شناسهٔ خبر: 64869 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

باهنر در نشست خبری:

فراکسیون جدیدی در مجلس نهم شکل نمی گیرد/ تندروها نقشی در عزل وزیر نداشتند

باهنر/1 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: تلاش‌های درون تشکیلاتی و گپ و گفت‌های دوستانه را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم در آینده به یک اجماع و وحدت دست پیدا کنیم.

به گزارش  نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار گروه احزاب باشگاه خبرنگاران درباره اختلافات جریان اصولگرایی در آستانه انتخابات مجلس دهم و استفاده از تجربیات گذشته برای رسیدن به اجماع و وحدت در میان این جریان سیاسی اظهار داشت: رسیدن به اجماع به عنوان یک معضل و مشکل در نظام مردم سالاری دینی و در سیستم و نظامی که مسئولان آن طبق قانون اساسی از طریق انتخابات به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم وارد عرصه می‌شوند نیازمند چندین حزب قدرتمند هستیم.

وی افزود: تا زمانی که احزاب رسمی و قدرتمند در کشور به وجود نیاید مشکلات عدم رسیدن به اجماع کماکان ادامه دارد و چنین انسجامی همیشه میان فعالان سیاسی لرزان است و حتی برخی از رفتارها تبدیل به رفتارهای باندی، ‌ جناحی و محفلی می‌شود که در این نوع عملکردها معمولا میزان فرصت طلبی‌ها بالا است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: جناح‌های مختلف سیاسی پاسخگوی مسائل سیاسی خود نیستند و سعی داریم با نزدیک شدن انتخابات تلاش‌های وسیعی را با توجه به چنین شرایطی انجام دهیم چنین نیروهایی که متعلق به یک طرز تفکر هستند اختلافات و گلایه‌ها را کنار بگذارند و از مطالبات تشکیلاتی صرف نظر کنند.

باهنر ادامه داد: برای رسیدن به وحدت میان اصولگرایان باید تلاش مضاعف داشت و هدف ما هم رسیدن به یک وحدت صد درصدی است. اما مطمئنیم که به آن نقطه نمی‌رسیم لذا باید تلاش کنیم که به اجماع نزدیک شویم و مسیر عبور هم طبیعتا مسیر پرکاری است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره انتخابات آینده گفت: انتخابات مجلس دهم دو محوری و حتی ممکن است سه محوری یعنی میان اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان یا حامیان دولت باشد که در این فضا باید خود را آماده کنیم و توصیه من به جریانات سیاسی حفظ وحدت و رسیدن به اجماع است.

رقابت احزاب به درون جامعه کشیده نشود

باهنر ادامه داد: برخی اقدام به کارهای درون تشکیلاتی خود برای پیروزی در انتخابات سال آینده کردند و با توجه به این موضوع فضای عمومی کشور به شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و الان تلاش‌های انتخاباتی بهتر است که به فضای رقابتی در درون جامعه کشیده نشود و به جامعه و حق مردم ظلم است که از هم اکنون در حد وسیع در درون جامعه اقدام به رقابت انتخاباتی کنیم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره فعالیت تشکل متبوعش گفت: تلاش‌های درون تشکیلاتی و گپ و گفت‌های دوستانه را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم در آینده به یک اجماع و وحدت دست پیدا کنیم.

فراکسیون جدیدی در مجلس نهم شکل نمی گیرد

باهنر درباره تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس گفت: تشکیل چنین فراکسیونی هر از چند گاهی در مجلس مطرح می‌شود اما معتقدم که در مجلس نهم فراکسیون سیاسی جدیدی شکل نمی‌گیرد و حتی برخی از نمایندگان اصلاح طلب در فراکسیون رهروان عضویت دارند و بخشی وارد این مباحث فراکسیونی نمی‌شوند اما در مجلس میان نمایندگان و فراکسیون‌ها اعتدال برقرار است.

مجلس و دولت خویشتنداری کنند

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تغییر ادبیات رئیس‌جمهوری کشورمان در برخی از محافل گفت: دولت امروز با مشکلات متعددی روبه روست و وارد یک سری مسائل حاشیه‌ای شده است و با توجه به مشکلات درون جامعه حق مردم نیست و از طرفی علاوه بر موضوعات داخلی دولت یازدهم درگیر مسائل و موضوعات بین‌المللی هم است لذا به مجلس و هم منتقدین دولت توصیه د ارم که خویشتن‌داری بیشتری داشته باشند به هر حال دولت در میدان اجرایی کشور است و البته دولتمردان هم باید سعه صدری از خود داشته باشند.

دولت عصبانی نشود

باهنر ادامه داد: شاید برخی عمدا می‌خواهند سخنانی را به زبان بیاورند که دولتمردان را عصبانی کنند و دولت یازدهم باید با توجه به پرونده‌ای که برایشان باز است تحت تاثیر عصبانیت‌ها قرار نگیرد اما در مجموع باید گفت رفتار رئیس‌جمهور عقلایی است.

ندا زائیده پاسخگو نبودن احزاب قدرتمند است

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما از تشکیلات جدید "ندا" اطلاعی دارید یا خیر افزود: به نظربنده تا زمانی که چند حزب قدرتمند شناسنامه‌دار و پاسخگو نداشته باشیم این تشکیلات حزبی ادامه دارد. در گذشته عده‌ای می‌گفتند ما حزب اصولگرایان اصلاح طلب راه می‌اندازیم البته ممکن است رفت و آمدهای درحزب باشد ما هم به انگیزه‌های آن‌ها احترام می‌گذاریم اما هیچ کدام از آن‌ها حزب پایدار و قدرتمند نمی‌شوند.
 
وی ادامه داد: هم جریان اصلاح طلب و هم جریان اصولگرایی زمانی که بحث وحدت می‌شود ده تا علم برمی‌دارند شاید هم دلسوز باشند اما این خود عامل تفرقه می‌شود.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود طیفی از نمایندگان به ویژه جبهه پایداری به دنبال استیضاح‌های دیگر هستند آیا این ادامه دارد گفت: استیضاح حق نمایندگان است و وزرا هم نباید خیلی گره به ابرو بیاورند از طرفی ما هیچ زمانی در هیچ دولتی وزیری نداشتیم که ده تا مخالف در مجلس نداشته باشد.
 
باهنر اضافه کرد: توصیه ما به همکاران این است خویشتن‌داری کنند چرا که وزرا مدیران اجرا هستند و ممکن است در برخی موارد موفق و در بعضی موفق نباشند اولویت‌بندی در ذهن وزرا با اولویت‌های نمایندگان متفاوت است.

استیضاح وقت دولت را می گیرد
 
وی اظهار داشت: این‌ها زمینه اختلاف است که ممکن است وجود داشته باشد اما این استیضاح‌ها وقت دولت را می‌گیرد از قبل انقلاب تا به امروز ۲۴ استیضاح داشتیم که تنها ۷ یا ۸ مورد آن به نتیجه رسیده است. بنابراین این که چند استیضاح اتفاق بیفتد بستگی به عملکرد وزرا و مطالبات نمایندگان دارد و قابل پیش‌بینی هم نیست.
 
در دنیا اینقدر روی استیضاح توجه رسانه ای نمی کنند

باهنر بیان داشت: در بسیاری از کشورهایی که دمکراسی در آن‌ها نهادینه شده آنقدری که استیضاح در کشور ما در مرکز توجه قرار می‌گیرد در سایر کشورها این گونه نیست. خیلی از مجلس‌ها برخی از وزرا را کنار می‌گذارند اما این زلزله ی ۷ یا ۸ ریشتری نیست که بدنه دولت را بلرزه دربیاورد.
 
برخورد رئیس جمهور با استیضاح مناسب بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در موضوع استیضاح فرجی‌دانا بسیار تلاش کردیم که این اتفاق نیفتد و شش ماه مذاکره به طول انجامید گفت: این مطالباتی بود که نمایندگان توق داشتند مواردی هم بود که در جلسات به تفاهم می‌رسیدند. اما در عمل اجرایی نمی‌شد که در نهایت به وصول استیضاح رسید ۱۰ روز هم بنده بسیار تلاش کردم حتی بعد از اعلام وصول استیضاح نیز تلاش‌ها ادامه داشت اما در نهایت نشد.
 
باهنر افزود: برخورد رئیس‌جمهور با استیضاح بسیار مناسب بود و ما از ایشان تشکر می‌کنیم. ان شالله قبل از پایان وقت قانونی (۳ ماه) وزیرخود را معرفی کنند که توصیه می‌کنیم وزیرمعرفی شده احتمال رای اعتماد بالا داشته باشند.  

تلاش کردم استیضاح اعلام وصول نشود
 
وی اضافه کرد: تا قبل از استیضاح بنده تلاش کردم که اعلام وصول نشود اما زمانی که استیضاح مطرح شد نظرم چیز دیگری بود البته شایعات بسیار زیادی هم در این زمینه مطرح شد که شایعات بی‌خودی است.

دولت در هدفمندی یارانه ها کم می آورد
 
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره دوگانگی دولت یازدهم در بحث اقتصاد به وی‍ژه در بحث هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ما خط مشی خود را به دولت در زمینه هدفمندی یارانه‌ها گفته‌ایم هم اکنون دریافت‌ها و پرداخت‌های طرح هدفمندی متعادل نیست و دولت حتی مقداری مبلغ کم می‌آورد. البته راه حل روشن است کسانی که یارانه می‌گیرند و نیازی به آن ندارند بایستی از آن صرف نظرکنند.
 
وی ادامه داد: درست است که در برخی خانواده‌ها حقوق ۳ میلیون نتواند زندگی قابل قبول درست کند اما افرادی با این درآمد با عدم دریافت یارانه فقیر نمی‌شوند. اما هستند خانواده‌هایی که با درآمد ۳۰۰ هزار تومان محتاج یارانه هستند بنابراین حق باید به حق‌دار برسد.

یارانه بگیران بی نیازند انصراف دهند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سیاست دولت یازدهم در هدفمندی یارانه‌ها را با خط مشی روشن عنوان کرد و گفت: تصمیمات دولتمردان منسجم است اما توصیه می‌کنیم بخشی از یارانه بگیرانی که اصلا نیازی به آن ندارند و یا یارانه‌ها بر درآمد آن‌ها موثر نیستند به صورت داوطلبانه انصراف دهند.
 
باهنر هم چنین پیرامون مسئله فرهنگ افزود: چالش‌های در مسئله فرهنگ وجود دارد که نمی‌توان آن را به تمام دولت تعمیم داد، وزارت ارشاد، آموزش عالی و... و. باید در این زمینه تلاش زیاد داشته باشند چرا که سال سال اقتصاد و فرهنگ است.  
 
باهنر در پاسخ به خبرنگاری که می‌گفت: در جلسه علنی اخیر مجلس ردپای برخی جریانات تندرو همان‌های که در قائله ۲۲ بهمن قم حضور داشتند دیده می‌شود و فکر نمی‌کنید مجلس تحت تاثیر این جریان تندرو قرار داده شده باشد تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نماد و نمونه همه تفکرات کشور است که رگه‌های مختلف سیاسی در آن وجود دارد شاید در طول یک دوره مجلس یک مصوبه‌ای به اتفاق آرا نداشته باشد و ان مسئله تازه‌ای نیست اقلیت‌های مجلس اگر به ماهوی اقلیت باشند می‌توانند صحبت کنند و اظهارنظر داشته باشد و این به رای گیری و مصوبه منجر نمی‌شود.  

تندروها نقشی در عزل وزیر نداشتند
 
باهنر افزود: برخی تصور می‌کنند تندروهای مجلس وزیرراعزل کردند خیر فراکسیون رهروان ولایت در جلسات خود رای گیری کرد اما یک بحث قاطع مخالف یا موافق استیضاح نداشتند و در واقع آرای مخالفان و موافقان استیضاح به هم نزدیک بود.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارزیابی شما از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم چگونه است اظهار داشت: افکار عمومی به این دلیل که بیشتر درگیر مسائل اقتصادی هستند توقع بهبود وضع اقتصادی دارند ما هم دولت را در این زمینه کمک می‌کنیم اما اجرا دست دولت است مطالبه عمومی و کف جامعه حل مسائل اقتصادی است.
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عملکرد دولت در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها را در مجموع موفق ارزیابی کرد و افزود: بعضی فکر می‌کنند باید ارزانی شود اما شتاب گرانی و رشد قیمت‌ها کندتر شده که عدد و رقم آن مشخص است و عدد قابل دفاعی هم هست.
 
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: دولت لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد که فوریت آن با عدد بالای تصویب شد اما رکود در کشور همچنان سنگین است. بنابراین باید تلاش‌ها کوتاه مدت ضربتی از سوی دولت اتفاق بیفتد و این رکود که عدم تولید را منجر می‌شود نباید به سطح عمومی قیمت‌ها اثرمنفی بگذارد در مجموع عملکرد اقتصادی دولت ظرف یک سال گذشته قابل دفاع است اما کار باید جد‌ی‌تر و سریع‌تر صورت بگیرد.  
 
باهنردر پاسخ به این سوال که گفته می‌شود علی لاریجانی قصد تاسیس حزب دارد آیا شما اطلاعی دارید؟ گفت: درباره حزب لاریجانی باید از خود لاریجانی سوال کنید.
 
باهنر درباره عملکرد هیئت‌رئیسه در رای گیری پیرامون هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: آیین نامه در هیئت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و آن این که کسانی که داوطلب هستند به کمیسیون مربوطه مراجعه می‌کنند و کمیسیون موظف است دو برابر نیاز نمایندگان را ثبت نام کند اتفاقیکه افتاد کمسیون فرهنگی تعدادی از داوطلبین را حذف کرد اما موظف است که حداقل دو برابر معرفی کنند.
 
وی ادامه داد: وقتی می‌گویند حداقل به این معناست که کمیسیون قدرت مانور دارد و می‌تواند جامع‌تر برخورد کنند کمیسیون فرهنگی قاطعانه دو برابر ظرفیت معرفی کرد و نیروهایی را هم که قبول نداشت معرفی نکرد در این زمینه رئیس جلسه تصمیم می‌گیرد باید از مجلس نظرخواهی کرد و در آن رئیس مجلس تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند البته ریاست مجلس موضوع را مجدد به کمیسیون ارجاع داد تا مشکل حل شود.
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم چنین درباره یازدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین که شش شهریور ماه برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: ضمن دعا برای سلامتی آیت‌الله مهدوی کنی از قائم مقام ایشان(آیت‌الله موحدی کرمانی) برای سخنرانی در این جلسه دعوت کرده‌ایم در این کنگره عملکرد دو سالانه حزب از سوی دبیر کل ارائه می‌شود و برنامه دو سال آینده نیزبحث و بررسی خواهد شد.  
 
باهنر در پایان خاطر نشان کرد: اگر مرام‌نامه و اساسنامه نیازمند اصلاحات باشد و یا اگر اعضا بر آن نقدی داشته باشند در این کنگره به بحث گذاشته می‌شود ضمن ان که در این کنگره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین را داریم که در آن ۲۱ نفربه عنوان عضو اصلی، ۵ یا ۷ نفرعلی البدل انتخاب می‌شوند البته این انتخاب بایستی از میان دو سوم شرکت کنندگان برگزار شود در پایان نیز بیانیه حزب پیرامون مسائل مختلف کشور و مسائل مربوط به تحزب در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.  

نظر شما