شناسهٔ خبر: 64933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاوروف: غرب دیگر خواهان برکناری اسد نیست

لاوروف/1 وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه غرب دیگر خواهان برکنار اسد نیست، خواستار تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مبارزه با تروریسم شد.

به گزارش نماینده به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری نشست روسای جمهور روسیه و اوکراین در شهر مینسک پایتخت بلاروس تصریح کرد: ما آماده برای هر نوع دیپلماسی که منجر به یک نتیجه شود، هستیم. هدف این است که به اوکراینی ها برای دستیابی به توافق بین خودشان کمک شود.

وی در کنفرانس خبری افزود: نشست فردا سه شنبه در شهر مینسک در خصوص وضعیت انسانی در اوکراین نیز خواهد بود، جایی که نیروهای دولتی اوکراین در حال جنگ و درگیری با استقلال طلبان شرق اوکراین هستند، و همه طرف ها در خصوص لزوم کمک های بیشتر به شهروندان غیر نظامی این منطقه توافق خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پترو پروشنکو همتای اوکراینی وی قصد دارند فردا سه شنبه در شهر مینسک پایتخت بلاروس دیدار و گفتگو کنند. مقام های ارشد اتحادیه اروپا و روسای جمهور بلاروس و قزاقستان نیز قرار است در این گفتگوها شرکت داشته باشند.

پس از تحولات اخیر اوکراین ناتو حضور نظامی خود در شرق اروپا را به شدت گسترش داده است. روسیه ناتو را متهم کرده است که به بهانه بحران شرق اوکراین به دنبال افزایش نفوذ خود در شرق اروپا و در نزدیکی مرزهای این کشور است.

ارتش اوکراین طی ماه های اخیر عملیات موسوم به مقابله با تروریسم را در مناطق شرقی آغاز کرده است. از آغاز این عملیات تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر نیز آواره شده اند.

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه غرب دیگر خواهان برکنار اسد نیست، خواستار تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مبارزه با تروریسم شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفته که روسیه آماده است تا برای مبارزه با تروریسم به عراق و سوریه کمک کند.

وی همچنین با انتقاد از مواضع غرب در مواجهه با تروریسم گفت که سیاست‌های غرب در لیبی باعث گسترش تروریسم در این منطقه شده است.

برخی منابع مطلع تاکید کردند که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در دیدار با مقامات روسیه در سفر اخیر خود گفته که موضع جدید عربستان در قبال سوریه این است که ریاض دیگر به دنبال براندازی دولت سوریه نیست، بلکه تنها می خواهد رهبری این کشور بویژه در جایگاه ریاست جمهوری تغییر کند.

بنا بر اعلام این منابع، وی بار دیگر موضوع تشکیل دولت انتقالی سوریه بعد از ایجاد اصلاحات قانون اساسی را به روس‌ها پیشنهاد داده تا اختیارات رئیس جمهور تعدیل شود.

نظر شما