شناسهٔ خبر: 63951 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سهمیه ویژه سوخت معلولان منتفی شد

در سال پایانی فعالیت دولت دهم، رئیس جمهور سابق مصوبه ای ویژه برای تخصیص سهمیه ویژه سوخت به جانبازان و معلولان صادر کرد اما این مصوبه در دولت دهم اجرایی نشد و در دولت یازدهم نیمی از آن منتفی شده و نیمی بلاتکلیف مانده است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، در ماه‌های پایانی سال ۹۱ در حالی که پس از گذشت بیش از ۲ سال از آغاز اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها هنوز وضعیت سوخت جانبازان و معلولان شفاف نشده بود، رئیس جمهور وقت دستوری ویژه برای بررسی این موضوع صادر کرد.

پیرو دستور ویژه ریاست جمهوری (دولت دهم) و پس از گذر از مراحل بررسی نهادهای مربوطه، تخصیص ۲۰۰ هزار لیتر سهمیه بنزین ویژه برای جانبازان و ۵۰ هزار لیتر سهمیه بنزین ویژه برای معلولان به صورت روزانه به تصویب رسید.

درحالی که قرار بود از ابتدای خردادماه ۹۲ تخصیص این سهمیه صورت گیرد، شارژ سهمیه ویژه در کارت‌های سوخت معلولان و جانبازان پشت سیستم بروکراسی اداری معطل ماند. تعیین نحوه تخصیص این سهمیه ویژه نکته اصلی در جریان مصوبات اداری و جلسات نهادهای مسئول در این زمینه بود به طوری که با نهایی نشدن این سناریو، تخصیص سهیمه ویژه سوخت جانبازان و معلولان به تیرماه ۹۲ نیز نرسید.

دو سناریوی پیش بینی شده برای تخصیص سهمیه ویژه سوخت معلولان و جانبازان بدین صورت بود که یا کارت‌های ویژه‌ای برای استفاده از این سهمیه در اختیار آنها قرار می‌گیرد و یا این سهمیه به‌صورت جبران مابه التفاوت هزینه سوخت اعمال می‌شود.

هفته پایانی تیرماه ۹۲، معاون وقت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از نهایی شدن سناریوی تخصیص سهمیه ویژه سوخت جانبازان و معلولان خبر داد.

علی ربیعی، معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به اینکه تمایل خود جانبازان و معلولان نیز برای تخصیص سهمیه به صورت پرداخت نقدی بود و از طرفی دیگر سهمیه ها در موارد مختلف متغیر است، قرار بر این شد تا سهمیه ویژه سوخت جانبازان و معلولان به صورت پرداخت نقدی اعمال شود.

ربیعی تیرماه ۹۲ تصریح کرد: رایزنی ها و جلسات در این زمینه ادامه دارد و اینکه چه زمانی این پرداخت نقدی به صورت یارانه ویژه به جانبازان و معلولان پرداخت شود، هنوز نهایی نشده است.

ربیعی پایان مرداد ۹۲ نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تعیین تکلیف این سهمیه گفت: نامه‌ای برای رئیس‌جمهور ارسال کرده‌ایم تا ایشان نظر خود را در خصوص نوع پرداخت سهمیه ویژه سوخت به جانبازان و معلولان اعلام کنند.

اما پس از آن هیچ جوابی از سوی دفتر ریاست جمهوری به نامه ارسالی از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مبنی بر تعیین تکلیف منابع پرداخت نقدی سهمیه ویژه سوخت جانبازان و معلولان نیامد.

سید مجتبی شفیعی، رئیس سابق ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور و قائم مقام رئیس فعلی این نهاد، در این باره گفت: در روزهای پایانی دولت گذشته، با جمع بندی تمامی نظرات، نامه ای به دولت ارسال شد اما با قرار گرفتن در روزهای تغییر دولت، این نامه به نتیجه ای نرسید.

شفیعی سی ام آذر ۹۲ در حالی که ۵ ماه از آغاز دولت یازدهم گذشته بود، در گفت وگو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: در هفته جاری با حضور مسئولان وزارت نفت، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی جلسه ای تشکیل خواهیم داد و نتیجه آن را برای تصمیم گیری نهایی به دولت ارسال می کنیم.

این جلسه که قرار بود هفته اول دی ماه ۹۲ برگزار شود، هیچگاه برگزار نشد تا اینکه پیگیری های امروز خبرنگار تسنیم از ۴ نهاد وزارت نفت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور حاکی از این است که اکنون که در میانه تابستان سال ۹۳ قرار داریم، سهمیه ویژه سوختی که برای معلولان در دولت دهم به میزان ۵۰ هزار لیتر در روز در نظر گرفته شده بود و قرار بود از طریق سازمان بهزیستی به آنها تعلق گیرد به طور کلی منتفی شده است.

از سوی دیگر سهمیه ویژه سوخت جانبازان قرار است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به صورت نقدی به آنها پرداخت شود اما میزان تخصیص این یارانه نقدی و زمان شروع تخصیص آن هنوز نهایی نشده و بلاتکلیف است.

نظر شما