شناسهٔ خبر: 64700 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سالک: صحبت برخی نمایندگان علیه کمیسیون فرهنگی مصداق "توهین" بود

سالک رئیس کمیسیون فرهنگی با انتقاد از هجمه برخی نمایندگان نسبت به مصوبه این کمیسوین در باره ناظرین مجلس در شورای نظارت بر مطبوعات گفت: صحبت برخی نمایندگان علیه کمیسیون فرهنگی مصداق "توهین" بود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی در جلسه علنی امروز پارلمان که به انتخاب یک نفر از وکلای ملت برای عضویت در شورای نظارت بر مطبوعات اختصاص داشت در پاسخ به تذکرات نمایندگان اظهار داشت: طبق ماده ۲۱۸ آیین نامه داخلی مجلس برای انتخاب ناظران، کمیسیون‌های تخصصی باید گزینه‌های پیشنهادی خود را به صحن علنی معرفی کنند و مجلس نیز با توجه به موضوع هر هیئت یا مجمعی، انتخاب ناظران را به یکی از کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌دهد.

وی ادامه داد: کمیسیون ذی‌ربط نیز موظف است دو برابر افراد مورد نیاز را از بین نمایندگان داوطلب و واجب شرایط به مجلس معرفی کند. لذا زمانی که انتخاب ناظر برای شورای نظارت بر صدا و سیما و مطبوعات به کمیسیون فرهنگی منتقل شد، بحث‌های مفصلی در کمیسیون صورت گرفت و بنده هم همان زمان به شما گفتم که تصمیم کمیسیون را منتقل خواهم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس افزود: در کمیسیون فرهنگی بحث‌های فراوانی صورت گرفت و ما یک هفته هم اطلاعیه دادیم تا نمایندگان داوطلب سوابق خود را به کمیسیون ارائه دهند. اعضای کمیسیون فرهنگی نیز پس از بررسی این سوابق، وارد شور شد و ما جمع بندی خود را به هیئت رئیسه مطرح کردیم. لذا این روال وظیفه کمیسیون بود که ما هم به این وظیفه خود عمل کردیم.

سالک با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان اظهار داشت: آقای پیرموذن در تذکر خود می‌گوید که کمیسیون فرهنگی فقط جایگاه خود را حفظ کرده است نه جایگاه مجلس را درحالی که این صحبت یک توهین است و رئیس مجلس باید از نمایندگان و شان آنها دفاع کند. چرا که چند وقتی است یک جریان علیه کمیسیون فرهنگی در حال اقدام است.

وی خطاب به لاریجانی ادامه داد: علاوه براین شما در هیئت رئیسه هم بحث کردید و به اتفاق به این نتیجه رسیدید و بر روی مصوبه کمیسیون صحه گذاشتید. البته توصیه هم کردید که با حضور آقای فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه کمیسیون فرهنگی، گزارش هیئت رئیسه در کمیسیون مطرح شد و ما مجددا به اعضای کمیسیون گفتیم که نظر خود را اعلام کنند و مجددا در حضور این عضو هیئت رئیسه، کمیسیون نظر خود را اعلام کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آقای زمانیان می‌گوید که نظر خاصی در کمیسیون مطرح است؛ ما چه نظر خاصی داشتیم؟ این چه تعابیری است؟ این دوستان می‌گویند چون هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی بر روی آقای فلانی و فلانی نظری ندارد، اینگونه عمل می‌کند. همچنین آنها می‌گویند محدودیت به ضرر کشور است! چه محدودیتی اعمال کرده‌ایم؟

سالک برهمین اساس خطاب به علی لاریجانی گفت: این حقوق نمایندگان است و شما طبق آیین نامه انتخاب این موضوع را به کمیسیون فرهنگی ارجاع دادید و حالا جای سوال است که چرا انتخابات را برگزار نمی‌کنید؟

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با قطع سخنان سالک گفت: بله؛ جای سوال است. جای سوال که خیلی دارد.

سالک نیز در این میان گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی تلاش خود را انجام دادند و حالا یا در لفافه و یا صریحا مورد اتهام واقع می‌شوند.

همچنین علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورما در این باره گفت: ما در هیئت رئیسه رأی نگرفتیم، بلکه به توصیه اکتفا کردم. من به شما گفتم به این کلمه که حداقل آمده است، توجه کنید. شما گفتید که من مدیریت کرده و این موضوع را حل می‌کنم، اما حل نکردید. هیئت رئیسه دوباره توصیه کرد و درحالی که به راحتی می‌توانستید مدیریت کنید و وقت مجلس گرفته نشود، اما این کار را نکردید.

نظر شما