شناسهٔ خبر: 64326 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گزارش نماینده از جلسه استیضاح وزیر علوم:

مجلس اصولگرا ترمز افراط گرایی در دانشگاه ها را کشید

فرجی دانا- جلسه استیضاح

به گزارش نماینده، از ساعت ۸:۳۰ جلسه مجلس شورای اسلامی با موضوع استیضاح اولین وزیر دولت تدبیر و امید برگزار و تا ساعت ۱۳:۳۰ ادامه داشت و در نهایت مجلس اصولگرا ترمز افراط گرایی در دانشگاهها را کشید و فرجی دانا از وزارت علوم خداحافظی کرد.

در جلسه امروز موافقان و مخالفان استیضاح به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و فرجی دانا هم در دونوبت به سوالات و ابهامات استیضاح کنندگان پاسخ داد و سپس ۱۴۵ نفر از نمایندگان مجلس به استیضاح وی رای مثبت دادند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز بدون حضور حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور تعدادی از دولتمردان برگزار شد.

البته رئیس جمهور ترجیح داد به جای حضور در بهارستان در جمع مردم اردبیل از وزیر علوم دفاع کند و بگوید: دولت به رأی مجلس شورای اسلامی هرچه باشد احترام خواهد گذاشت، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همین جا اعلام می‌کنم امروز هرچه وحدت و اتحاد سه قوه بیشتر باشد در دنیای پرآشوبی که وجود دارد دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال خواهند شد و من امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درست در آستانه هفته دولت و نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها ان شاءالله شاهد رأی قاطع وزیر علوم و حضورشان با رأی قاطع‌تر در صحنه دانشگاه‌های کشور باشیم.

با اینکه رئیس جمهور به سفر استانی رفته است اما تعدادی از اعضای کابینه به جای اینکه رئیس دولت را در این سفر همراهی کنند ترجیح دادند در جلسه علنی روز چهارشنبه قوه مقننه که با عنوان استیضاح وزیر علوم تشکیل شده بود حضور یابند.

بیژن زنگنه وزیر نفت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حمید گودرزی وزیر ورزش و جوانان، هاشمی، صالحی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی‌فر، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز به همراه جهانگیری و فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس حضور داشتند.

در ابتدا، علی رضا زاکانی، نقوی حسینی، غضنفرآبادی، قاسم جعفری و علی اصغر زارعی و آصفری به عنوان موافقان استیضاح پشت تریبون قرار گرفتند و به تشریح دلایل مخالف خود با مدیریت رضا فرجی دانا در وزارت علوم پرداختند.

زاکانی به عنوان موافق اول استیضاح خطاب به نمایندگان و اعضای دولت اظهار داشت: امروز روز امتحان ما است برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی، فرقه‌ای، باندی و گروهی داریم و رعایت حق و حال مردم را می‌کنیم و یا توجه به منافع جناح و حزب خود داریم. استیضاح‌کنندگان عمدتاً حامیان جدی آقای فرجی دانا، برای دریافت رأی اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. سؤال‌های اساسی این است: چرا استیضاح، آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به‌راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت کردند؟

"استفاده از عناصر فتنه در وزرات علوم، عدوم توجه به استعلام وزارت اطلاعات در انتصابات معاونان وزیر علوم، سیاسی کردن دانشگاه ها و ادعای اعطای بورسیه‌های غیرقانونی مهمترین محورهای سخنان غضنفرآبادی، قاسم جعفری و زارعی بود".

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس زمانی که به عنوان موافق استیضاح سخنرانی می کرددر خلال صحبت‌های خود فیلمی را به نمایش گذاشت که در آن برخی از معاونان کنونی وزارت علوم و یکی از روسای دانشگاه‌ها در جمع فتنه‌گران ۸۸ حضور داشتند.

این فیلم از نشست تشکل‌های دانشجویی با رضا فرجی‌دانا در سوم تیرماه سال جای گرفته شده و در آن دانشجویان انتقاداتی را نسبت به انتصابات وزیر علوم  در این وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند.

در این فیلم دانشجویان نسبت به وضعیت دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و اصفهان انتقاد کرده و سرپرست کنونی دانشگاه را از حامیان فتنه می‌دانند و می‌گویند که در دانشگاه اصفهان تا ۶ ماه پس از فتنه ۸۸ با دستبند سبز در دانشگاه حضور می‌یافتند که وزیر هم در پاسخ به این دانشجویان می‌گوید متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت این‌قدر عقب مانده است!

همچنین در جریان استیضاح وزیر علوم، اظهارات محمد خاتمی را در دانشگاه تهران که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو بود، پخش شد.

در این فیلم خاتمی با مخاطب قرار دادن کسانی که آنها را عامل حادثه ۱۸ تیر می‌داند، می‌گوید: "اینها زور دارند، پول دارند اما عقل ندارند، اینها بخش‌های کوچکی از جریانات سیاسی هستند که نباید اصولگرایان را با آنها یکی کنیم»

براساس آئین نامه مجلس پس از موافقان باید مخالفان استیضاح نیز سخنرانی کنند از این رو جعفر زاده و هروی به عنوان مخالفان استیضاح پشت تریبون بهارستان قرار گرفتند و به دفاع از فرجی دانا پرداختند و عملکرد او را در دوران وزارت مثب و خوب عنوان کردند.

البته در زمان سخنرانی مخالفان استیضاح علی لاریجانی رئیس قوه مقننه صحن مجلس را ترک و ابوترابی فرد ریاست جلسه را برعهده گرفت.

پس از سخنرانی مخالفان استیضاح، ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات وفناوری دعوت کرد تا به مطالب مطرح شده از سوی موافقان استیضاح پاسخ دهد.

تغییر روئسای دانشگاه ها، استفاده از عناصر فتنه در وزارت علوم، بهاء دادن به تشکل های آشوب طلب و عدم توجه به استعلام وزارت اطلاعات مهمترین محورهای سخنان مرد اول وزارت علوم در وقت اول خود بود.

فرجی دانا ضمن عرض ادب و احترام به نمایندگان و مردم گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور دانستند و از اختلاف به عنوان شیطان نام برد و خاطرنشان کرد: من امروز اینجا هستم که ارتباط خود را تحکیم بخشیم و اگر خطایی هم از من سر زده است نصایح نمایندگان استفاده کنم؛ اگر می‌گوییم اصولگرا و اصلاح‌طلب یک همچنین اصلاحی را در نظر داریم.

وی همچنین در خصوص تغییر روئسای دانشگاه ها، توضیح داد: ۵۸ درصد روئسای دانشگاه ها عوض شدند.

وزیر علوم ادامه داد: ادعا می شود ما به تشکلهای آشوب طلب می خواهیم مجوز بدهیم؛ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟

استفاده از عناصر فتنه گر در وزرات علوم یکی دیگر از محورهای سخنان وزیر علوم در صحن علنی مجلس بود.

وی در همین زمینه تصریح کرد: ما ۷ معاون داریم و بیش از آن هم مدیران مراکز هستند. ۲ معاون که از دوره قبل ماندند و کارشان مقبول بود و ۲ نفر دیگر نیز مقبول هستند و قبل از من حکم گرفته بودند.  

۷ معاون به همراه مدیران مرکزی در این وزارت فعالیت می‌کنند که دو تا از آنها از دوره قبل باقی مانده‌اند و من برای سه معاون حکم زده‌ام که یکی از این معاونان معاون فرهنگی است که شخصی که برای این معاونت درنظر گرفته شده برای همه معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: من در گذشته‌ام هم گفته‌ام که اگر وزارت اطلاعات به من بگوید هرکدام از کسانی که منصوب شده‌اند مشکل داشته و در جریان فتنه بوده‌اند همین الان آنها را کنار می‌گذارم.

فرجی‌دانا اظهار داشت: من برای اینکه دغدغه نمایندگان رفع شود به وزیر اطلاعات نامه نوشتم و خواستم که اگر کسی از منتسبان من مشکل دارند اعلام کنند تا من برای کنار گذاشتن آنها اقدام کنم.

وزیر علوم همچنین ادامه داد: اگر ببینم که انتصاب آنها موجب شکاف بین مجلس و دولت می‌شود با طیب‌خاطر حاضر به پذیرش هر حکمی خواهم بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم آقای لاریجانی در این قضیه حاکم باشد، اظهار داشت: پاسخ استعلام‌ها نیز در اختیار وی است و اگر من در این منصب ماندم هرچه ایشان گفتند در این مورد می‌پذیرم.

پس از اینکه وزیر علوم سخنان خود را در وقت اول مطرح کرد، لاریجانی رئیس مجلس خطاب به وی گفت: استراحت کنید تا ما درباره ادامه برگزاری جلسه رای گیری کنیم.

بهارستان‌نشینان با ۲۳۱ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن علنی با ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس برای بررسی طرح استیضاح وزیر علوم بدون تنفس موافقت کردند.

پس از این رای گیری، وزیر علوم خطاب به لاریجانی گفت: «در مورد بورسیه ها از وقت دوم خود استفاده می کنم».

سپس لاریجانی از اعضای هئیت رئیسه خواست نمایندگان موافق استیضاح را برای بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود به پشت تریبون بهارستان دعوت کنند.

بیژن نوباه وطن و الیاس نادران نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر به عنوان موافقان استیضاح به مخالف با رضا فرجی دانا پرداختند و در نهایت وزیر علوم از نوبت دوم خود استفاده و پیرامون بورسه ها به نمایندگان مجلس توضیح داد و با اشاره به انتشار اسامی بورسیه شده ها در فضای مجازی گفت: هیچ کس حق چنین کاری را ندارد، این فهرست‌ها از دید ما مجعول و غیرقابل استناد است. حیثیت افراد برده شده برخی از آن اسامی هیچ تطبیقی با پرونده‌ها نداشتند.

سپس لاریجانی از نمایندگان مجلس خواست تا در رای گیری شرکت کنند و با رای گیری بهارستان نشینان، ترمز افراط گرایی در دانشگاه ها کشیده شد و فرجی دانا از دولت یازدهم خداحافظی کرد و به تعبیر خود از این به بعد به محیط دانشگاه برمی گردد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۹ ۱۵:۰۶دانشجو 0 0

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 145 رای موافق خود به استیضاح وزیر علوم، پاسخ قاطعی به یک سال جنجال‌آفرینی‌های "فرجی دانا" در فضای دانشگاه‌های کشور دادند.
                                

نظر شما