شناسهٔ خبر: 64469 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدیرعامل شرکت ملی گاز:

اروپایی‌ها شرایط را برای واردات گاز از ایران مزمزه می‌کنند

شرکت گاز/1 مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه کشورهای اروپایی با ما مذاکره می‌کنند و شرایط را مزمزه می‌کنند تا بتوانند برای واردات گاز جایگزین داشته باشند، گفت: پیشنهاد جدی از سوی ژاپنی‌ها تاکنون برای واردات گاز مطرح نشده است.

به گزارش نماینده، حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ظرفیت صادرات گاز به کشورهای اروپایی از طریق خط لوله وجود دارد و در عین حال آماده صادرات گاز به عراق و پاکستان از طریق خطوط لوله هستیم.

وی درباره اخبار مربوط به تمایل ژاپن به ورادات گاز از ایران گفت: ژاپن اگر وارد مذاکره با ایران شود، به دنبال LNG خواهد بود و تا به امروز به صورت جدی پیشنهادی از سوی ژاپنی‌ها مطرح نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: قراردادهای LNG هم در حال حاضر بلند مدت است و حتی هزینه تامین کشتی هم از سوی یکی از طرفین در توافقات ذکر می‌شود و روی قیمت تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی با ما مذاکره می‌کنند و شرایط را مزمزه می‌کنند، تا بتوانند برای واردات گاز آلترناتیو (جایگزین) داشته باشند.

عراقی افزود: همه مصرف‌کنندگان گاز معمولا به دنبال آلترناتیو و جایگزین‌های واردات گاز هستند و کشورهای تولیدکننده گاز هم به دنبال راه‌حل‌های مختلف صادرات از جمله خط لوله و  LNG و صادرات به هر جای ممکن خواهند بود.

پیش از این علی ماجدی معاون بین‌الملل وزیر نفت در گفت‌وگو با فارس گفته بود: اروپایی‌ها در اتاق‌های فکر به صورت کلی درباره واردات گاز از ایران صحبت می‌کنند، اما اینکه شرکت‌هایی وارد شوند و برای واردات گاز از ایران با ما مذاکره کنند، اتفاق نیفتاده است. ما برنامه کلانی برای صادرات گاز به اروپا طراحی کرده‌ایم، اما مذاکره‌ای با هدف انعقاد قرارداد نداشته‌ایم. »

به گزارش نماینده، اروپایی نیز برای رهایی از وابستگی عمیق خود به گاز روسیه نسبت به واردات گاز از ایران و دیگر کشورهای منطقه تمایل نشان می‌دهند، چنانکه پروفسور «لوتس مز» مدیر مرکز مطالعات دریای خزر در  برلین به تازگی گفته است، دریای خزر بزرگ‌ترین گزینه جایگزین اروپا برای واردات انرژی‌های فسیلی است.

پیش از این سوئیس و شرکت ام وی ام اتریش برای واردات گاز از ایران به جد وارد مذاکره شده بودند که این مذاکرات به دلیل تحریم چند سالی است که متوقف مانده است.

علیرغم آنکه بحران و جنگ در اوکراین که مسیر صادرات گاز روسیه به اروپا محسوب می‌شود، امنیت تامین انرژی اروپا را با مخاطره مواجه کرده است، اما پافشاری آمریکا و بعضی اعضای اتحادیه اروپا بر تحریم ایران، اروپا را از گاز ایران محروم کرده است.

 

نظر شما