شناسهٔ خبر: 64760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جمشید ممتاز در جمع خبرنگاران:

تا زمانی که تحریم‌ها باقی است هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد

جمشید ممتاز/1 مشاور حقوقی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: تا زمانی که تحریم‌ها باقی است هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، جمشید ممتاز مشاور حقوقی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در جمع تعداد محدودی از خبرنگاران به تشریح بخش‌هایی از برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) و همچنین توافقنامه جامع هسته‌ای پرداخت.

وی برنامه اقدام مشترک را یک نقشه راه خواند و افزود: هدف این توافقنامه دستیابی به راه‌حل جامع و درازمدت در پرونده هسته‌ای ایران است و این موضوع به صراحت در مقدمه بیان شده و در بیانیه‌ای که در همان روز توسط آقای ظریف و خانم اشتون صادر شد بار دیگر به این موضوع تأکید شد که تا زمانی کلیه عناصر این برنامه مورد توافق قرار نگیرد در مورد هیچ چیزی توافق حاصل نخواهد شد.

ممتاز با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک دارای عناصر مختلفی است که بایستی درباره همه این عناصر توافق حاصل شود، افزود: دو مرحله در این زمینه پیش‌بینی شده، مرحله اول اینکه بر اساس آن طرفین یک سلسله اقدامات داوطلبانه را برای اعتمادسازی انجام می‌دهند و در مرحله دوم عناصری که بایستی درباره آن به توافق برسند، مشخص شده است.

این استاد دانشگاه پروتکل الحاقی را از جمله مواردی خواند که بایستی درباره آن به توافق برسند و افزود: بر اساس برنامه اقدام مشترک در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳، این پروتکل باید به تأئید مجلس شورای اسلامی برسد.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز عنوان کرد: در سه جای برنامه اقدام مشترک به قطعنامه‌های شورای امنیت اشاره شده از جمله در مقدمه عنوان شد که نباید قطعنامه‌های جدیدی در موضوع هسته‌ای به تصویب برسد و تحریم‌ها نیز بایستی برداشته شود.

ممتاز اضافه کرد: ۵ عضو دائم شورای امنیت بر همین اساس این تعهد را به صورت موقت به ما دادند که از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند که شورای امنیت را قانع کنند تا با تصویب قطعنامه‌ای، همه تحریم‌های شورای امنیت لغو شود.

وی با اشاره به لغو برخی تحریم‌ها از جمله تحریم قطعات یدکی هواپیما و اتومبیل، صادرات پتروشیمی و... پس از اجرای گام اول توافقنامه ژنو خاطرنشان کرد: تا زمانیکه درباره تمام عناصر از جمله تحریم‌ها به توافق نرسیم درباره هیچ چیز به توافق نرسیده‌ایم.

به گفته ممتاز تا زمانی که تحریم‌ها باقی است هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت و ما هیچ تعهدی نخواهیم داشت.

مشاور حقوقی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: ما کماکان به غنی‌سازی ۵درصد ادامه می‌دهیم با این هدف که طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند تا بتوانیم به توافق جامع دست یابیم.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه شش قطعنامه شورای امنیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است، افزود: تحریم‌های شورای امنیت در این زمینه همه هسته‌ای است که در صورت حصول توافق جامع بایستی کلیه تحریم‌های شورای امنیت حذف و برنامه هسته‌ای ایران به روال عادی خود در آژانس بازگردد و بر همین اساس شورای امنیت بایستی این توافقنامه را شناسایی کند.

ممتاز موضوعاتی که بایستی در توافقنامه جامع بر اساس آن توافق حاصل شود را حقوق و تعهدات دولت‌های عضو NPT، برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های چند جانبه و تحریم‌های یک جانبه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، تعیین میزان یا حجم اورانیوم غنی‌ شده با در نظر گرفتن نیاز واقعی ایران، ترتیبات مربوط به رآکتور آب سنگین اراک، تصویب پروتکل الحاقی در مجلس و همکاری ایران و آژانس برشمرد.

وی اضافه کرد: در برنامه اقدام مشترک اصل غنی‌سازی مورد پذیرش قرار گرفت زیرا بر اساس ماده چهار NPT غنی‌سازی جزو حقوق ماست و تنها موردی که بایستی درباره آن توافق حاصل شود، میزان غنی‌سازی است.

ممتاز درباره لغو تحریم‌های شورای امنیت نیز اضافه کرد: ایران و ۱+۵ نمی‌توانند به جای شورای امنیت تصمیم بگیرند، زیرا شورای امنیت ارگان مستقلی است که خودش باید تصمیم بگیرد. البته پنج عضو دائم شورای امنیت متعهد شدند که تحریم‌های جدید شورای امنیت وضع نخواهد شد و اعلام کردند که تمام تلاششان را می‌کنند تا شورای امنیت را قانع کنند که شرایط فراهم شده و هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران نیست و بر این اساس شورای امنیت قطعنامه‌ای را صادر و تحریم‌ها را لغو کند.

 

نظر شما