شناسهٔ خبر: 64042 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رشد نگران کننده اعتیاد در کشور

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران تبدیل به تولید کننده مواد مخدر صنعتی در منطقه شده است افزود: امروز مافیای مواد مخدر هستند که ذائقه مردم را تغییر می‌دهند و برای مصرف مواد مخدر معتادین برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، سید حسن موسوی در جلسه ساماندهی ستاد سکونتگاه‌های غیررسمی شهرداری سبزوار با بیان اینکه مسئله اعتیاد و مواد مخدر جدا نیست و از آسیب‌های مهم اجتماعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۸۵۱ سکونت گاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون نفر در کشور وجود دارد که می‌تواند محلی برای گسترش آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه ما در گذشته در زمینه مبارزه با مواد مخدر و مقابله با معتادان دچار یک اشتباه استراتژیک شده بودیم و امروز نیز باز در حال انجام دادن همان اشتباهات هستیم تصریح کرد: بیش از ۵۳ درصد متقاضیان طلاق در کشور معتادان هستند.

وی با بیان اینکه اعتیاد و گسترش آسیب‌های اجتماعی برحوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تاثیر می‌گذارد تصریح کرد: بروز حوادثی مانند قتل، سرقت، کودک آزاری و... همه از آسیب‌های اجتماعی مهم در جامعه هستند که باید به آنها توجه شود.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر دارای پایین‌ترین ریسک‌ها و بالاترین درآمدهاست یادآورشد: عواملی مانند کنجکاوی، لذت، تفریح و فرار از مشکلات دلایل معتاد شدن یک فرد هستند و با وجود فعالیت‌هایی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته، هنوز هم شاهد حضور معتادان، تولید و ترانزیت مواد مخدر هستیم.

موسوی با بیان اینکه امروز مواد مخدر دارای رده‌های سنی خاصی نیست یادآورشد: امروز مهمترین هدف کارتل‌های مواد مخدر و تولید کنندگان آن زنان و کودکان هستند و بدتر از آن اینکه زنان گرایش به مواد مخدر صنعتی آورده‌‎اند و ما در تعداد این معتادان هنوز آمار دقیقی نداریم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۵ در سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری جایگزین کردن مواد کم خطر به جای پرخطر مطرح شده است اضافه کرد: مبارزه با مواد مخدر در سه حوزه مقابله‌ای، درمان و پیشگیری صورت می‌گیرد که متاسفانه منابع اعتباری در حوزه پیشگیری پایین تر از دو حوزه دیگر است.

وی با بیان اینکه هم مرزی ایران با کشور افغانستان باعث شده تا ما تحت تاثیر واردات مواد مخدر باشیم اضافه کرد: متاسفانه پس از حمله آمریکا به عراق میزان کاشت خشخاش کاهش نیافته و هر روز هم روبه افزایش است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه امروز ۲۹ درصد جمعیت کشور در روستاها و ۷۱ درصد شهرها ساکن هستند عنوان کرد: بروز آسیب‌های اجتماعی همواره در شهرها رخ می‌‍دهد و ما باید به این مسئله توجه کنیم که چقدر دراین زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این برنامه‌ریزی چقدر فراگیر است.

وی با بیان اینکه وضعیت اجتماعی اعتیاد را باید در سطح کشور و قشر درگیر با آن ببنیم اظهار کرد: آمار زنان سرپرست خانوار در سال ۹۰ به ۲ میلیون نفر که این آمار در سالهای ۸۵ به یک میلیون ۵۰۰ و درسال ۷۵ یک میلیون نفر رسیده بود که این میزان ۵۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رایج شدن آسیب‌‎های اجتماعی مانند ازدواج‌های سفید و جشن‌های طلاق افزود: این نوع ازدواج‌ها و جشن‌های طلاق با فرهنگ ایرانی ما همخوانی ندارد و این‌ها همه معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستند که باید بررسی شوند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد در کانون‌های اصلاح و تربیت محصول همین طلاق‌ها هستند افزود: متاسفانه ما به مردم در زمینه تعداد طلاق‌ها و ازدواج‌ها نیز هیچگاه واقعیت را نگفته‌ایم و همواره طوری گزارش گیری شده تا آمار ازدواج‌ها از طلاق‌ها بیشتر جلوه کند.

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه تاکنون گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور توسط هیچ دولت یا سازمانی تهیه نشده است ادامه داد: آخرین گزارشی که در زمینه وضعیت اجتماعی تهیه شده گزارشی است که برای مقام معظم رهبری مدظله تهیه شده که در آن با شفافیت به همه مسائل و آسیب‌های اجتماعی توجه شده و روی آن بیش از هشت ماه کار شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان همواره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را خطی قرمز برای خود می‌دانند افزود: ما در این زمینه با مردم صادق نبوده‌ایم و زمانی هم که یک آسیب اجتماعی جدید ظهور پیدا کرده همواره به جای راه حل به دنبال مسئول و مقصر بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه همواره به NGO ها و مشارکت‌های مردمی در کشور ما نگاه امنیتی شده و این نگاه زمینه ساز حضور بخش دولتی در مدیریت آسیب‌های اجتماعی بوده است عنوان کرد: باید برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آنها از مردم بخواهیم که پای کار باشند تا بتوانیم این وضعیت را کنترل کنیم.

بیش از ۷۰۰ هزار نفر وارد کلینیک‌های اعتیاد شده‌اند

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حوزه درمان مواد مخدر وارد کلینیک‌های اعتیاد شده‌اند افزود: این افراد با مدیریت درست و با مشارکت مردم می‌توانند به زندگی پایدار باز گردند.

وی با بیان اینکه حوزه اجتماعی نیاز به مدیریت هوشمند دارد خاطرنشان کرد:ما هیچگاه نمی‌توانیم کسی را که دچار آسیب اجتماعی و اعتیاد شده را به اجبار درمان کنیم.

وی با بیان اینکه امروز مساله امنیت با حوزه اجتماعی گره خورده است خاطرنشان کرد: هنرمندان، خیرین، رسانه‌ها و همه افرادی که می‌توانند در این زمینه کار کنند باید پای کار باشند و بایک هدف مشترک به سمت رفع این معضلات حرکت کنند.

موسوی با بیان اینکه سالانه بیش از۶۰۰۰ تن مواد مخدر از مرز افغانستان وارد کشور می‌شود تصریح کرد: این در حالیست که باز شاهد هستیم که فقط ۲۵ درصد مشروبات الکی وارداتی و ساخته شده توسط نیروی انتظامی در کشور کشف می شود.

وی با بیان اینکه معضلات اجتماعی به سمت زنانه‌تر شدن می‌روند تاکید کرد: مسائل پرخطر جنسی، مواد مخدر، ناهنجاری‌های اجتماعی، حمله به بنیان خانواده و از هم پاشیدن خانواده‌ها همه منجلاب‌هایی هستند که معضلات و آسیب‌های اجتماعی بانوان را به سمت آن هدایت می‌کنند.

مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه بزرگترین سرمایه‌های کشور سرمایه اجتماعی است گفت: ما از بین ۱۵۷ کشور جهان در حوزه اجتماعی رتبه ۱۱۵ را داریم.

وی با بیان اینکه باید روند رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور کنترل شود افزود: مقام معظم رهبری در آخرین گفتمان فرهنگی که مطرح فرمودند بحث ناتوی فرهنگی را مطرح کردند و سوال اصلی اینجاست که با وجود تاکیدات رهبری ما چقدر به این مسئله توجه کرده‌ایم.

۱۳ میلیون آسیب دیده در حوزه مشکلات اجتماعی و فرهنگی داریم

وی با بیان اینکه کشور ما چندین سال در حوزه اجرای برنامه‌های اجتماعی عقب است گفت: ما در کشور سیاست اجتماعی نداریم و کارهایی که ما در زمینه معضلات و آسیب‌های اجتماعی انجام ناکارآمد بوده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه سن آسیب پذیری در حوزه مشکلات اجتماعی در کشور ما کاهش یافته افزود: ما از ۷۵ میلیون نفر جمعیت کشور بیش از ۱۳ میلیون آسیب دیده در حوزه مشکلات اجتماعی و فرهنگی داریم.

وی با تاکید براینکه در کشورهای اروپایی و غربی کارهای اجتماعی مردم محور و با مشارکت‌های مردمی صورت می‌گیرد اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی در کشور ما دارای چند مولفه از جمله زنانه‌تر شدن، کودکانه تر شدن، آسیب‌های فضای سایبر از جنس آسیب‌های جنسی، آسیب‌هایی که شادی آور است مانند مواد مخدر و مصرف مشروبات الکی است.

وی با بیان اینکه جشن‌های محلی، شادی و نشاط می‌تواند در زمینه معضلات اجتماعی بسیار موثر واقع شود افزود: نوک پیکان همه آسیب‌های اجتماعی به سمت خانه و خانواده آمده است.

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه مردم باید با آگاهی دادن به سمت مسئولیت پذیری و مطابه گری مردم در حوزه اجتماعی برویم یادآورشد: مشارکت مردم در حوزه اجتماعی می‌تواند به کنترل رشد این آسیب‌ها در کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه در طول ادوار مختلف از انقلاب اسلامی یکبار نمایندگان مجلس و یا دولت‌ها گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور تهیه نکرده‌اند خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای نخستین بار گزارشی در دولت تدبیر و امید سه شنبه گذشته تهیه شد است.

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه شهرداری و شورای‌های شهر نقش مهمی در کنترل آسیب‌های اجتماعی و جلب مشارکت‌های مردمی دارند افزود: سبزوار می‌تواند به شهری پایلوت برای کنترل آسیب‌های اجتماعی شود.

وی با تاکید براینکه بیش از ۲۵ هزار نفر حاشیه نشین در شهر سبزوار زندگی می‌کنند ادامه داد: رویکرد، ظرفیت و تجربه اجتماعی که در این شهر وجود دارد می‌تواند به شهرهای دیگر کشور نیز منتقل شود.

وی با توصیه به مسئولان شهرستان در ارتباط با تهیه شناسنامه اجتماعی شهرستان تاکید کرد:دراین شناسنامه وضعیت اجتماعی و شاخص‌های آن در شهرستان باید مورد توجه باشد.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد بودجه دولت به بخش اجتماعی داده شده افزود: متاسفانه این اعتبارات درست هزینه نمی‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد:مسکن مهر یکی از مواردی است که در ۱۰ سال آینده تولید کننده معضلات اجتماعی در کشور خواهد بود و اگر برنامه‌ای در این زمینه طراحی نشود در آینده شاهد بروز مشکلات زیادی در آینده خواهیم بود.

وی در ارتباط با وضعیت استان خراسان رضوی نیز گفت:استان خراسان رضوی از استان‌هایی است که تحت تاثیر سکونت گاه‌های غیر رسمی که باید به آن توجه زیادی صورت گیرد.

موسوی بابیان اینکه همجواری این استان با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان، آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد تصریح کرد: خوشبختانه تمهیدات خوبی در این استان اندیشیده شده است و در این زمینه استان از وضعیت خوبی برخوردار است، اما باید توجه ویژه‌ای نیز صورت گیرد.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۶ درصد روابط جنسی معتادان محافظت نشده بوده است ادامه داد: اعتیاد در کشور بیش از ۶۸ درصد رشد داشته این در حالی است که در سال گذشته این میزان فقط ۵۲ درصد رشد کرده بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰۰ شبکه ماهواره‌ای فقط برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور توسط بیگانگان راه‌اندازی شده است تصریح کرد: ماموریت این شبکه ترویج عادی سازی مصرف مشروبات، عادی سازی روابط نامشروع قبل از ازدواج، ترویج روابط جنسی با افراد دیگر پس از ازدواج وگرایش به ادیان دیگر است.

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدرادامه داد: موضوعیت تمام فیلم‌هایی که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره ساخته می‌شود، ترویج روابط جنسی است.

وی با بیان اینکه در حوزه طلاق و ازدواج رشد بسیار منفی داشته‌ایم افزود: متاسفانه در مدت اخیر در مساله طلاق شاهد رشد هفت درصدی در کشور بوده‌ایم که همه این موارد به دلیل بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور است.

در ادامه این جلسه شهردار سبزوار با بیان اینکه این شهرستان از یک رنج بزرگ و مهم در حوزه اجتماعی رنج می‌برد اظهارداشت: متاسفانه ستاد توانمندسازی شهرستان تاکنون فعال نبوده و دستگاه‌های اجرایی ومتولی در این زمینه فعال نبوده‌اند.

محمدعلی طالبی با بیان اینکه اسکان غیررسمی در سبزوار وسعت و عمق زیادی دارد تصریح کرد: به جز یک نقطه باقی نقاط شهرستان در محاصره سکونت گاه‌های غیررسمی است و عمق آن تا ۵.۱ کیلومتر هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده شهرستان نیز که در درون شهر واقع شده و دارای رسمیت است به لحاظ اجتماعی آلوده است ادامه داد: درصد آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست و هیچ دستگاه اجرایی در شهرستان فعالیت‌های لازم در این زمینه را ندارد.

وی با بیان اینکه معضل مواد مخدر درشهرستان از دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ رشد صعودی داشته است خاطرنشان کرد:متاسفانه حوزه طلاق، حوزه نزاع‌ها دسته جمعی، استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های خیابانی، سرقت‌های از پیش تعیین نشده، افزایش معتادان و... و. در شهرستان روبه افزایش است.

شهردار سبزوار بابیان اینکه اختلافات حقوقی و میزان بالای پرونده‌های دادگستری سند معتبری در میزان بالای آسیب‌های اجتماعی در شهرستان است ادامه داد: مسئله آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر و اعتیاد برای خانواده‌ها در سطح شهرستان بسیار رنج آورشده و متاسفانه هیچ بخشی متولی گری حوزه اجتماعی را نیز قبول نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری سبزوار در این زمینه حاضر به همکاری با نهادهای شهرستان است یادآورشد: پیگیری‌های خوبی صورت گرفته تا یکی از شعبات انجمن مددکاران ایران در شهرستان فعال شود تا معضلات اجتماعی در شهر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ موسسه در حوزه اجتماعی و ۴۶ موسسه خیریه در حال فعالیت هستند تصریح کرد:هدف گذاری وکنترل آسیب‌های اجتماعی در شهرستان مورد توجه حوزه اجتماعی شهرداری سبزوار است و خوشبختانه شورای شهر نگاه خوبی نیز در این زمینه دارد.

نظر شما