شناسهٔ خبر: 64941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دمشق آماده همکاری برای مبارزه با تروریسم است

ولیدمعلم: هرگونه عملیاتی در خاک سوریه باید با هماهنگی دمشق باشد

ولید معلم/1 ولید معلم وزیر خارجه سوریه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه گروهک تکفیری داعش استقبال کرد و گفت: هرگونه حمله هوایی بر فراز خاک سوریه باید با هماهنگی دمشق باشد وگرنه تجاوزی آشکار محسوب می‌شود.

به گزارش نماینده، ولید معلم وزیر خارجه سوریه در نشست خبری در دمشق از صدور قطعنامه ۲۱۷۰ شورای امنیت سازمان ملل درباره گروه‌های مسلح در سوریه و عراق استقبال کرد و گفت: ما از این بیانیه اگرچه با تأخیر صورت گرفته استقبال کرده و به آن پایبندیم.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: آنچه ما در مورد خشکاندن منابع حمایت از تروریسم خواستار آن بودیم در این قطعنامه به آن اشاره شده است.

وی افزود: مهم‌ترین چیزی که در این بیانیه ذکر شده تأکید بر استقلال، حاکمیت و استقلال ملی سوریه است.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق آماده همکاری و هماهنگی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم است.

ولید معلم در این باره گفت: مبارزه با تروریسم ابتدا از طریق راه‌حل سیاسی با خشکاندن منابع آن و سپس همکاری با سوریه و بعد از آن با همکاری مشترک بین المللی صورت خواهد گرفت.

این مقام بلندپایه سوریه افزود: هماهنگی و همکاری که ما برای مبارزه با تروریسم مطرح کرده‌ایم به‌شرط جدیت و دوری از برخورد دوگانه [در امر مبارزه با تروریسم] انجام خواهد گرفت.

وی در عین حال درباره هرگونه تلاش برای تجاوز به خاک این کشور هشدار داد و گفت: هر تلاشی برای نقض حاکمیت سوریه از سوی هر کسی جنگ علیه سوریه است.

وی افزود: هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم باید با هماهنگی دولت سوریه انجام شود.

ولید معلم تأکید کرد: موضع ما در قبال غرب تغییر نخواهد کرد تا اینکه تغییری جدی در عملکرد و موضع گیری آنها را شاهد باشیم.

این وزیر سوری، مرگ خبرنگار آمریکایی به دست گروهک تکفیری داعش را محکوم کرد و گفت: در شرایطی که کشورهای غربی کشتار مردم سوریه را محکوم نکرده بودند ما کشتن خبرنگار آمریکایی را محکوم می‌کنیم.

ولید معلم تصریح کرد: روزهای آینده در مورد میزان جدیت کشورهای منطقه و بین المللی برای مبارزه با تروریسم قضاوت خواهد کرد و ما تا حالا این جدیت را ندیدیم.

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به برگزاری انتخابات در این کشور گفت: دیگران باید به نتایج انتخابات در این کشور احترام بگزارند و ما راه‌حل‌های تحمیلی را نخواهیم پذیرفت.

دیپلمات ارشد سوریه درباره ترکیه نیز گفت: منافع ملی ترکیه ایجاب می‌کند که این کشور در سیاست خارجی خود تجدید نظر و در مسئله مبارزه با تروریسم همکاری کند.

وی با اشاره به سفر امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران به عربستان و برخی خبرها مبنی بر تغییر رویکرد ریاض در قبال دمشق گفت: من معتقد نیستم که تغییری در مواضع عربستان نسبت به سوریه صورت گرفته باشد.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به محور مقاومت در منطقه اعلام کرد: هماهنگی‌ها بین ما و محور وجود دارد.

 

منبع: تسنیم

نظر شما