شناسهٔ خبر: 64920 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

صالحی اعلام کرد:

اولین سانتریفیوژ توپولار دامی تحویل مجتمع انستیتو پاستور شد

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اولین سانتریفیوژ توپولار دامی تحویل مجتمع انستیتو پاستور داده شد که این سانتریفیوژ 40 هزار دور است و در حال کار بر روی سانتریفیوژ 80 هزار دور هستیم.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پس از امضاء تفاهم‌نامه همکاری با سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این تفاهم‌نامه اظهار داشت: امروز دو تفاهم‌نامه همکاری با سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امضا کردیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه با سازمان مدیریت صنعتی به اعتبار پیشینه سازمان و تجارب مهندسی صنعتی کشور است که می خواهیم از آن استفاده کنیم و انتقال تجربه صنعتی به یکدیگر داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: امیدواریم نتیجه تفاهم، ارتقاء سطح علمی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی نیز امضا کردیم. اکنون سازمان انرژی اتمی در وضعیتی قرار گرفته که می تواند اندوخته خود را به بخش های دیگر کشور منتقل کند. در بخش صنعت، کشاورزی و سلامت امکان انتقال این اندوخته وجود دارد و با تفاهم‌نامه اخیر امیدواریم بتوانیم تجهیزات مورد نیاز بخش سلامت در ارتباط با مسائل پرتویی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید پزشکان با این قابلیت‌ها آشنا شوند، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم دوره‌های آموزشی برای عزیزان برگزار کرده و مراکز استاندارد در مراکز پزشکی ایجاد کنیم و اطمینان دهیم که استانداردها رعایت می شود.

صالحی گفت: در آینده کارگاه های آموزشی متعددی خواهیم داشت و ارتباطات فنی، علمی و مشاوره ای با یکدیگر برقرار خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در گذشته بین وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی امضا شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس آن تفاهم‌نامه سازمان انرژی اتمی متعهد به تولید سانتریفیوژهای توپولار برای تولید واکسن های دامی بود که سانتریفیوژها از ۱۶ هزار تا ۸۰ هزار دور است.

وی ادامه داد: اولین سانتریفیوژ توپولار را تحویل مجمع انستیتو پاستور داده ایم که این سانتریفیوژ با دور ۴۰ هزار است و بر روی سانتریفیوژ ۸۰ هزار دور نیز کار می کنیم.

صالحی خبر داد: دو شرکت دانش بنیان نیز در حال تاسیس است و ما می خواهیم تصدی دولت را تا جای ممکن در عرصه هسته ای کم کنیم و کارها را به بخش خصوصی و دست‌اندرکاران فعالیت‌ها واگذار کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به صورت آزمایشی دو شرکت دانش بنیان را تاسیس می کنیم که اگر این دو شرکت کارایی خود را نشان دادند، سعی می کنیم شرکت های دانش بنیان دیگری در سایر فعالیت ها ایجاد کنیم.

وی درباره نیروگاه های جدید بیان کرد: مذاکرات با همکاران روسی برای نیروگاه جدید هسته‌ای در مراحل آخر است و امیدواریم امسال شاهد امضای توافق‌نامه و شروع ساخت نیروگاه‌های جدید در سایت بوشهر باشیم.

صالحی افزود: نیروگاه‌های جدید همراه با آب شیرین خواهد بود و امیدواریم آب شیرین را برای استان‌هایی که نیازمند این عنصر حیاتی هستند، تولید کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر امسال ساخت نیروگاه آغاز شود، دومین نیروگاه ما تا ۸ سال دیگر وارد مدار خواهد شد و ما  امیدواریم زمان را کوتاه‌تر کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کشورهای دیگری نیز وارد مذاکرات توسعه هسته ای با ما شده اند، بعضی از کشورها در مذاکرات مقدماتی هستند و با بعضی دیگر به مقدار قابل توجهی پیش رفته‌ایم.

صالحی با اظهار امیدواری که شاهد تحول چشمگیر دیگری در حوزه هسته‌ای در ۳ سال باقی مانده در دولت تدبیر و امید باشیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم آثار ماندگاری آن باقی بماند و موجب سرافرازی ملت باشد.

نظر شما