷۵ به رأی گذاشته شد که از مجموع ۲۰۸ نمایندة حاضر در صحن علنی ۹۲ نماینده با این رأی مخالفت کردند، ۸۸ نماینده موافق و ۳ نماینده رأی ممتنع به این اخطار دادند.

 

نظر شما